Kunderådgiver bank
Hvorfor valgte du å bli kunderådgiver i bank?
– Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon, og har jobbet med litt forskjellig. Jeg har alltid likt tall og analyse, og samtidig likt å ha kontakt med mennesker. Jeg hadde lyst til å bruke utdanningen min, og da det var ledig jobb i den lokale banken søkte jeg.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg jobber fra klokken 8.00 til 15.30. Vi åpner for kunder klokken 10.00, og de to første timene bruker jeg til å lese e-post, jobbe med lånesaker, gjøre klart til dagens møter, og se over saker. En del av dette gjør jeg utover dagen også, litt avhengig av hvor travelt det er. Når vi åpner dørene kan jeg ha noen avtalte møter, gjerne kunder som kommer for å snakke om lån. I tillegg er det mange som stikker innom. Vi gjør alt, fra de enkleste dagligbank-oppgavene som innskudd, hjelp med BankID og nettbank, til større ting som lån og forsikring.
Vi har alle typer kunder. Noen er foreldre som kommer med spedbarn og skal åpne den første sparekontoen til dem, unge som skal kjøpe sin første bolig, eldre som vil ha hjelp med bankoppgaver, og vi har også familier som trenger hjelp til det praktiske i forbindelse med dødsbo for eksempel.
For noen er det litt ubehagelig å gå i banken, og da er det min oppgave å skape en atmosfære som gjør at de slapper av, og er trygge til å stille de spørsmålene som er viktige for dem. I større banker er oppgavene gjerne mer spisset mot bestemte områder, her må vi kunne litt om alt. Vi er to som jobber ved dette avdelingskontoret, og i banken totalt er vi rundt 60. Vi samarbeider mye, og jeg kan alltid kontakte kollegaer om det er noe jeg lurer på.
Hva kreves for å kunne jobbe som kunderådgiver i bank?
– Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon, og det er en vanlig utdanning for denne type stilling. I tillegg må du ha en ekstra autorisasjon for å jobbe som rådgiver innen sparing og investering, kreditt og forsikring. Det er finansnæringen som har en egen autorisasjonsordning, og jeg har autorisasjon for å jobbe med rådgivning innen kreditt, altså lån. Det er noe jeg har fått gjennom arbeidet mitt her i banken.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Det er et yrke som passer hvis du har gode analytiske evner og er glad i tall. Det er en fordel å ha en genuin interesse for økonomi og verdensbildet. Man må følge med på renter, inflasjon, og forstå funksjonene bak det som skjer. Da kan vi bedre forklare til kundene hvorfor vi i banken gjør som vi gjør.
Jobben passer også for de som har gode kommunikasjonsevner, og som gir kundene trygghet. Akkurat nå opplever mange at de får dårligere råd, med økte renter, høy strømpris og matvareprisene som stiger. Da er det viktig at vi er en god sparringpartner og kan gi råd til kunder som trenger det.
Det er ikke et krav at du har god økonomi, men du bør ha kontroll på egen økonomi for å rådgi andre. Du bør også være organisert og strukturert, og kunne planlegge arbeidsdagen samtidig som du takler at dagen ikke blir som du tror. Vi jobber med kunder, og vet aldri helt hva som skjer i løpet av en dag. Det er en fordel å være ryddig og ha oversikt, og vi har gode systemer som vi jobber i, som hjelper å holde arbeidsflyten. Hvis du er litt rotete og ustrukturert så er nok ikke dette en jobb som vil passe.
Hva liker du best med å være kunderådgiver i bank?
– Det kjekkeste er å få lov til å møte mennesker i alle mulige situasjoner. Det er ekstra kjekt når vi kan gi noen lån til sin første bolig. Da har vi en nøye gjennomgang av alt som følger med det å kjøpe hus, fra A til Å. Det er mange som ikke har tenk over hva det innebærer. Spesielt unge kunder er glade for å få informasjon og gå gjennom en prosess som gjør at de er trygge på at de har kontroll på budsjett og utgifter den dagen de overtar en ny bolig.
Hva liker du minst?
– Det er når vi må gi avslag på lån. Det er ikke kjekt, men samtidig en viktig del av jobben. Vi gjør jo ikke kunden en tjeneste hvis vi gir dem et lån de ikke kan betjene. Avslaget er til kundens beste, og vi går gjennom hva som må til for å innvilget lån. Vi kan for eksempel hjelpe med en plan for sparing, sånn at det er mulig å nå målet om å kunne kjøpe egen bolig på lengre sikt.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– I lokalbanken hvor jeg jobber er de flinke til å rekruttere internt, og det finnes mange muligheter. Du kan jo også jobbe med mye innen økonomi, administrasjon, og kundeservice. Selv har jeg tidligere jobbet som karriereveileder, og mange ting er direkte overførbart mellom det og kunderådgivning.
Hva kan man forvente i lønn som kunderådgiver bank?
– Litt avhengig av hvor du jobber kan du gjerne forvente en startlønn på rundt 480 000 i året, som stiger med tiden.
Hvordan er sjansene for å få jobb som kunderådgiver bank?
– Det kommer nok an på hvor du bor. I større byer kan det være flere om beinet, men samtidig flere ledige stillinger. Jeg tror at når du har autorisasjon, som jeg har innen kreditt, eller et annet felt, så er det også lettere å få jobb videre.
Tilhørende utdanninger
Økonomi og administrasjon
Studier innen økonomi og administrasjon er tverrfaglige og gir innsikt i ulike sider ved økonomi og administrasjon, som regnskap, finans, revisjon, organisasjon og ledelse.
Finn studierFinans
Du lærer deg å forstå samspillet mellom investeringer, risiko og lønnsomhet. Samtidig utvikler du ferdigheter i markedsanalyse, som gjør deg i stand til å gjennomføre risikovurderinger av potensielle investeringer.
Finn studier