HMS-ingeniør

Andreas Blix går rundt på byggeplasser og sikrer at regelverket blir fulgt.
Mann ikledd gule verneklær og hvit hjelm står på en byggeplass.
Andreas Blix, 36 år
Senior SHA-rådgiver
Sweco, Bergen
«Du må like å reise rundt og snakke med forskjellige mennesker folk. Det handler mye om å bygge gode relasjoner. »
― Andreas Blix
Tekst og foto:
Nina Reynisdottir
Publisert: 10.02.2024
«Du må like å reise rundt og snakke med forskjellige mennesker folk. Det handler mye om å bygge gode relasjoner. »
― Andreas Blix
«Jeg liker hvor mye man utvikler seg og at man lærer noe hele veien. Vi får sett samme problem fra mange ulike vinkler. »
― Andreas Blix

Hvorfor valgte du å bli HMS-ingeniør?

Det begynte i 2015 da Media City Bergen skulle bygges og de trengte masse folk. Jeg fikk mulighet til å være med i et HMS-team. Jeg hadde stor interesse for HMS og bakgrunn som verneombud, men ingen HMS-erfaring. 

Jeg hadde ti års arbeidserfaring som forskalingssnekker og betongarbeider. Jeg er privilegert for å jobbe med det jeg gjør nå, og det er tilfeldigheter som har ført meg hit. I etterkant av å ha fått HMS-jobben, ble jeg lært opp at gode veiledere. 

I etterkant ønsket et av selskapene å satse på SHA (sikkerhet, helse og arbeidsmiljø). Jeg ble spurt om å være med. Det første vi gjorde var å grave oss ned i 300 timer med HMS-opplæring og studie av forskrifter og tidligere prosjekter for å bygge sterk HMS-spisskompetanse. Nå i nyere tid kjøpte Sweco opp selskapet, og derfor er jeg SHA-rådgiver i Sweco.

Image
En mann i en hvit skjorte ser på to dataskjermer. På den ene dataskjermen ser vi lover og paragrafer og på den andre ser vi en emailinnboks.

Hva er forskjellen på HMS og SHA?

HMS står for helse, miljø og sikkerhet. HMS er forankret i internkontrollforskriftene. Dette regelverket skal alle bedrifter følge internt på sin arbeidsplass når de utfører arbeid. Forskriftene er skapt over tid. Når skader skjer i Norge, lages nye forskrifter.

SHA står for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. SHA er forankret i byggherreforskriften, som byggherren skal følge under et byggeprosjekt. Den sier noe om hvilken valg byggherren skal ta og hvilken informasjon han skal gi til de som bygger. Byggherren har selv ansvar for å jobbe etter dette regelverket. 

Jeg har jobbet med HMS og SHA omtrent like lenge.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

Det kan være ganske varierende. I går var jeg på befaring i Stord, hvor fylkeskommunen bygger en videregående skole. Da var vi ute ved prosjektet for å ta en runde på bygget og snakke med entreprenøren. 

Jeg stiller spørsmål til prosesser, løsninger og observerer samhandling og dialog på byggeplassen. SHA-teamet har en sjekkliste vi går igjennom. Vi skal se at alt blir gjort etter regelverket og rapporterer inn avvik. Vi som jobber med SHA skal være synlige på byggeplassen.

Når jeg er på byggeplassen representerer jeg kunden. Det er kunden selv som har kjøpt denne tjenesten for å forsikre seg om at byggeplassen tilfredsstiller loven de har ansvar for å følge. 

Andre ganger fungerer jeg mer som en veileder, hvor jeg rådgir hva som trengs SHA-messig for et byggeprosjekt. Dette kan være i forkant av et prosjekt, slik at byggherren vet hvilken SHA-krav de skal ha i anbudet, og underveis i prosjektet, for å forsikre seg om at det ikke er noen avvik på byggeplassen. All veiledning jeg gjør skal være basert på paragrafer i byggherreforskriften og regelverk som byggherren må følge. 

Jeg deltar i møter og gjør kontorarbeid. Tidligere i dag skrev jeg en rapport om hva jeg har sett i et prosjekt, hva som var bra, hva som var dårlig og hva vi skal fokusere på i neste periode. 

Hva kreves for å kunne jobbe som HMS-ingeniør?

Vi er rundt 100 stykker som jobber med HMS/SHA i Sweco. Mange har SHA/HMS-ingeniørutdanning. 

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

Du må like å reise rundt og snakke med forskjellige mennesker. Det handler mye om å bygge gode relasjoner. Det er lett at andre går i forsvarsposisjon hvis man angriper de, så vi må tilnærme oss de på en god måte. 

Å ha erfaring fra praktisk arbeid er en stor fordel, slik at man kan snakke samme språk som de på byggeplassen. Regelverket og forskriftene må du kunne godt, så du må evne å sette deg inn i de. Jobben har en god miks av å være ute i felt og å jobbe på PC, og passer for de som vil ha variert arbeid. Her er dog ikke noe praktisk arbeid.

Hva liker du best med å være HMS-ingeniør?

Jeg liker hvor mye man utvikler seg og at man lærer noe hele veien. Vi får sett samme problem fra mange ulike vinkler. Det er veldig gøy å jobbe i et godt team og at vi får møte så mange forskjellige mennesker.

Hva liker du minst?

Noen ganger ser jeg en oppgave som blir løst feil, men jeg klarer heller ikke å si hva som er riktig. Løsningen må skapes, og det kan være vanskelig. Alle har idéer, men det kan være vanskelig å løse de rent praktisk og så kan ting være annerledes i virkeligheten. Alle sin versjon høres riktig ut. Man må gjøre det man tror er best, være ydmyk og høre på andres perspektiver.

Image
To menn ikledd gule verneklær ser opp mot en bro hvor det gjøres bygningsarbeid.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

Man kan jobbe med HMS/SHA i selskaper innen olje- og gass, offshore, dagligvare, sykehus, byggebransjen og mer. Hvis du jobber med HMS, kan du jobbe i alle selskaper som har internt kontroll.

Hva kan man forvente i lønn som HMS-ingeniør?

700 000 kroner årlig, vil jeg tippe.

Hvordan er sjansene for å få jobb som HMS-ingeniør?

Jeg tror det er et bra marked for det. Samfunnet begynner å se viktigheten av å ha arbeidsmiljøloven og forskriftene, og selskaper blir mer og mer opptatt av sikkerhet. 

Tilhørende utdanninger

Samfunnssikkerhet (HMS)

Du lærer å identifisere, forebygge, forberede seg på, håndtere og respondere på ulike typer trusler og farer som kan true samfunnet som helhet eller deler av det.

Finn studier