Rektor
Hvorfor valgte du å bli rektor?
– Jeg visste ganske tidlig at jeg hadde lyst til å jobbe i skoleverket. Jeg er sønn av en rektor, så vi har hatt mange skolediskusjoner rundt middagsbordet. Både søsteren min og broren min gikk den retningen. Jeg begynte som lærer og trivdes med det, men etter noen år ble jeg litt rastløs. Den ungdommelige energien på skoler trives jeg godt i. Så jeg ville fortsatt jobbe i skolen, men prøve ledelsesaspektet i det. Derfor tok jeg videreutdanning på BI, skolelederutdanning, og ble rektor.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Dagen starter som regel rundt klokken åtte, da sjekker jeg mail og det som har kommet inn der. Det er mye møtevirksomhet. Da er det møter med elever, lærere og samarbeidspartnere, som for eksempel pedagogisk-psykologisk tjeneste og barnevern. Det preger kalenderen min.
Jeg synes det er viktig å ha mest mulig åpen dør. Hver dag kommer både elever og ansatte inn hos meg uanmeldt. Det å være tilgjengelig synes jeg er veldig viktig. En del av dagen går til å være tilgjengelig og prate med dem.
Vi har også faste møter, trinnmøter og fellesmøter for alle lærerne. Det er faste tider hver uke. Da leder jeg utviklingsprosesser sånn at vi skal ha skoleutvikling og hvilke satsingsområder vi skal ha på skolen. Gjennom året må jeg også ta meg av eksamener, timeplaner og ansettelser. Så det er ganske variert.
Hva kreves for å kunne jobbe som rektor?
– Formelt sett må du ha en pedagogisk utdannelse i bunnen, at du har jobbet som lærer. Det er også mer og mer vanlig at de krever at du har en lederutdanning. Jeg tok rektorskolen på BI i Stavanger, da søkte jeg meg inn da jeg var lærer. Skolelederutdanning er et krav på de fleste stillingsutlysninger nå om dagen.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Det passer for noen er opptatt av utdanning og skoleverket, som har lyst til å gjøre en forskjell. Du må like å organisere og være komfortabel med å ha ansvar. Det er mye ansvar som ligger i jobben. Så du må like å ha det ansvaret. Du må også være god relasjonelt, veldig mye handler om å spille hverandre gode og lage et godt arbeidsmiljø. Det passer for noen som har ambisjoner og ønsker å sette en retning for en organisasjon.
Det passer ikke for de som er redde for ansvar og synes det er slitsomt å ta beslutninger. Det tas beslutninger hver dag. Hvis du ikke liker barn og unge så passer du heller ikke inn på en skole. En god del av jobben er også å lede møter, så hvis du er lite komfortabel med å stå foran en forsamling kan det være en utfordring.
Hva liker du best med å være rektor?
– Jeg gleder meg til å gå på jobb, det jeg liker best alle folka jeg jobber med og fellesskapet. Vi er et lag, jeg opplever skolen som et fellesprosjekt. Det relasjonelle er veldig viktig for meg og det får jeg her. Jeg elsker også at det er variert og at ingen dager er like. Jeg kan ha en plan med dagen, så kan det skje noe uventa som krydrer dagen min. En annen ting jeg liker er at jeg kan sette mitt personlige preg på hvordan jeg utøver yrket, selv om det også er rammer for hvordan skolen skal driftes.
Hva liker du minst?
– Jeg liker minst at det blir mer og mer byråkrati, rapportering og formkrav. Det stjeler mye tid, jeg ser at det blir mer og mer forvaltning. Jeg ville heller brukt den tiden ut mot klasserommene og mine ansatte. Det er også en altoppslukende jobb, det kan være vanskelig å legge den fra seg.
Hvilke andre muligheter finnes det innenfor yrket?
– Du kan ta en master i skoleledelse, da går du enda dypere. Det finnes også andre videreutdanningsprogrammer som går på digitalisering og skoleledelse. Når du er rektor, er det ikke så mye mer du kan gjøre på en skole, men det er utviklingsmuligheter slik at det blir en enda bedre skoleleder.
Hva tjener en rektor?
– Gjennomsnittet ligger nok på mellom 800.000 til 900.000 kroner i året.
Hvordan er sjansene for jobb som rektor?
– I Norge er det 2700 grunnskoler, hvert år er det noen av de som blir ledige. Det går litt i rykk og napp. Noen skoler har mange søkere, mens andre får veldig få. Så det er litt lokale forskjeller. Det dukker nok noe opp i alle landsdeler hvert år.
Tilhørende utdanninger
Barnehage, skole -og utdanningsledelse
Du lærer hvordan du kan bruke forskning og ledelsesteorier i det daglige arbeidet som leder.
Finn studier