Kommunikasjonsrådgiver

– Vi skal være gode kunnskapsformidlere og eksperter innenfor våre fagområder, og det legger et ansvar på oss, sier Anders.
Et nærportrett av en mann som lener seg lett mot en hvit vegg. Han smiler svakt, og bakgrunnen består av et kontormiljø med røde lamper som gir varme farger.
Anders Blixhavn, 39 år
Anders Blixhavn
FO - Fellesorganisasjonen for sosialarbeidere
«Det som slo meg da jeg var nyutdannet, var mangfoldet av steder man faktisk kan jobbe. Det er ikke bare PR-byråer og næringsliv.»
― Anders Blixhavn
Tekst og foto:
Emma Skjerstad
Publisert: 08.12.2025
«Det som slo meg da jeg var nyutdannet, var mangfoldet av steder man faktisk kan jobbe. Det er ikke bare PR-byråer og næringsliv.»
― Anders Blixhavn
«Er du glad i for eksempel politikk, samfunnsliv, idrett, kultur eller kunst, vil du alltid finne noe innen kommunikasjon der du kan bruke engasjementet ditt.»
― Anders Blixhavn

Hvorfor valgte du å bli kommunikasjonsrådgiver?

– Dette er jo et yrke man kan komme inn ifra ulike kanter. For min del startet det med at jeg alltid har vært samfunnsinteressert og glad i politikk. Jeg begynte opprinnelig på statsvitenskapelige fag. Det var planen, men jeg bommet litt, og det føltes ikke helt riktig. Etter ett år på Universitetet i Bergen, startet jeg heller på BI, på bachelor i PR- og kommunikasjonsledelse. Det som slo meg da jeg var nyutdannet, var mangfoldet av steder man faktisk kan jobbe. Det er ikke bare PR-byråer og næringsliv. Det er innenfor organisasjonsliv, kommuner, helseforetak, sykehus. Overalt finnes det kommunikasjonsrådgiverstillinger.

Image
En mann står midt i en lys kontorkorridor og ser rett mot kamera. Han har mørkt hår, en beige genser og et rolig uttrykk. Bak ham skimtes åpne kontorlokaler og dører langs veggene.
Foto: FO

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg arbeider i FO, Norges største fagforening for sosialarbeidere. Arbeidsdagen til en kommunikasjonsrådgiver blir sjelden slik man har tenkt på forhånd. Men jeg starter som regel arbeidsdagen med å lese rapportene fra nyhetsovervåkeren. Jeg pleier også å møte mine kollegaer i kommunikasjonsavdelingen til et raskt statusmøte på morgenkvisten. Vi går gjennom mediebildet, hvilke saker som får oppmerksomhet, hva som kan være aktuelt for oss å mene noe om, og om vi skal planlegge et utspill eller svare gjennom for eksempel kronikk. Vi vurderer hvilke saker som er viktig å profilere for FO og forbundslederen vår på gjennom uka, særlig gjennom sosiale medier. Vi er opptatt av å lage godt innhold til følgerne våre, både gjennom tekst og video. Arbeidet vårt er en kombinasjon av langsiktige og kortsiktige oppgaver. 

Langsiktige oppgaver handler om omdømmebygging, kommunikasjonsstrategi og hvordan FO skal fremstå i offentligheten. Kortsiktig handler om mediehåndtering, innsalg, pressespørsmål og saker som plutselig dukker opp. Vi skal være gode kunnskapsformidlere og eksperter innenfor våre fagområder, og det legger et ansvar på oss. Nøyaktighet når det gjelder fakta, er viktig. Vi skal være troverdige og forståelige i vår kommunikasjon. 

I høst har vi for eksempel brukt mye tid på valgkampen, statsbudsjettet og høringer i Stortinget. Det krever mye forberedelser. Jeg samarbeider tett med fagavdelingene våre. Som kommunikasjonsrådgiver jobber man tett sammen med mange andre stabsfunksjoner. Jeg kan kommunikasjon, mens andre kollegaer på de andre avdelingene kan mer om et spesifikt felt og faginnhold enn meg. Da må jeg være ydmyk og lytte, slik at vi sammen klarer å formulere budskap som både er faglig presise og medievennlige.

En del av jobben handler også om krisehåndtering. Man må være forberedt på at planer ryker. Du kan sitte og jobbe med et langt strategidokument, og så skjer det noe i nyhetsbildet som krever full omprioritering. Det krever disiplin og evne til rask omstilling. Etter 15 år i bransjen blir man robust. Jeg har gjort mine feil, jeg har lært mye om hvordan media og det politiske landskapet fungerer. Jeg har blitt mer uredd og offensiv gjennom årene. Nettverksbygging er en viktig del av jobben. Du møter folk igjen og igjen, og det lønner seg å være ryddig, levere det du lover og være til å stole på.

I FO har jeg også pressevaktfunksjon. Det betyr at jeg kan bli oppringt når som helst hvis noe skjer. Hverdagen min som kommunikasjonsrådgiver inneholder i det hele tatt et stort mangfold av oppgaver. I tillegg bruker vi mye tid på lederstøtte. Det er viktig for oss å gjøre forbundslederen og andre i forbundsledelsen synlig i media, gjennom profilering i ulike saker som dukker opp. 

Hva kreves for å kunne jobbe som kommunikasjonsrådgiver?

– Kommunikasjonsrådgiver er et yrke der man konkurrerer med mange forskjellige profesjoner om de samme jobbene. Noen har økonomibakgrunn, noen har spesifikke fagretninger, noen kommer fra journalistikk eller grafisk design. Også er det mange som studerer spesifikke studier som PR- og kommunikasjon. Det er et stort mangfold av forskjellige fagbakgrunner, og nettopp det gjør at man lærer av hverandre og bygger sterke team. 

I en kommunikasjonsavdeling er man ofte litt som en potet, man må kunne brukes til det meste. Noen skriver, noen tar foto og film, noen er rå på strategi eller mediehåndtering. Det gjør faget veldig spennende. Men du må kunne skrive godt. Det er grunnmuren. I tillegg bør du ha oversikt og forståelse for teknologi, digitale verktøy og ikke minst sosiale medier. Strategisk og analytisk tenkning er også viktig. Og du må være nysgjerrig og oppdatert. 

For min egen del har jeg en bred organisasjonsbakgrunn. Jeg har jobbet i Blå Kors, jeg var innom politikken, og nå er jeg i FO. Fellesnevneren i min arbeidskarriere har vært politisk kommunikasjon/påvirkning og mediehåndtering. Jeg trives utrolig godt i den rådgivende funksjonen jeg har, særlig i rollen som lederstøtte og strateg.

Det aller viktigste er kanskje interesse og teft. Jeg anbefaler alle studenter å engasjere seg i frivillig arbeid eller studentforeninger. Det er gull verdt som «treningsbane». Det gir praktisk erfaring i skriving, rekruttering, arrangementer og kampanjer. Da får du prøvd deg i reelle situasjoner som er gull verdt å ta med seg videre.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Det passer egentlig for veldig mange, men interessefeltet ditt vil forme hvilken retning du tar. Er du glad i for eksempel politikk, samfunnsliv, idrett, kultur eller kunst, vil du alltid finne noe innen kommunikasjon der du kan bruke engasjementet ditt. Yrket passer for mennesker som liker å skrive, analysere, jobbe strategisk og er gode med ord. Har du bakgrunn fra journalistikk, politikk, markedsføring, eller salg kan det være en fordel, men det er langt fra et krav.

Det er viktig å være motivert for langsiktig arbeid og være tålmodig. I tillegg bør du ha egenskapen til å kunne jobbe selvstendig, selv om du er en del av et team. Det kan være dager du føler du sitter litt på «din egen tue», fordi oppgavene er så forskjellige i en kommunikasjonsavdeling. Men det er også det som gjør det spennende.

Hva liker du best med å være kommunikasjonsrådgiver?

– Det beste er når man lykkes med noe man har jobbet lenge for. Når en sak endelig løfter seg i media, eller når vi får gode tilbakemeldinger fra ledelsen og kollegene. Det er en god følelse når du ser at godt kommunikasjonshåndverk faktisk utgjør en forskjell. Jeg liker å jobbe med komplekse problemstillinger der man må klø seg litt i hodet. Det å navigere i krevende saker, håndtere en krise og komme godt ut av det gir mestring for meg. Når man får landet en vanskelig sak på en god måte, og man vet at det skyldes godt samarbeid og god strategi, gir det en veldig god følelse. 

Hva liker du minst?

– Det mest frustrerende kan være å måtte legge bort noe man har jobbet lenge med, men som det ikke blir noe av. For eksempel et mislykket medieinnsalg. Selv om det følger med jobben, er det ikke alltid like gøy. Det kan også være krevende med mange forventninger fra ulike avdelinger i organisasjonen. Og så er det jo sånn at du kan jobbe i dagevis med et innsalg til media og få avslag etter avslag. Men man må være tålmodig og gå videre når noe ikke lykkes. Sånn er yrket.

Image
Mannen sitter ved en kontorpult foran to store dataskjermer og ser mot kamera. Han holder hånden på tastaturet, og vinduer bak ham slipper inn dagslys. Det ligger papirer og en markør på skrivebordet.
Foto: FO

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det finnes utrolig mange muligheter. En kommunikasjonsrådgiver kan jobbe i nesten alle sektorer, enten det er privat, offentlig, organisasjoner eller byråer. Har du en hjertesak du brenner for, gir dette yrket deg faktisk muligheten til å gjøre en forskjell. Jeg mener bransjen er helt avhengig av idealister.

Karrieremulighetene er gode. Hardt og grundig arbeid blir lagt merke til. Du kan gå mot lederstillinger hvis du vil, eller du kan fordype deg i spesialfelt. Noen tar etterutdanning, for eksempel på Høgskolen i Lillehammer eller nettstudier innen ulike former for kommunikasjon. Det finnes mange veier innenfor yrket når det gjelder kompetanseutvikling.

Hva tjener en kommunikasjonsrådgiver?

– Det kommer an på hvilken erfaring og utdanning du har. I tillegg er det variasjoner fra bransje til bransje. Så er det jo slik at det heller ikke går an å gå rett fra studier til topplønn. Jeg leste akkurat at Kommunikasjonsforeningens lønnsundersøkelse sier at snittlønnen til en kommunikasjonsrådgiver er på drøye 700 000 kroner. 

Hvordan er sjansene for å få jobb som kommunikasjonsrådgiver?

– Det florerer av stillinger, og det har vært mange muligheter i mange år. Nå er vi i en litt tøffere økonomisk tid, så inntrykket mitt er at stillingene fylles fortere og at det kan være litt vanskeligere akkurat nå. Det er flere om beinet. Men på lang sikt endrer det seg alltid. Det dukker stadig opp nye jobber og mulighetene er mange Det viktigste er å vise hvorfor akkurat du skiller deg ut, og hvorfor du fortjener jobben.

Tilhørende utdanninger

Kommunikasjon og medievitenskap

Avhengig av hvilke retning du velger, lærer du for eksempel innholdsproduksjon til ulike plattformer, visuell kommunikasjon og får kunnskap om ulike kommunikasjonsstrategier.

Finn studier
Journalistikk

Du lærer om etikk, intervjuteknikk, kildekritikk, å skrive artikler og reportasjer, og å produsere innhold for ulike medier.

Finn studier
Kommunikasjon og markedsføring

Du lærer om strategisk kommunikasjon og markedsføring i digitale og tradisjonelle kanaler, og hvordan du kan bygge sterke merkevarer gjennom kreativt innhold og målrettet formidling

Finn studier
Markedsføring

Du lærer å analysere hvordan forbrukere tenker og handler, og å bygge merkevare og strategier for å få en målgruppe til å kjøpe eller bruke, et produkt eller en tjeneste.

Finn studier