Caroline Steen Nygaard er koreograf og liker å tenke når hun er på tur på stranden.

YrkesintervjuKoreograf favoritt ikon

– Jeg mener personlig egnethet er det aller viktigste i denne jobben, sier Caroline Steen Nygaard.

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har alltid danset og har minner fra kjellerstua der jeg som lita jente koreograferte store liksomforestillinger. Fostermoren min, som jeg delvis vokste opp hos, drev en danseskole og det har selvsagt påvirket valget mitt. Jeg tenkte også på å bli barnevernspedagog eller studere historie eller psykologi. Men jeg fulgte en stor nysgjerrighet på dans og valgte det som utdanning.

unnamed.jpg

En vakker bukett dansere fra en forestilling i regi av Caroline Steen Nygaard.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg overtok etter hvert danseskolen til fostermoren min og eier og driver i dag Heges jazzballett. Det gjør jeg sammen med min «lillesøster». Vi heter begge Caroline, og går bare under navnene «Lille» og «Store». Vi har cirka 600 elever fra fire til 20 år. De store forestillingene er årets to høydepunkter og alle elevene er med. Jeg elsker å lage forestillinger og få brukt kreativitet, fantasi og koreografikunnskap.

Veien fra idé til forestilling er lang. Det begynner med tanker. Det er mange sidespor og omveier før vi havner på et resultat. Når vi har bestemt oss for et stykke, finner vi musikk og velger ut hvilke grupper som passer til hva. Koreografiene må lages på riktig nivå, og trinn og alle formasjoner må tenkes ut. Kostymer og lys skaper det ferdige uttrykket. Vi bruker teater og miming for å sy forestillingene sammen og fortelle historien. Det viktige er at barna uttrykker seg gjennom dansen. Dans er ikke bare trinn, men et budskap, en følelse eller stemning.

Vi skal straks sette opp Peter Pan og Tingeling. Noen må ha hovedrollene og det er viktig å holde fokus på at alle føler seg like viktige. Både store og små får mye tid på scenen. At danserne har respekt og omsorg for hverandre er viktig. Elitedanserne har selv vært små, kjenner alle nivåer og er ydmyke ovenfor de andre. For de minste er drama og fantasi viktig. Med de store danserne er det rent dansetekniske mer utfordrende. 

Jeg underviser like mye i dans som jeg lager koreografi. Dette er en livsstilsjobb jeg har med meg bestandig, på reiser som på tur med hunden. Jeg kan våkne om natten med løsningen på en koreografi, et skift, et kostyme eller en god idé til undervisningen. Noen ganger kommer ideene flygende lett, andre ganger bruker de lang tid på å formes. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg er utdannet danser og har også studert teaterarbeid for barn og unge. Studiene har inneholdt klassisk ballett, jazz, moderne, musikal, sang, teaterproduksjon, dramaturgi, pedagogikk, skuespillerteknikk, dansehistorie, improvisasjon med mere.

Jeg gikk tre år på danselinjen på Bårdar Akademiet. Etter det tok jeg et ettårig dansestudium i New York.

De som jobber med det samme som meg, har som oftest dans eller dansepedagog som utdannelsesbakgrunn. I dag kan du ta en master i koreografi. Det var ikke en mulighet da jeg utdannet meg. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– De som ikke vil jobbe med mennesker, som ønsker å leve et A4-liv og verken vil lede eller undervise. Er du i tillegg ikke god til å danse, ikke kreativ og estetiker, da ville jeg sett bort fra denne type jobb. 

img_9028.jpg

Caroline Steen Nygaard bruker mye tid med kaffekoppen på å tenke gjennom koreografien til nye forestillinger.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Å kunne jobbe med barn og ungdom er utelukkende positivt. Å se gleden dansen gir og samholdet det skaper, er rett og slett fantastisk. Å få skape, formidle og samtidig være i fysisk aktivitet er topp!

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er mye ettermiddags- og kveldsjobbing. Det var utfordrende da jeg hadde små barn. Det er også mye administrasjon og totalt sett blir det mye jobb. Jeg er veldig sårbar som selvstendig og må gå på jobb også når jeg er syk. Det kan være krevende. Jeg presser meg selv hardt, og kan føle at jeg står litt alene. Det er faktisk ingen som kan steppe inn for meg.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Du må være idérik, skapende, like mennesker, kunne gi av deg selv, være selvstendig og ha tro på ideene dine. Du må kunne gjennomføre et prosjekt.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Pedagog, koreograf og danser henger veldig tett sammen. Mange med min bakgrunn underviser ved danseskoler eller driver egen skole og setter opp forestillinger. Det finnes noen jobber i tv og med ulike typer videoproduksjon. For å jobbe på opera og store teatre, trenger du antakelig en master i koreografi eller veldig lang erfaring.

Du må minst ha en bachelor for å få stilling på videregående skoler. Mange kombinerer ulike typer jobber. Et eksempel er å være utøvende danser, drive med undervisning og ta engasjementer som koreograf. Det å ha flere bein å stå på gir mer trygghet. 

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det er vanskelig å svare på og veldig individuelt. Klarer du å bygge opp noe eget og har mange elever, driver smart og gjør mye selv, både med administrasjon og undervisning, så kan du fint leve av det. Mange er frilansere og lever av forskjellige typer oppdrag. Andre må ta andre jobber ved siden av. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det er ikke den enkleste veien å gå. Jeg var heldig og vokste opp i en danseskole som jeg tok over. Veldig mange tar andre utdanninger i etterkant og jobber med andre ting. Du må ofte skape din egen jobb og kanskje jobbe for flere oppdragsgivere samtidig. Det å ha en litt uforutsigbar tilværelse er ofte prisen å betale for å jobbe med koreografi og dans. 

 

 

Tekst: Bente Haraldstad Delmas

Caroline Steen Nygaard er koreograf og liker å tenke når hun er på tur på stranden.
Caroline Steen Nygaard
40 år
Koreograf Selvstendig næringsdrivende
Heges Jazzballett i Tønsberg

Intervjuer

    • Jeg gikk tre år på danselinjen på Bårdar Akademiet. Etter det tok jeg et ettårig dansestudium i New York.
    • Å få skape, formidle og samtidig være i fysisk aktivitet på jobben – det er topp!

Yrkesbeskrivelser