Overstyrmann

– Å få seile på havet på en selvstendig måte, og daglig få utøve min kunnskap og mine ferdigheter, er utrolig spennende, sier overstyrmann Rakel Meling.
Dame med hvit uniformsskjorte ser inn i kamera
Rakel Meling
Overstyrmann
«Jeg elsker manøvreringen og navigeringen som jeg utfører som overstyrmann.»
― Rakel Meling
Tekst og foto:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 06.06.2024
«Jeg elsker manøvreringen og navigeringen som jeg utfører som overstyrmann.»
― Rakel Meling
«Hvis du lett får hjemlengsel, blir sjøsyk eller sliter med å arbeide tett i små grupper over tid, er ikke dette yrket for deg.»
― Rakel Meling

Hvorfor valgte du å bli overstyrmann? 

– Siden jeg var ung har jeg hatt et ønske om en karriere til sjøs, og valgte derfor å utdanne meg maritimt. Jeg er født og vokst opp på en liten øy ute i havgapet, og har med det en naturlig tilknytning til det maritime.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber på en ferje i Rogaland på cirka 74 meter, som kan frakte 195 passasjerer. Vi seiler mellom 6 øyer, hvor korteste distanse er cirka 7 minutter fra den kai til kai, og lengste distanse er på cirka 25 minutter. 

Jeg starter dagen før kl. 05.00 med oppstartsprosedyre oppe i styrehuset, hvor jeg kobler inn propeller og går gjennom utstyr slik at vi er klar for seilas og er i rute innen 05.30. Jeg er alene som navigatør  frem til kl. 09.00, og har på denne tiden over 14 anløp, altså tillegg til kai. Selv om jeg er eneste navigatør på denne tiden, så er det hele tiden en matros i lag med meg i styrehuset som har utkikk i henhold til regelverk. 

Etter en hvil har jeg en lett blanding av navigering og manøvrering, administrativt arbeid og vedlikehold, før jeg får avløsning av kaptein og tar kveld klokka 22.00. Slik jobber jeg en hel uke, hvor vi sover ombord, før vi reiser hjem på 2 uker fri, altså en 1:2-rotasjon. På sommeren jobber vi i 2:4-rotasjon. 

I løpet av arbeidsperioden har jeg også ansvar for planlegging og gjennomføring av brann- og evakueringsøvelser. Med navigering menes det å seile skipet, altså å bruke kart, kompass og så videre for å komme frem og finne rette kai. Med manøvrering menes det å fysisk styre båten til kai ved å bruke ror/propell for å styre båten riktig for å treffe kaien riktig.  

Image
Dame sitter i en stol med vinduer ut mot havet. Det er mange spaker og knapper på et bord. Dama har på seg svarte bukse og hvit uniformsskjorte.

Hva kreves for å kunne jobbe som overstyrmann? 

– For å bli overstyrmann har jeg gått 2-årig videregående skole. På vg1 gikk jeg Teknologi- og industrifag (TIP) og på vg2 gikk jeg Maritime fag. Deretter var jeg praktisk lærling i bedrift i 2 år, hvor jeg avsluttet utdanningen ved å eksamineres ved fagprøve i Matrosfaget. Deretter gikk jeg fra matros til styrmann ved å gå en 2-årig nautisk fagskole for dekkoffiserer. 

Etter denne utdanningen må du være kadett (styrmannslærling) en gitt periode før du løser ut første dekkssertifikat som styrmann. For å inneha tittelen Overstyrmann må du «jobbe gradene» og inneha riktig sertifikat for skip og farvann. Det er også mulig å ta bachelorgrad i faget Nautikk etter opptjent studiekompetanse og studere i 3 år. Da går du ikke fagskole og vil noe lengre kadettid. 

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Dette yrket passer bra for de som liker å jobbe selvstendig og tett sammen med en liten gruppe mennesker, og som ikke har problemer med å reise, være på sjøen og være borte fra venner og familie i lengre perioder. Hvis du lett får hjemlengsel, blir sjøsyk eller sliter med å arbeide tett i små grupper over tid, er ikke dette yrket for deg. 

Hva liker du best med å være overstyrmann? 

– Jeg elsker manøvreringen og navigeringen som jeg utfører som overstyrmann. Å få seile på havet på en selvstendig måte, og daglig få utøve min kunnskap og mine ferdigheter, er utrolig spennende. Friheten turnusen gir, men også samholdet vi får ombordet med mannskapet, er også noe av det beste med jobben. 

Hva liker du minst? 

– Det jeg liker minst med jobben må være den administrative delen. Arbeidsoppgaver som skal følges opp, øvelsesplanleggingen, rapportering og så videre. Det er selvfølgelig mye morsommere å bare navigere og manøvrere båten!

Image
Dame med hvit uniformsskjorte sitter med mange spaker foran seg.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Etter å ha fått tittelen Overstyrmann kan du rykke opp til Kaptein og er dermed øverste autoritet ombord på båten. Andre muligheter kan være på enkelte stillinger på for eksempel rederikontor på land. 

Hva kan man forvente i lønn som overstyrmann?

– Det varierer veldig, alt etter skipsfart, rederi, turnus, ansiennitet, skipsstørrelse osv. Per i dag har jeg som overstyrmann på innenriks ferje i 1:2-rotasjon med 13 års ansiennitet ca 700 000kr i bruttolønn. 

Hvordan er sjansene for å få jobb som overstyrmann?

– For tiden er det generelt greie sjanser for å få jobb som styrmann ettersom det er mangel på mannskap. Men det kan være vanskeligere å få jobb som overstyrmann ettersom dette er en typisk «opprykksstilling», som betyr at du må jobbe gradene.  

 

Tilhørende utdanninger

Matrosfag

Du får for operativ drift, laste- og lossearbeid og vedlikehold på skip og flytende installasjoner.

Finn studier
Dekksoffiser

Du lærer om regler som er beskrevet i internasjonal norm for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk (STCW konvensjonen).

Finn studier
Maritime navigasjonsfag

Du lærer om navigasjon, maritim kommunikasjon, skipssystemer, skipsadministrasjon og ledelse.

Finn studier