Skipper på fiskefartøy
Hvorfor valgte du å bli skipper på fiskefartøy?
– Jeg valgte å kjøpe meg båt og bli skipper etter å ha vært mannskap på en båt i flere år. Fiskeri er en stor interesse og jeg ønsket derfor å utvikle meg på egen hånd. Jeg synes det er en veldig spennende og givende arbeidshverdag.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– En vanlig hverdag for meg starter med at jeg kommer ned til kaia og sjekker at alt ser fint ut på utsiden. Deretter går jeg om bord i båten, starter lensepumpa og sjekker diesel, motorolje og girolje. Jeg tar også et overblikk i maskinrommet for å sjekke om det er noen lekkasjer eller dårlige slanger.
Deretter starter jeg båten og sjekker alle instrumenter. Før jeg legger fra kai, sjekker jeg værmeldingen en siste gang og ser over at dekket på båten er sjøklart, det vil si at det ikke er noe som står løst som kan føre til ødeleggelser. Når alt er klart kjører jeg ut til fiskefeltet. Jeg må navigere båten, ha et godt overblikk og være forberedt på å møte andre båter, eller navigere rundt redskaper som står i sjøen, under alle sikt og værforhold.
Når jeg kommer frem til fiskefeltet kler jeg på meg arbeidsklær. Det er kjeledress, oljebukse, støvler, lue og hansker. Dekket må gjøres klart, så jeg spyler over og starter hydraulikken. Jeg stiller meg opp ved garnhaleren og gjør meg klar til å ta inn flaggbøyen og dra inn ilen med garnhaleren. Ile er et hjelpemiddel for å holde line eller garn på plass, og iltauet brukes når redskapet skal trekkes opp til båten fra havbunnen.
Når ankeret kommer inn kan jeg begynne å dra garn. Da tar jeg ut fisken, bløgger den og legger den i rennende sjøvann for å sikre best mulig kvalitet. Når jeg er ferdig å dra garnet sorterer jeg fisken etter art og fyller vann og is i karene som fisken oppbevares i for å bevare kvaliteten og få best mulig pris for fisken ved levering til fiskekjøper.
Jeg spyler av arbeidsklærne og vasker på dekk. Jeg går inn i styrhuset og gjør klar kursen til å sette garnene i havet igjen. Da setter jeg båten på autopilot og går ut og kaster stauren, som er en markør for å finne igjen redskapene på overflaten, og ankeret og garnene går ut i havet igjen. Da er alt klar til samme prosess igjen neste dag.
På tur hjem kontakter jeg fiskekjøper for å melde ankomst. Når jeg kommer dit leverer jeg fra meg fisken og skriver under en seddel hvor det står mengden fisk, kvalitet og hvor mange kroner som er tjent. Etter det kan jeg forlate mottaksanlegget og legge båten til kai, klar for en ny arbeidsdag neste morgen.
Hva kreves for å kunne jobbe som skipper på fiskefartøy?
– Du må være interessert og motivert! Du må også tåle stress, høyt arbeidstempo og kunne holde hodet kaldt i alle situasjoner. For å være skipper på fiskefartøy kreves det også et sikkerhetskurs og sertifisering ut ifra størrelsen på båten i. Det er også en fordel med erfaring med og ydmykhet ovenfor naturkreftene.
Hvis du skal utdanne deg til Fiskeskipper er det flere veier og gå. Jeg tok fagbrev som fisker først, og senere kurs og eksamen for å få sertifikat til D6 – fartøy i næring på inntil 24 meter. Deretter tok jeg sertifikat til fiskeskipper klasse C – fiskefartøy på inntil 15 meter, fordi jeg fisker kystnært og kommer til å drifte langs kysten for å kombinere familieliv og yrkesvalg.
Størrelse på fartøy er avgjørende for hvilken utdanning som er nødvendig, skal du være skipper på større fiskefartøy kan det være nødvendig med fagskole, og fartstid på havgående fartøy.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Dette yrket passer for deg som liker fysisk arbeid, er en god og tydelig leder, kan jobbe lange og mange dager i strekk, har god utholdenhet og er i god fysisk og psykisk form. Dette yrket passer ikke hvis du ønsker en A4 hverdag med mye forutsigbarhet, trygge rammer og fast lønn.
Hva liker du best med å være skipper på fiskefartøy?
– Jeg setter veldig pris på friheten til å legge opp dagene mine selv, spenningen rundt fiskeriet, ansvaret og omgivelsene jeg jobber i. Det er mange flotte dager med speilblankt hav og andre dager der du holder deg fast i kuling og snøbyger og lurer på hvorfor du valgte dette yrket. Jeg fisker hovedsakelig i områdene Lofoten og Vesterålen, så jeg er omgitt av vakker og uforutsigbar natur, og mye vær.
Hva liker du minst?
– Noe av det jeg liker minst er at det er ganske uforutsigbart med tanke på vær og fiskeri. Man vet aldri hvor og når fisken dukker opp i sesongen, og man vet aldri hvilke værforhold det blir i sesongen. Man kan oppleve å tape store deler av inntekten hvis naturkreftene jobber mot deg akkurat når fisken er kystnært. Hvis det blir kuling og storm hele skreisesongen, eller skreien finner ut at den ønsker på gyte langt til havs.
Ellers er det kostbart å drive fiskefartøy, det er strenge regelverk som stadig er i endring, og det som tidligere var et yrke for de som gjerne droppet ut av skolen, er i dag preget av mer papirarbeid.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Avhengig av størrelsen på sertifikatene og utdannelse kan du være skipper, navigatør eller styrmann på alle skip og båter.
Hva kan man forvente i lønn som skipper på fiskefartøy?
– Du får ofte lønn etter innsats, størrelse på båt, hvor store kvoter du har og hvor mye av kvoten du fisker, hvor mange ansatte og hvor store utgifter du har.
Hvis du eier båten får du mer i lønn enn hvis du er ansatt som skipper i et rederi som eier båten.
Hvordan er sjansene for å få jobb som skipper på fiskefartøy?
– Det er veldig få som starter som skipper på fiskefartøy uten erfaring med dekkarbeid. Du jobber deg opp i gradene, og du trenger også fartstid for å få nødvendige sertifikater. Hvis du ønsker å kjøpe ditt eget fiskefartøy og drive ditt eget selskap, har du gode sjanser for å lykkes hvis du legger mye innsats i arbeidet.
Tilhørende utdanninger
Matrosfag
Du får for operativ drift, laste- og lossearbeid og vedlikehold på skip og flytende installasjoner.
Finn studierDekksoffiser
Du lærer om regler som er beskrevet i internasjonal norm for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk (STCW konvensjonen).
Finn studierMaritime navigasjonsfag
Du lærer om navigasjon, maritim kommunikasjon, skipssystemer, skipsadministrasjon og ledelse.
Finn studier