Portrett av kunderådgiver Kjell Frode Ervik

YrkesintervjuKunderådgiver i bank favoritt ikon

Kundens behov kommer i første rekke for kunderådgiver Kjell Frode Ervik. – Du må like å hjelpe andre, sier han.

Kjell Frode Ervik
50 år
Kunderådgiver
SpareBank 1 Søre Sunnmøre

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har tidligere jobbet i Skatteetaten. Der hadde jeg jevnlig kontakt med forskjellige banker. Sånn fikk jeg opparbeidet meg relasjoner og kjennskap til folk som jobbet i bank, og plutselig dukket det opp et ferievikariat i banken i 1994 som jeg fikk. Siden da har jeg jobbet i SpareBank 1 Søre Sunnmøre.

fullsizeoutput_2858.jpeg

Kunderådgiver Kjell Frode Ervik presenterer banken til en kunde
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber som leder for hele personmarkedet i Volda. Jeg bruker mye tid på å sørge for at vi har nok folk til å dekke de behovene som kunden har. I tillegg jobber jeg også direkte med kunder i forskjellige kundemøter. Man må huske på at det er mange forskjellige typer kunder som kommer til en bank og at alle har ulike behov. Så det er viktig at man bruker godt tid på å sette seg inn i de ulike behovene som kunden har før man går inn i et møte. Da finner man gjerne den løsingen som passer best for kunden og de blir fornøyde. 

Det er ikke alle som tenker på at en bank skal følge deg gjennom hele livet, og er der når du gjør store investeringer som bil- og boligkjøp. Derfor er det som nevnt viktig at man setter seg godt inn i kundenes behov før du går inn i et møte med dem.

Jeg samarbeider også en del med de andre kunderådgiverne i banken som jeg er leder for. Da tilrettelegger vi slik at vi kan gjøre en god nok jobb som mulig for kundene våre i løpet av en arbeidsdag. 

Hva kreves det for å kunne jobbe med dette yrket?

– Du må ha gode empatiske evner og være i stand til å sette deg inn i andres situasjoner. I tillegg må du selvfølgelig ha god kontroll på selve faget, det vil si god økonomisk og finansiell forståelse.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Jeg tror det passer veldig dårlig for mennesker som ikke er så glad i å omgås folk og for dem som vil ha det rolig rundt seg og jobbe konsentrert med kun en spesifikk arbeidsoppgave.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det beste jeg vet er å gjøre folk rigget til å ha en sunn og god økonomi.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Hvis det er veldig hektisk og man ikke får nok tid til å gjøre de oppgavene man har på en så god måte som mulig.

fullsizeoutput_2860.jpeg

Kunderådgiver Kjell Frode Ervik bruker mye tid på å presentere hvordan banken jobber til kundene sine
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Folk som er opptatte av å bidra til at andre får kontroll på økonomien sin og liker å hjelpe andre mennesker.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det skjer ting hele tiden innen bankbransjen. Det er store endringer innenfor bank, spesielt med all den teknologiske utviklingen som foregår nå. Det er mye mer finansiell rådgivning nå, kontra tidligere hvor man gjennomførte andre tjenester til kunden. De som er flinke kan tjene mer og få spennende muligheter i bransjen som for eksempel være sjef for en eller flere bankfilialer.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det er veldig forskjellig fra bank til bank og hvilken type stilling man har. Hvis man kommer rett ut fra skolebenken kan man nok forvente en årslønn på rundt 450 000 kroner i året.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jeg tror de er veldig gode. Spesielt hvis du er den rette typen og er frempå så er det muligheter. Hos oss ansetter vi folk relativt ofte. Hvis du i tillegg innehar kompetanse innenfor digitale løsninger, samt noe markedskompetanse har du en betydelig høyere mulighet enn andre.

Tekst: Sebastian Bergedahl Vernang

    • Du må ha gode empatiske evner og være i stand til å sette deg inn i andres situasjoner.

Yrkesbeskrivelser