Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg husker så godt da jeg var lita, som sikkert mange andre jenter, hadde jeg lyst til å bli butikkdame eller flyvertinne, for de var alltid så striglet, blide og høflige. Så blir man jo voksen da, og opplever både bra og dårlig service og kundebehandling. Etter hvert ble jeg mer nysgjerrig på hva som egentlig ligger i begrepet god service og kundebehandling. Jeg opplever at folk tar det veldig for gitt at de som står i en resepsjon eller i kassa på Kiwi, skal være blid og imøtekommende hele tiden. Da jeg skulle begynne på videregående ble salg og service et naturlig valg. Jeg var en av de første som begynte på den linja da den var ny i Haugesund. Så rett og slett av nysgjerrighet, vil jeg si!

Image
Lenke
Aleksandra Olsen
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Ingen dager er like i hotellbransjen, men en vanlig arbeidsdag som resepsjonist kommer an på vakten man inntrer i. Den største delen av jobben er å være i kontakt med mennesker, men man skal også klare å gjøre administrative oppgaver. I resepsjonen hos oss er det delt opp i morgenvakt, kveldsvakt og nattevakt. Nattevakten er en egen stilling, så det er ingen arbeidstid jeg går inn i.

På morgenvakt, fra syv til tre, er det hovedsakelig utsjekk, behandling av overnattingsgjestenes avreise, være tilgjengelig og behjelpelig for kurs- og konferansegjestene og selvfølgelig betjene hotellets sentralbord og e-post for innkommende bestillinger av overnattinger.

På kveldsvakta, fra tre til elleve, er det stort sett de samme arbeidsoppgavene, men litt mindre kurs- og konferanseaktivitet enn på dagtid. Da går det hovedsakelig i å ta imot gjester til innsjekk, som foregår fra klokka to og utover, sørge for at lobbyen ser bra ut og hjelpe til der det trengs. Det kan for eksempel være i restauranten.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Som resepsjonist er det en fordel om man har gått salg og service, eller i hvert fall har en viss erfaring med kundekontakt. Likevel er det mulig å få seg jobb som resepsjonist uten spesifikk tidligere erfaring, så lenge man har de rette egenskapene.

En resepsjonist er ansiktet til hotellet. Vi er de første gjesten hilser på når de kommer inn døren. Vi skal være der hele veien underveis og være de siste som sier ha det til gjesten. En resepsjonist er så viktig at man kan være den personen som snur om på en dårlig hotellopplevelse. Da er det en fordel om man er blid og i godt humør, utadvendt og glad i å prate. Det er også en fordel å ha kontakt med andre mennesker og være flink i språk. Det dukker opp mange forskjellige situasjoner, både positive og negative, som krever at man er flink til å svare for seg og forklare.

Jeg vil si at resepsjonen er hjertet til hotellet. Avdelingen er bindeleddet mellom alle avdelinger. All kommunikasjon med renhold, kjøkkenet, salgsavdelingen, vaktmesteren og kursverter går gjennom resepsjonen. Dermed er gode evner til å kommunisere viktig.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Jeg tror ikke dette yrket passer for foreldre med små barn hvor man er avhengig av å være ferdig til klokka fire, da barnehagen stenger. Da er det i så fall fint å ha en partner som kan stille opp. Dette er en jobb hvor vi jobber turnus, så man må være fleksibel. Å være resepsjonist passer nok heller ikke for folk som liker å ha en A4 jobb, med et sett arbeidsoppgaver de skal gjennom, gjerne de samme arbeidsoppgavene mandag-fredag. Dette yrket er veldig variert. Man kan oppleve at det en dag er veldig rolig, og neste dag kjempetravelt. Avhengig av sesong er det noen ganger travlere i helgene enn i hverdagene, og motsatt.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg synes det kjekkeste er å se at gjestene kommer med en viss forventning, som jeg vet vi kan innfri. Det kan være så enkelt som at det kommer et kjærestepar eller et ektepar som har vært sammen lenge og skal feire, der mannen har bestilt noe ekstra på rommet, og jeg vet at vi har ordnet det. I hotellbransjen jobber man for å innfri andres forventninger, så det er viktig å kunne glede seg på andres vegne.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er ikke alle dager som er like bra. Det trenger ikke å være jobbrelatert heller, det kan være at man har hatt en dårlig dag hjemme. I en så blottleggende jobb som dette kan man ikke la det skinne gjennom. Vi blir målt i hvor blide og serviceinnstilte vi er, så man må legge det fra seg på jobb. Det er ikke alltid så enkelt.

Image
Lenke
Aleksandra Olsen
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Jeg vil anbefale denne jobben til andre som liker å være rundt mennesker, hjelpe andre og strekke seg det lille ekstra. Man må like å gi av seg selv, ikke ha problemer med å komme litt ut av komfortsonen sin, og ha det lille glimtet i øyet.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det finnes veldig mange muligheter innenfor yrket. Det er absolutt en mulighet for å komme seg oppover i bransjen. Her har vi for eksempel en kokk som har blitt kjøkkensjef. Vi har hatt en ekstrahjelp i resepsjonen som til slutt ble økonomiansvarlig, med litt skole imellom. Jeg begynte i resepsjonen for 14 år siden og har pendlet litt mot salg og booking, mens jeg nå også er ansvarlig for hotellets markedsføring og sosiale medier.

Med erfaring som resepsjonist kan man også gå videre til kontor- og butikkbransjen, og reiselivsbransjen. Tidligere har vi hatt en lærling her som nå har vært to år i Nord-Norge, og snart er ferdig utdannet reiseguide.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Begynnerlønn med fagbrev ligger på 188 kroner i timen, altså 29 000 kroner i måneden.

Hvordan ser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det er litt gjennomtrekk i bransjen. Det tror jeg er på grunn av arbeidstidene, som ikke er for alle. Jeg anser dermed sjansene for å få seg jobb innen dette yrket som veldig stor. I selve bransjen er restauranten en god mulighet, gjerne for litt yngre folk, til å få seg jobb.

Tekst:
Aleksandra Olsen
Den største delen av jobben er å være i kontakt med mennesker, men man skal også gjøre administrative oppgaver.
En resepsjonist er ansiktet til hotellet. Vi er de første gjesten hilser på når de kommer inn døren. Vi skal være der hele veien underveis og være de siste som sier ha det til gjesten.