IT-driftstekniker

Petter Joys starter hver morgen med å sjekke at alle IT-systemene til kundene hans er oppe og kjører.
Mann i mørkeblå skjorte med beige murvegg bak seg.
Petter Joys, 27 år
IKT-servicemedarbeider / Driftsansvarlig
KLARIT, Bergen
«Vi har veldig kjekke kunder, det er spennende å lære om så mange ulike bransjer. Jeg er veldig glad jeg får snakke med så mange forskjellige folk. »
― Petter Joys
Tekst og foto:
Nina Reynisdottir
Publisert: 10.02.2024
«Vi har veldig kjekke kunder, det er spennende å lære om så mange ulike bransjer. Jeg er veldig glad jeg får snakke med så mange forskjellige folk. »
― Petter Joys
«Det er mange muligheter når det kommer til videreutdannelse.»
― Petter Joys

Hvorfor valgte du å bli IT-driftstekniker?

– Jeg har alltid vært glad i PC-er, så jeg søkte meg inn på IKT-servicefaglinjen. Deretter fikk jeg lærlingplass her, og nå har jeg vært her i nesten ti år.

Image
Mann i blå skjorte med et stort vindu bak seg sitter ved et skrivebord og ser på flere dataskjermer.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Vi leverer fullstendige IT-løsninger til kunder og fungerer som IT-avdelingen for selskapet deres. Min jobb er å drifte disse IT-løsningene. Dette kan være alt fra fysiske servere, skyløsninger og antivirusprogram. 

Hver morgen begynner jeg dagen med å sjekke systemene våre for å se om kundenes servere og nettverk er oppe og går. De fleste dagene ser alt bra ut. Men hvis et system er nede, tar jeg raskt kontakt med kunden og setter i gang med problemløsing. 

Hvis en kunde begynner på jobb før oss, kan det være de allerede venter på hjelp. Hvis et nettverk er nede på en arbeidsplass, kan det fort bli dyrt for selskapet. Derfor er det viktig at vi jobber proaktivt og at vi løser problemer effektivt. 

Gjennom dagen så ser jeg om det har kommet henvendelser fra kunder. Disse skal jeg svare fort. Kanskje jeg ringer kunden og ser på en sak gjennom fjernstyring av dataen deres. Noen ganger reiser vi ut til kundene.

Vi gjør manuelle sjekker i løpet av hverdagen, som et ekstra ledd i kvalitetssikringen vår. Noen tester skal gjøres daglig, mens andre skal gjøres ukentlig eller månedlig. Da kan vi se om det er noen feil på det, og få røde flagg som vi så skal løse. 

Hva kreves for å kunne jobbe som IT-driftstekniker?

– Du trenger et fagbrev innen IKT-servicefaget. For å ta det kan du gå den linjen du vil på første året på videregående. Det vanligste er service og samferdsel. På VG2 søker du deg inn på IKT-servicefag. Deretter er du IKT-lærling i to år. Etter fagprøven, tar du svennebrevet og er klar for å søke jobb.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Du må ha interessen for faget og PC-er. Personlighetsmessig kan du være mye forskjellig. Er du innadvendt kan du jobbe i bakkant, på nettverk og drift for eksempel, slik at du unngår å snakke med kunden. 

Men mye av IKT-servicefaget handler om å snakke med og håndtere IT-problemer for kunder. Det er en stor fordel å være utadvendt. Du kan ikke være redd for å ta telefonen eller dra ut til kunden. 

Godt språk er viktig. Dette gjelder for både norsk og engelsk. Det er mye ekstern kommunikasjon på engelsk med leverandører og produsenter på vegne av kundene. Det er også avanserte engelske instrukser fra leverandører vi må kunne bruke.

Hva liker du best med å være IT-driftstekniker?

For å kunne levere IT og hjelpe kunden å effektivisere driften sin, må man sette seg inn i hva kunden gjør. Vi har veldig kjekke kunder, det er spennende å lære om så mange ulike bransjer. Jeg er veldig glad jeg får snakke med så mange forskjellige folk. 

Hva liker du minst?

Det er ikke alltid kunden er fornøyd. Det er ikke alltid glade kunder som ringer inn. Hvis en server går ned på en arbeidsplass, så sitter det kanskje 3040 stykker som ikke kan jobbe. Da er det ingen som er glad. Vi tar ofte den umiddelbare støyten for det, uavhengig om det er vår feil. 

Går systemene ned hos kunden, er vi ansvarlig for å hjelpe dem å få det opp igjen. Det kan være ganske mye kjefting frem til det. De fleste kundene våre kjenner vi godt, de har vært hos oss lenge. Hvis de plutselig er sinte, så vet du hvordan de er til vanlig og det er en god tone når alt er løst.

Image
Mann i mørkeblå skjorte sitter i en svart kontorstol med en skjerm foran seg.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Man kan jobbe som IKT-servicemedarbeider internt for et selskap, kommunalt, statlig og for selskaper som oss, hvor vi fungerer som IT-avdelingen til et annet selskap.

Det er mange muligheter når det kommer til videreutdannelse. Det er vanlig at selskaper ønsker å kurse deg for å gi deg en spisskompetanse. Dette er både spennende og det kan gi høyere lønn. Når det kommer til videreutdanning kan du gå fagskole. Å spesialisere seg på sikkerhet er en stor fordel.

Hva kan man forvente i lønn som IT-driftstekniker?

Det er varierende. Kursing og spisskompetanse gir deg fort høyere lønn. Vanlig lønn kan være alt fra rett over 400 000 kroner til godt over 700 000 kroner i året. Det er avhengig av stilling, bransje og ansiennitet

Hvordan er sjansene for å få jobb som IT-driftstekniker?

– De er store. Bransjen trenger folk innenfor IKT-servicefag. IT blir bare mer og mer viktig. 

Tilhørende utdanninger

IKT-servicefag

Du lærer om drift, bruker- og driftsstøtte, sikkerhet og forbedring av IKT-tjenester.

Finn studier
IT-driftsfaget

Du lærer å drifte stabile, sikre og effektive IT-tjenester, som muliggjør verdiskaping og utvikling av virksomheter.

Finn studier