Kunderådgiver i bank

– Det er veldig givende å hjelpe folk i å ta gode økonomiske beslutninger, sier Madeleine.
Ei dame med mørkt hår. Hun har svart kjole og et sølvsmykke på seg. Hun ser rett i kameraet og smiler. Hun står foran en brun vegg.
Madeleine Solheim, 29 år
Kunderådgiver / finansrådgiver
SpareBank 1 Nord-Norge, Tromsø
«Stillingen som kunderådgiver passer for de som er glad i gode kundeopplevelser. Det handler om å bistå og hjelpe folk.»
― Madeleine Solheim
Tekst og foto:
Sylwia Sørensen
Publisert: 18.07.2024
«Stillingen som kunderådgiver passer for de som er glad i gode kundeopplevelser. Det handler om å bistå og hjelpe folk.»
― Madeleine Solheim
«Vi er i en bransje der ting endrer seg raskt, og jobben påvirkes av hva som skjer i samfunnet. For eksempel hvis renten øker og folk får høyere utgifter, kan vi oppleve veldig stor pågang.»
― Madeleine Solheim

Hvorfor valgte du å bli kunderådgiver?

– Jeg valgte å bli kunderådgiver fordi jeg er veldig glad i å jobbe med mennesker. Jeg har også interesse for økonomi, så dette yrket er en perfekt kombinasjon for meg.

Image

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– En vanlig arbeidsdag for meg er veldig spennende og innholdsrik. Den er styrt ut fra kundene som står i fokus. Jeg møter mange kunder fysisk, på telefon, e-post og Teams.

Vi har arbeidstid fra 8 til 16, men jeg har fleksitid i min jobb. Det betyr at jeg kan jobbe hjemmefra, komme litt seinere eller jobbe litt lengre. Jeg kan styre hverdagen slik jeg ønsker, men så lenge det passer med avtaler jeg har med kundene mine.

Jeg jobber i SpareBank 1 Nord-Norge i Tromsø, og hjelper lokale kunder som har, eller skal kjøpe, bolig. Jeg kan hjelpe dem med alt som berører økonomien deres, som hverdagsøkonomi, forsikring, sparing og investering.

Vi har kunder i ulike livssituasjoner. Noen har aldri kjøpt bolig og skjønner ikke hva det går ut på, mens andre har veldig god oversikt over økonomien sin. Vi har også kunder som ønsker å selge boligen sin og kjøpe noe mindre, eller frigjøre penger og leie istedenfor å eie. Det skjer også at vi ikke kan gi kunder boliglån. I slike tilfeller prøver vi å hjelpe dem, for eksempel ved å legge en spareplan.

Når jeg møter en kunde, er det er helt greit å si at man kan ingen verdens ting om økonomi. Det er derfor jeg har denne jobben for å hjelpe folk. Vi begynner med det mest grunnleggende og bygger videre derfra. For meg er den mest givende delen av jobben at jeg kan hjelpe kunder å bygge opp en god økonomi. Det gir dem trygghet i tilfelle noe uforutsett skjer.

Endringer skjer i folks liv. Man får seg samboer, barn, ønsker å kjøpe ny bolig eller bil. Da ser vi på hva som er viktig, og hvordan vi kan redusere utgifter hvis de blir for høye og belastende.

Det er perioder i året med høyere interesse for å kjøpe bolig, som mot sommeren eller slutten av sommeren. Rundt november og desember er pågangen litt lavere. Men fordi jeg jobber med hele økonomien til kundene, er det alltid noe å gjøre.

En del av hverdagen min er internmøter og kontinuerlig oppdatering og læring. Jeg jobber også en del med saksbehandling.

Jobben min krever både å være selvstendig og å samarbeide. Hvis jeg har en tung sak, trenger jeg å snakke med en kollega eller en leder for å finne den beste løsningen for kunden.

Hva kreves for å kunne jobbe som kunderådgiver?

– Hvis du skal jobbe som kunderådgiver må du ha en formell utdanning, minimum en bachelor. Du trenger ikke å ha en spesifikk bachelorgrad. Så lenge du har fullført studiet, er du godt rustet for å begynne i den stillingen.

Når du søker jobb, er det positivt om du har en kreditt- og forsikringsautorisasjon. Hvis ikke, må du gjennom et læringsløp for å lære grunnleggende om personlig økonomi og forsikringer, samt boliglån og regelverk. Etter utdanningsløpet tar du en skriftlig og muntlig eksamen.

Mange føler ekstra press rundt autorisasjon, men det går fint. Du har god oppfølging og noen som følger deg gjennom prosedyrene. Eksamen handler om det du jobber med daglig, så autorisasjon er en kvalitetssjekk til arbeidsgiver, myndigheter og deg selv.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Stillingen som kunderådgiver passer for de som er glad i gode kundeopplevelser. Det handler om å bistå og hjelpe folk.

Jobben kan være stressende. Vi er i en bransje der ting endrer seg raskt, og jobben påvirkes av hva som skjer i samfunnet. For eksempel hvis renten øker og folk får høyere utgifter, kan vi oppleve veldig stor pågang. Da ser vi på folks hverdagsøkonomi og hvordan vi kan få den til å gå rundt.

Hvis du synes at endringer er utfordrende eller ikke liker å jobbe tett med kunder, passer ikke dette yrket for deg.

Hva liker du best med å være kunderådgiver?

– Det jeg liker best med jobben min er kundedialogen i hverdagen. Det er utrolig artig å være med på reisen deres og se gleden når de oppnår målene sine.

Jeg synes også det er veldig givende å hjelpe folk i å ta gode økonomiske beslutninger. For eksempel er mange ikke oppmerksomme på konsekvensene av uventede hendelser. Vi har lyst til å kose oss og ha det gøy, ikke tenke om eventuelle sykdommer eller samlivsbrudd, men slike ting skjer. Som kunderådgiver belyser jeg ulike situasjoner for å sikre kundene mot potensielle konsekvenser.

Hva liker du minst?

– Når det skjer endringer i samfunnet, har vi veldig stor pågang. Under pandemien og etter renteopphevingene var det mange som ønsket hjelp. Jeg skulle gjerne hatt mer tid til hver enkelt. Man får ikke gjort alt i løpet av en arbeidsdag, og da føler jeg at tiden renner fra meg. Det er tungt.

Image

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Som kunderådgiver kan du gå inn i mange ulike fagområder. Hvis du synes at et fagområde er veldig spennende, kan du dykke i det og bli spesialist.

Hvis du kjenner at det bor en liten leder i deg, kan du bli avdelingsleder, banksjef, osv. Du kan også bevege deg opp på stabsnivå og jobbe overordnet innenfor boliglån, sparing eller forsikring.

Det finnes mange ulike veier man kan gå hvis du har lyst på nye utfordringer. For eksempel kan du skifte fra å jobbe med private kunder til bedrifter.

Hva tjener en kunderådgiver i bank?

– I snitt tjener en kunderådgiver/finansrådgiver 600–700 000. Lønnen er avhengig av blant annet alder, ansiennitet, utdanning og erfaring. I privat sektor kan du også forhandle din egen lønn.

Hvordan er sjansene for å få jobb som kunderådgiver?

– Sjansene for å få seg jobb som kunderådgiver er veldig gode, så lenge man har den formelle utdanningen. Det er behov for rådgivere. Selv om vi blir stadig mer digitalisert, ønsker mange en person å prate med. Jeg tror at det vil komme flere kunderådgiver-stillinger de nærmeste årene. 

Man kan også få seg deltidsjobb som kunderådgiver mens man er under studiet. Jeg vet det er mange studenter ved UiT som har deltidsjobb hos oss som kunderådgivere på kundesenteret vårt. Det har medført at de kan gå rett over i fulltidsjobb når de er ferdig, dersom de ønsker det. Det er en helt ypperlig mulighet. 

Tilhørende utdanninger

Økonomi og administrasjon

Studier innen økonomi og administrasjon er tverrfaglige og gir innsikt i ulike sider ved økonomi og administrasjon, som regnskap, finans, revisjon, organisasjon og ledelse.

Finn studier
Finans

Du lærer deg å forstå samspillet mellom investeringer, risiko og lønnsomhet. Samtidig utvikler du ferdigheter i markedsanalyse, som gjør deg i stand til å gjennomføre risikovurderinger av potensielle investeringer.

Finn studier