Lokomotivfører
Hvorfor valgte du å bli lokomotivfører?
– Å bli lokfører har vært en drøm helt siden jeg var liten. Jeg vokste opp ved jernbanen, og satt ofte og så på de store togene, og på barneskolen bestemte jeg meg for hva jeg ville gjøre når jeg ble stor: Jeg ville kjøre de kule togene! På videregående valgte jeg elektro fordi det var relevant for yrket, og jeg har hatt fordeler av det valget både under utdanningen og i jobben. Man kan selvfølgelig bli lokfører uten elektro, men det tekniske faget har hjulpet meg veldig.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg kjører persontog Arctic Train på Ofotbanen, med både lokale passasjerer og turister.
Arbeidsdagen min kan variere fra dag til dag, men jeg møter som regel opp en time før toget er satt opp. Togene er stasjonert på driftsbanegården, og må klargjøres hver dag før de settes i drift. Jeg må sjekke at alle systemer er i orden, gjennomføre bremseprøver og se over toget, både utvendig og innvendig. Når tiden nærmer seg avgang, kjører jeg toget fram til plattform for å plukke opp passasjerer. I toget har jeg med meg en ombordansvarlig konduktør, som har ansvar for passasjerenes sikkerhet om bord i toget og ved av- og påstigning. Det er også ombordansvarlig som tar seg av billetter og henvendelser fra passasjerer underveis.
Vi har en fast rute fra Narvik til Abisko i Sverige, med stoppesteder underveis. Arbeidsdagen kan vare mellom 8 og 12 timer, avhengig av hvilken turnus jeg er på. Arbeidstid og turnus varierer fra selskap til selskap. Jeg kjører gjennomsnittlig 134 timer i måneden, og får arbeidsplanen en måned i forveien.
Når skiftet mitt er ferdig, kjører jeg tilbake til driftsbanegården, og går gjennom rutinene før jeg forlater toget igjen.
Hva kreves for å jobbe som lokomotivfører?
– Det er Lokførerskolen som utdanner lokomotivførere i Norge. Utdanningen til lokomotivførerkandidat tar ett år, og omtrent halve tiden foregår i praksis. Etter ansettelse tar togselskapet seg av videre opplæring, som typegodkjenning og strekningskunnskap. Først da blir man sertifisert som lokomotivfører.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Som lokomotivfører har du ansvar for store mengder passasjerer og gods. Du må derfor ha evne til å jobbe konsentrert, og være forberedt på risikosituasjoner. Du må også ha en god vurderingsevne, slik at du tar den rette avgjørelsen og handler raskt derom det skulle skje noe uventet.
Du må ha en solid teknisk forståelse for kjøretøyet. Hvis noe skjer med toget underveis i ruta, må du ha nok kompetanse til å kunne fikse det meste selv – og i hvert fall ikke gjøre det verre.
Du må også være ansvarsbevisst og pålitelig, og ha gode kommunikasjons- og samarbeidsegenskaper.
Å være lokfører passer ikke for de som vil jobbe en vanlig 8 – 16-jobb. Du må like å jobbe i turnus, og arbeidsdagen kan starte tidlig om morgenen eller sent om kvelden. Yrket passer for den som liker å være ute på tur og komme tett innpå naturen. Du må også like store maskiner og de tekniske aspektene. Du må rett og slett like å bli skitten på hendene, og ikke være redd for å ta i et tak.
Hva liker du best med å være lokomotivfører?
– Det beste med å være lokfører er utsikten jeg får se hver dag. Det jeg ser fra førerrommet er jo helt fantastisk, med nordlys om vinteren og midnattssol om sommeren. Og resten av året ser jeg også fantastiske soloppganger og solnedganger der himmelen er badet i mangefarget lys. Jeg kjører i fjellsida, og der er utsikten kjempeflott. Utsikten er alltid forskjellig, og jeg blir aldri lei.
Jeg har også veldig trivelige kollegaer i togselskapet, både de som jobber med administrasjon og de andre lokførerne. På alle turer har jeg med meg en ombordansvarlig konduktør, og vi har det ofte veldig hyggelig i løpet av dagen.
Hva liker du minst?
– Det kan være tungt å stå opp kl. fem om morgenen om jeg har tidlig tur, men det hører til jobben. På vinteren, når det er veldig kaldt, er det risiko for at toget stopper. Vi kjører i fjellsiden, og da er det sjanse for snøras, og det kan være at vi blir sittende fast. Det er dessverre også mye dyr som blir påkjørt, langs linjen. Jeg har heldigvis ikke opplevd det selv, men det har vært nære på. Jeg greide å bremse ned i tide, og var bare så vidt borti en rein med bufferen. Det var ubehagelig nok.
Hvilke andre muligheter finnes det innenfor yrket?
– Som lokomotivfører kan man bli kjørelærer for nyansatte lokførere, og jobbe administrativt i togselskapet. Etter tre års erfaring kan en lokfører også bli kjørelærer, instruktør og faglærer ved Lokførerskolen. Man kan også bli testfører, og prøve ut nye tog og nye signalanlegg, og det høres ganske gøy ut.
Hva tjener en lokomotivfører?
– Det kan variere fra selskap til selskap. Gjennomsnittslønn for en lokfører er 750 000, uten overtid. Lokmannsforbundet har forhandlet fram svært gode lønnsavtaler for alle togselskapene.
Hva er sjansene for å få jobb som lokomotivfører?
– Det er svært gode muligheter for å få jobb rett etter at utdanningen er ferdig, i hvert fall hvis man er villig til å flytte på seg. Lokførerskolen tar inn antall studenter etter innspill fra togselskapene om hvor mange lokførere de trenger. Det er omtrent ingen lokførere som går arbeidsledige særlig lenge.
Har du noe annet å legge til?
– Jeg vil helt klart anbefale yrket til alle. Det er et veldig spennende og mangfoldig yrke, og utdanningen tar bare ett år. Lønna er også god, og arbeidsmiljøet er flott. Det er svært få lokførere som slutter i jobben sin før de må.
Tilhørende utdanninger
Lokomotivfører
Du lærer om infrastruktur, skifting, lokomotivets krefter, tyngde, bremsekraft, og trafikkregler. Alt du trenger for å bli lokomotivfører.
Finn studier