Reiselivsmedarbeider

− Det er mye forarbeid i forkant av en tur. Derfor gir det en følelse av stolthet og glede når alt går på skinner, og vi opplever god samhandling mellom faglig og teknisk reiseleder, sier Helen.
En kvinne med kort, lysebrunt hår smiler mot kameraet. Hun har på seg en mørk, langermet bluse og står foran en lys, ensfarget vegg.
Helen Granlund, 47 år
Reiselivsmedarbeider
Temareiser Fredrikstad
«Jeg er reiseleder på turer mellom en til fem ganger i året, og har blant annet vært på tur med Hurtigruten, til Lofoten og Røst, Paris, Stockholm, Finland og Firenze.»
― Helen Granlund
Tekst og foto:
Ingrid Nøstdal
Publisert: 10.09.2025
«Jeg er reiseleder på turer mellom en til fem ganger i året, og har blant annet vært på tur med Hurtigruten, til Lofoten og Røst, Paris, Stockholm, Finland og Firenze.»
― Helen Granlund
«Jeg likte at jeg gjennom jobben ville få mulighet til å være sosial og å skape gode opplevelser og minner for folk.»
― Helen Granlund

Hvorfor valgte du å bli reiselivsmedarbeider?

− Opprinnelig utdannet jeg meg til journalist. Men jeg oppdaget at jeg likte menneskemøtene bedre enn selve skrivingen av artikler. Jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle jobbe innenfor reiseliv. Men, da jeg så en utlysning fra Temareiser Fredrikstad i 2019 ble jeg raskt interessert. Stillingen innebar produksjon av reiser og kundeservice. Jeg likte at jeg gjennom jobben ville få mulighet til å være sosial og å skape gode opplevelser og minner for folk. Jeg elsker kundekontakten og å kunne yte god service.
 

Image
En kvinne smiler mot kameraet på en båt. Hun har på seg vinterklær med lue og hette, og i bakgrunnen ser man flere personer i fargerike jakker som ser utover vannet mot en stor isbre.
Foto: Privat

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

− En vanlig arbeidsdag starter med at jeg logger meg på telefon og e-post. Først sjekker jeg fellesmailen og svarer på henvendelser knyttet til turer eller kunder jeg har ansvaret for. Deretter ser jeg gjennom egen innboks. I løpet av dagen er det også en del telefonsamtaler – alt fra fem til tjue. Det er flest telefonsamtaler på mandager – ofte fra kunder som har sett annonser om turene våre i avisene i løpet av helgen. De ringer enten for å melde seg på eller for å stille spørsmål om en tur. 

I utgangspunktet er det en vanlig 8 til 16-jobb, men det kan variere. Noen ganger deltar vi på reiselivsmesser, i tillegg til at vi selv arrangerer reiselivskvelder. Da inviterer vi foredragsholdere, forteller om turene våre og lar kundene møte reiselederne. Når vi er på tur med grupper, er vi tilgjengelig hele døgnet. Alle som er med oss på tur, skal føle seg trygge. Deltakerne er som regel godt voksne – ofte mellom 60 og 80 år. Jeg er reiseleder på turer en til fem i året, og har blant annet vært på tur med Hurtigruten, til Lofoten og Røst, Paris, Stockholm, Finland og Firenze.

Ofte er det to reiseledere som er med på tur. Jeg er en av de tekniske reiselederne, og det innebærer ansvaret for alt det praktiske rundt reisen. Det kan dreie seg om logistikken, om noen skulle bli syke, eller om det er noen klager. I tillegg leier vi gjerne inn en faglig reiseleder. Han eller hun holder foredrag og bidrar med innhold på turen. Det er ofte kjente profiler som har spesiell kunnskap om et land eller om temaet reisen dreier seg om. Det kan for eksempel være kjente NRK-journalister, forfattere eller musikere. Vi tilbyr et bredt spekter av turer, fra musikk- og kulturreiser til vandreturer, sykkelturer og mat- og vinturer.

En del av jobben innebærer også å rekruttere faglige reiseledere. Jeg tar da kontakt med aktuelle kandidater og avtaler gjerne et møte for å diskutere en tur og hva de kan bidra med. Noen av de innleide reiselederne har samarbeidet med oss på turer i mange år.

Kontorarbeidet består mye av turproduksjon. Det innebærer en del e-poster med agenter i ulike land og samarbeid med flyavdelingen i Oslo. Ofte må vi vente på svar fra samarbeidspartnerne våre før vi kan fortsette planleggingen av en reise, så derfor jobber vi alltid med mange turer og oppgaver samtidig. Temareiser Fredrikstad har ansatte både i Fredrikstad, Oslo og Gudbrandsdalen, og vi har daglig kontakt på tvers av kontorene. Som regel samles vi til møte en gang i uka.

Temareiser Fredrikstad har holdt på i nesten 30 år, og vi fortsetter å utvikle nye konsepter og reiser. Vi jobber blant annet med å lage turer som passer for yngre deltakere.

Hva kreves for å kunne jobbe som reiselivsmedarbeider?

− Det er ingen formelle krav for å jobbe som reiselivsmedarbeider, og folk i yrket har ofte svært ulik bakgrunn. Jeg mener likevel at utdanning alltid en fordel – både fordi man får en faglig basis og fordi man utvikler seg som menneske.

På videregående kan man velge reiselivsfaget dersom man ønsker en mer målrettet vei inn i bransjen. Det finnes også fagskoler med hotell- og reiselivslinjer, samt reiselivsstudier på høyskole og universitet. I tillegg kan utdanning innen markedsføring være nyttig, ettersom sosiale medier har blitt en viktig arena for å promotere reiser.

Selv har jeg ikke en utdannelse som direkte er knyttet til reiseliv. Jeg har en bachelorgrad i journalistikk fra Bodø og Kristiansand. Denne bakgrunnen har likevel vist seg å være svært nyttig siden mye av jobben handler om å kunne formulere seg godt. Jeg skriver blant annet programmer for turene våre, i tillegg til blogginnlegg på hjemmesiden og ulike oppdateringer på Facebook.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

− Dette yrket passer for personer som er utadvendte og liker mennesker. Det krever at man trives med kommunikasjon, både på e-post, telefon og i møter med kunder og samarbeidspartnere. Man bør være både strukturert, løsningsorientert og kunne ha flere baller i luften samtidig. Innen firmaet jeg jobber for, er det også en fordel å ha interesse for kultur og kunst siden vi driver med temareiser. I tillegg kan det være nyttig å ha et godt nettverk for å kunne rekruttere faglige reiseledere.

Hva liker du best med å være reiselivsmedarbeider?

− Det jeg liker best, er å møte kundene våre – både på reiselivsmesser og under turene. Det er også svært tilfredsstillende når alt fungerer sømløst. Det er mye forarbeid i forkant av en tur. Derfor gir det en følelse av stolthet og glede når alt går på skinner, og vi opplever god samhandling mellom faglig og teknisk reiseleder.

Det er også givende når kundene kommer hjem fornøyde. Vi sender ut evalueringsskjema, og stort sett får vi bare positive tilbakemeldinger. Mange kunder kommer tilbake på nye turer, og noen har deltatt på turer over flere år. For eksempel er det en eldre dame som i løpet av årene har vært med på hele 97 turer.

Hva liker du minst?

− Jeg er ikke så glad i å jobbe med alle de små detaljene som må på plass i en turproduksjon. Det kan være å regne på kostnader og å koordinere fly. 

Image
En kvinne sitter ved et skrivebord på kontor og jobber på to dataskjermer. Hun har mørk overdel og lyse jeans, og på stolen henger en jakke. Utenfor vinduet ser man en bygate med bygninger og mennesker.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

− Det finnes mange muligheter innenfor yrket som reiselivsmedarbeider. Man kan jobbe på et reisebyrå med salg og planlegging av reiser, eller fokusere mer spesifikt på flybestillinger. Andre muligheter er å være ambassadør for et turistkontor i utlandet, eller jobbe på destinasjonene under charteroperatører som Ving og TUI.

Hva tjener en reiselivsmedarbeider?

− Det varierer nok mye, men jeg vil tippe at lønnen for en vanlig reiselivsmedarbeider uten lederansvar ligger mellom 480 000 og 680 000 kroner. Det varierer blant annet ut fra ansiennitet og erfaring.

Hvordan er sjansene for å få jobb som reiselivsmedarbeider?

− Jeg har sett mange utlyste stillinger det siste året, særlig i Oslo-området. Reiselivsbransjen har tatt seg opp igjen etter koronapandemien, og mange ser ut til å gjøre det bra. Samtidig er bransjen sårbar og påvirkes av faktorer som krigsbildet og økonomiske svingninger. 

Tilhørende utdanninger

Reiselivsfaget

Du lærer om å legge grunnlaget for yrkesutøvelse knyttet til det helhetlige reiselivsproduktet, som inkluderer kundebehandling, service, salg, markedsføring, utvikling av reiselivsprodukt, transport og transportformidling.

Finn studier