Skipper på fiskefartøy
Hvorfor valgte du å bli skipper på fiskefartøy?
– Jeg har alltid synes det er spennende å fange fisk. Man vet ikke hvor mye man får, og det er opp til en selv om man gjør det bra eller ikke. Det er spenningen – høre rundt med andre båter og lete etter fisken.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg planlegger fiskeriene før hver sesong og gjør klar båten etter årstid. Når man driver egen sjark så lærer man seg om det er best å fiske med garn eller line. Hvis jeg fisker med garn, så rigger jeg båten om til garnutstyr før sesongen begynner. Jeg må sørge for at jeg har bra nok garn og at det ikke er slitt. Siden jeg ikke har maskinist, må jeg gjøre normalt vedlikehold. Jeg bytter ut deler og sjekker tilstand på hydrolikkslanger. Hvis ikke, kan det fort bli dyrt.
Når jeg skal fiske, går jeg først til fiskemottaket for å hente is og tar det i lasterommet slik at fisken holder seg kjølig når den tas ombord. Deretter finner jeg en plass jeg vil sette ut garnet. Stedet jeg velger baseres på en kombinasjon av ekkolodd, erfaring fra tidligere turer, samt informasjon jeg får fra andre båter jeg er i kontakt med. Etter jeg har satt ut garnet går jeg i land og venter. Hvis garnet ble satt ut i 16-tiden, drar jeg tilbake i 04-tiden neste morgen for å hente det.
Når fisken er ombord, så bløgges den og blør ut. Vi må deretter melde ifra om hvor mye fisk vi har. Mellom 14.00 og 15.00 er jeg på Fiskemottaket for å levere fisken. Der blir den veid og kategorisert etter fiskesort, og jeg mottar en seddel som gir meg penger på en råfiskbankkonto.
Siden jeg er selvstendig næringsdrivende, fører jeg regnskap med regnskapsfører.
Hva kreves for å kunne jobbe som skipper på fiskefartøy?
– Det kommer an på hvor stor båt man fører. Selv har jeg fagbrev som fisker og fagskoleutdanning som dekksoffiser. Jeg gikk to år på naturbrukslinjen innen fisk og fangst, så var jeg fiskerlærling i to år. Deretter har jeg fagskoleutdanning fra det som tidligere het Fagskolen i Austevoll. Etter fagskolen, var jeg kadett i litt under ett år.
For å kunne jobbe som skipper må man ha sikkerhetskurs og sertifikat for å føre båter etter bestemte størrelser. Begge disse må fornyes hvert femte år.
Noen skippere er ufaglært. De har bare sikkerhetskurs og sertifikater.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Det er en lederstilling, så man må være en ledertype og tåle ansvar. Som skipper har man ansvar for alle ombord. Man må samarbeide med andre og kommunisere godt. Hvis man ikke takler press og blir stresset hvis det skjer mye på en gang, bør man se etter en annen jobb. Det kan fort bli mye.
Hva liker du best med å være skipper på fiskefartøy?
– Spenningen og jakten på fisken. Det er hovedgrunnen til at jeg ville bli fisker. Ingen dag er lik, det går mye på innsats. Hvis man står på, får man igjen for det.
Hva liker du minst?
– Det er å tilpasse seg været. Det kan være krevende å avgjøre når man skal gå ut og ikke. Man har ansvaret om bord, så det er ikke alltid like lett å bestemme seg. Jeg har ikke så stor båt heller, så da er jeg ekstra utsatt. Jeg bor i Mehamn, og Finnmark er kjent for vanskelig vær. Da kan det fort bli mye landligging, og det er kjedelig.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Det er mange muligheter. Med denne fagskoleutdanningen kan man jobbe på Hurtigruten, Brønnbåt, fiskebåt og mer. Du må bare ha de rette sertifikatene for å kunne føre båten. Det er ikke så mange som har de rette papirene, så jeg blir ofte ringt og spurt om jeg kan ta en vikartur som skipper/styrmann på ulike fiskebåter.
Hva tjener man som skipper på fiskefartøy?
– Det er vanskelig å si. Det kommer an på båt, fiskekvote og hvor mye man står på. Slik kvoten er nå, har man det bedre som skipper på en større båt. Man kan tjene alt ifra 800 000 til noen millioner.
Hvordan er sjansene for å få jobb som skipper på fiskefartøy?
– Når man går på fiske og fangst-linjen på videregående, kommer man inn i fiskerimiljøet, noe som gir jobbmuligheter. For å få jobb gjelder det å skape gode inntrykk og vise interesse. På videregående blir man utplassert på fiskebåt – gjør man det bra der, kan det gi en god referanse og jobb. Det gjelder å gjøre sitt beste. Å få seg jobb som styrmann/skipper på større fiskebåt er vanskelig. Her er det bare plass til én mann. Da gjelder det å stå på underveis og prøve å lære mest mulig.
Tilhørende utdanninger
Matrosfag
Du får for operativ drift, laste- og lossearbeid og vedlikehold på skip og flytende installasjoner.
Finn studierDekksoffiser
Du lærer om regler som er beskrevet i internasjonal norm for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk (STCW konvensjonen).
Finn studierMaritime navigasjonsfag
Du lærer om navigasjon, maritim kommunikasjon, skipssystemer, skipsadministrasjon og ledelse.
Finn studier