Hvorfor valgte du dette yrket? 

– Det har vært en krokete vei mot den jobben jeg har nå. Det startet med en kunstinteresse og et ønske om å studere kunst, og muligens lage egen kunst. Noen år etter endt kunstutdannelsen fra Central St. Martins i London fant jeg ut at det ikke var så viktig for meg å lage egen kunst og at jeg kanskje heller skulle jobbe med kunst på en annen måte. Det ledet meg etterhvert til kuratorutdannelsen på Kunsthøgskolen i Bergen, nå Universitet i Bergen, samtidig som jeg startet opp et galleri i Oslo. Senere jobbet jeg fire år som kurator ved Trondheim Kunstmuseum før jeg fikk jobben her på LNM.

Image
Lenke
Privat
Lisens
All rights reserved
Kurator Randi Thommessen åpner opp et kunstverk.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Som i de fleste jobber er det mye rent kontorarbeid, med e-postkommunikasjon, regnskap og budsjettarbeid, prosjektledelse og skriving av pressemeldinger og søknader. Det er også direkte jobbing med kunsten og kunstnere, gjennom atelierbesøk, utstillingsmontering og formidling av utstillingene til besøkende. Det er en variert jobb, og det er noe av det jeg virkelig liker med denne jobben.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket? 

– En bør ha en eller annen form for kunstutdannelse, kunsthistorieutdannelse og/eller kuratorutdannelse for å ha et faglig fundament. Man bør samtidig være praktisk anlagt. Jeg vil også påstå at det er viktig å se mye kunst, gå på gallerier og museer, dra for å se de viktigste kunstmønstringene, som documenta i Kassel hvert femte år, eller Veneziabiennalen. 

Man bør holde seg oppdatert på kunstscenen og det som rører seg. Det er sjelden jeg reiser uten at det er en eller annen utstilling eller et kunstevent som er målet med reisen. Interesse og personlig egnethet er nok det aller viktigste; gode samarbeidsevner, være lydhør overfor kunstneren og/eller konteksten kunsten skal vises, og være løsningsorientert. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det er ganske mange måter å jobbe som kurator på, så fysiske skavanker eller plager trenger ikke være et problem om man er løsningsorientert, men det er nok en fordel om man ikke lar seg stresse for lett.

Hva liker du best med yrket ditt?

– For meg er det et stort privilegium å få jobbe tett med kunstnere, mange har også blitt gode venner. Det er utrolig mange flotte mennesker som jobber med kunst. Og det er klart en glede å få jobbe med det som også er min største interesse på privaten, kunst. 

Hva liker du minst med yrket ditt? 

– Det jeg liker minst med yrket er at budsjettrammene veldig ofte er svært stramme, og man må vri og vende på hver eneste krone. Det er også frustrerende at kunst og kultur er det som medier og offentlighet lett bruker som salderingspost. Det virker som den generelle kompetansen på kunst er dalende, og dermed ofte også evnen til å gi de virkelig gode prosjektene oppmerksomhet.

Image
Lenke
Privat
Lisens
All rights reserved
Kurator Randi Thommessen viser frem kunstverket "Svanesjøen".

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Først og fremst må man være kunstinteressert. Man bør helst være utadvendt, sosial, fleksibel og ha evne å jobbe med mange forskjellige sterke personligheter.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er flere måter å jobbe som kurator, det er de færreste som jobber i rene kuratorstillinger, med egne prosjektledere. En del kuratorer jobber frilans, ofte kombinert med å skrive katalogtekster, undervise og kanskje som kunstkritikere.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket? 

– Det kan nok variere mye, de beste lønningene finner man nok på de større museene, men de stillingene henger høyt og er vanskelig å få. I en fast stilling ligger nok lønningene normalt mellom 500 000 til 550 000 kroner i året. Man velger ikke å jobbe med kunst for å tjene mye, det velger man fordi man har en stor kunstinteresse, og ønsker et interessant liv.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Om interessen og motivasjonen er sterk nok, så finner man seg nok alltids en vei inn mot dette yrket, men det er ikke et yrke man finner et vell av stillinger å søke på.

 

Tekst:
Jonina Reynisdottir
For å bli kurator bør en helst være utadvendt, sosial, fleksibel og ha evne å jobbe med mange forskjellige sterke personligheter.
Om interessen og motivasjonen er sterk nok, så finner man seg nok alltids en vei inn mot dette yrket.