Hotelldirektør

Etter tolv år med erfaring som mellomleder ble jeg endelig hotelldirektør. I dag har jeg cirka 200 ansatte, opptil 500 gjester, og det i fantastiske omgivelser.
Hotelldirektør Kim poserer foran et hjemmelaget skilt som blant annet viser veien til Son Spa.
Kim Nyheim Ragnarsson, 40 år
Hotelldirektør
Son SPA hotell i Nordre Follo
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Vi må alltid tenke nytt og finne på noe for de gjestene som ikke har noe å gjøre. »
― Kim Nyheim Ragnarsson
Tekst og foto:
Bente Delmas
Publisert: 08.09.2022
«Vi må alltid tenke nytt og finne på noe for de gjestene som ikke har noe å gjøre. »
― Kim Nyheim Ragnarsson
«På et hotell må man kunne hotell fra A til Å.»
― Kim Nyheim Ragnarsson

Hvorfor valgte du å bli hotelldirektør? 

– Jeg har alltid likt å være i vertskapsrollen, å lage mat og god stemning. Jeg tok først fagbrev som kokk, men ville ikke jobbe bak en lukket dør på et kjøkken. Faglæreren min på kokkeskolen mente at skulle jeg komme meg videre i hotell -og restaurantbransjen måtte jeg til Sveits og ta hotellfagskolen der.

Det gjorde jeg, og hadde de tre mest lærerike og spennende årene i mitt liv i Montreux. Reisen gikk videre til en hotellresepsjon i London og til Hotel Continental i Oslo. Som 24-åring hadde jeg mye lederansvar på Continental og jeg steg i gradene med ulike roller. Etter tolv år med erfaring som mellomleder ble jeg endelig hotelldirektør. I dag har jeg cirka 200 ansatte, opptil 500 gjester, og det i fantastiske omgivelser.   

Image
Hotelldirektør Kim sitter med beina i vannet foran en del av spa avdelingen. En badstu helt ytterst på en brygge utenfor spa hotellet.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Når jeg kommer på jobb, starter jeg med en kvalitetsrunde for å sjekke at de ansatte har det bra, at hotellet ser pent ut. Deretter oppdaterer jeg meg om dagens kurs og konferanser, hvor mange gjester vi har og om det er spesielle behov. Vi har morgenmøte med ansvarlige fra hver avdeling, det er spa, restaurant, kjøkken, renhold, teknisk avdeling, salg, booking, resepsjon, kurs og konferanse og fitness. På møtet går vi gjennom dagen.

En gang i uken har vi avdelingsledermøte hvor vi tar for oss utfordringer og økonomi, samt kortsiktig og langsiktig planlegging. Her om dagen tok vi møtet på SUP (stand-up paddle)-brett ute i fjorden i stedet for på et møterom. Vi må jo bruke naturen rundt oss!

Jeg har et totalansvar for hotellet og i det ligger det mye. Det er alt ifra arbeidsmiljø, personal, HMS (helse, miljø og sikkerhet), salg og skjenkebevillinger, til tariffavtaler og arbeidsmiljøloven. Daglig sjekker jeg omsetning, timeforbruk og sykefravær. I og med at vi er i franchisekjeden Nordic Hotel, blir det mye rapportering til kjeden og eierne. 

Alle dager er forskjellige. I dag er det fredag og jeg har helgeansvar. Det har jeg cirka fem ganger i året og det innebærer at jeg bor på hotellet og skal teste alle fasiliteter. Denne helgen er jeg også kontaktperson for både gjester og ansatte. Mange tror man jobber døgnet rundt i hotellbransjen. Vi er i endring og som småbarnsfar prøver jeg å ha en vanlig arbeidstid.

Dette er en opplevelsesdestinasjon og jeg er veldig opptatt av at gjestene skal føle seg ivaretatt. Vi må alltid tenke nytt og finne på noe for de gjestene som ikke har noe å gjøre. I dag er det sjampanje og østers klokken fire, i morgen må vi finne på noe nytt.

Hva anser du som din viktigste oppgave som leder?

– Min viktigste oppgave å se hele mennesket. Dagene kan lett forsvinne i personalsamtaler. Jeg er kanskje i overkant opptatt av hvordan de ansatte har det og spør til kjedsommelige "hei, hvordan har du det i dag?".

Vi er et multikulturelt miljø med mange nasjonaliteter og for meg er det kjempeviktig at nyansatte blir godt mottatt. De skal føle seg velkomne med en kontaktperson, en uniform som passer og et garderobeskap. Vi kan alltid bli bedre, men gjør vårt beste. Skulle jeg ha hatt et ønske i jobben min, så er det å ha mye mer tid til personalsaker.

Hva kreves for å kunne jobbe som hotelldirektør?

– Fra skolen i Sveits har jeg blitt innprentet med at en leder i de fleste bedrifter kan jobbe hvor som helst uten å kunne alt om sluttproduktet. På et hotell må man kunne hotell fra A til Å. Det innebærer å kunne noe om alle avdelinger og forstå hvordan et hotell fungerer. Det krever økonomisk innsikt og jobben min er blant annet å være en gammeldags forretningsfører. Det sikre er at for å være hotelldirektør må man ha gode lederegenskaper og evnen til å skape gode teamrelasjoner.

Mange jobber seg opp i bransjen. Andre har utdanning i økonomi, salg og ledelse, eller en kombinasjon. Er du i en hotellkjede gir det gode muligheter for intern opplæring.

Fra gammelt av var det vanlig å reise til Sveits for å lære å bli hotelldirektør. Jeg tok en bachelor i hotelledelse i Sveits med støtte fra lånekassen. I dag har vi gode skoler i Norge. Norsk hotellhøyskole i Stavanger eller Høyskolen Kristiania gir en god plattform til å stige i gradene. Det er det nærmeste man kommer en hotelldirektørutdanning.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Du må like folk. Det passer ikke hvis du helst ikke vil se noen. Du må være opptatt av mennesker, se behov og ha et ønske om å skape opplevelser og minner hos gjestene.

På et hotell må du håndtere høy aktivitet og som direktør må du også kunne delegere oppgavene. Å ha evnen til å prøve å se litt inn i framtiden, og å planlegge utviklingen kommer godt med.

Hva liker du best med å være hotelldirektør?

– Jeg liker best å skape en god arbeidsdag for de ansatte og gi gjestene en herlig opplevelse. Jeg er heldig som er direktør for et naturskjønt og innovativt spahotell. Det er flott når jeg kan vise til gode resultater til eierne.

Hva liker du minst?

– Personalkonflikter. De ansattes personlige kriser går også inn på meg.

Image
Hotelldirektør Kim i en herlig samtale med en i resepsjonen. De ler godt.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det sier seg selv at en hotelldirektør jobber på et hotell, men det er også muligheter innenfor for eksempel HR. Eller man kan få ansvar for flere hoteller som en slags kjededirektør. En annen mulighet er lederroller i andre typer bedrifter. 

Hotelldrift er komplekst og gir kunnskap og all verdens erfaringer både med drift, personell og gjester. Det er kompliserte regnskap og en stor kontantstrøm. Det er mange penger inn og omtrent like mye ut.

Det er et internasjonalt arbeidsmarked og med min bakgrunn kan jeg få jobb i hele verden.

Hva kan man forvente i lønn som hotelldirektør?

– Jeg tror man kan forvente alt fra 600 000 opptil 1,5 millioner kroner i året. Det er et bredt spekter av lønninger i forhold til størrelse på hotell og erfaring.

Hvordan er sjansene for å få jobb som hotelldirektør?

– Jeg var selv veldig ydmyk og takknemlig for denne jobben. Man skal matche både med eiere og ledergruppen. Det er kun en direktør per hotell og sjansene er litt smale, men er det du vil, så gå for det! Det gjorde jeg.

Tilhørende utdanninger

Hotelledelse

Du lærer om fag som hotelladministrasjon, markedsføring, ledelse, regnskap og destinasjonsutvikling.

Finn studier
Reiseliv

Du lærer om hva reiseliv og turisme er. Utdanningene har ofte fag som økonomi, markedsføring og prosjektledelse.

Finn studier
Økonomi og administrasjon

Studier innen økonomi og administrasjon er tverrfaglige og gir innsikt i ulike sider ved økonomi og administrasjon, som regnskap, finans, revisjon, organisasjon og ledelse.

Finn studier