Portrettbilde av Trond Våga.

YrkesintervjuFU-operatør (ROV-pilot) favoritt ikon

– Jeg har 24-års erfaring i pilot stolen. De nyansatte jeg liker best er de som spør og graver om alt ned til 3300 meters dybde, sier Trond Våga.

Trond Våga
45 år
FU-operatør/ROV supervisor
Oceaneering. Offshore på rigger og skip.
Vær oppmerksom på at dette intervjuet er over to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter at intervjuet ble gjennomført.

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Det var litt tilfeldig at jeg landet som FU- operatør, oftest kalt ROV-pilot. Da jeg var ferdig med skole og militæret så lovet jeg meg selv at enten får jeg jobb fort eller så fortsetter jeg å utdanne meg. Broren min viste meg en stillingsannonse. «Du Trond, dette må være midt i blinken for deg», sa han. Jeg hadde knapt hørt om yrket, men søkte og fikk jobben. Det er lenge siden, og jeg har på ingen måte tenkt på å gå lei. På skolen utdanner du deg til en FU-operatør (fjernstyrte undervannsoperasjoner), men i arbeidslivet er tittelen ROV-pilot (Remotely Operation Vehicle). Litt forvirrende, men sånn er det per i dag!

Hvilke arbeidsoppgaver består yrkeshverdagen din av?

– Jeg jobber for Oceaneering som er et amerikanskeid selskap som driver med mye forskjellig, både under vann og i verdensrommet. From Sea to Space, er slagordet. Bedriften driver i all hovedsak innen olje. Men legger også blant annet fiberkabler. Min jobb er å jobbe på en rigg eller et skip og styre fjernstyrte miniubåter ned til 3300 meters dybde. De erstatter den jobben dykkere gjorde i begynnelsen av oljeeventyret. Jeg sitter i et kontrollrom på en pilotstol med masse skjermer. På skjermene får vi informasjon om selve undervannsfarkostens navigasjon med undervannssonarer. Vi trenger sonar for å finne fram til den plassen hvor vi skal jobbe og kamera for å se hva vi gjør. Jobben består av å vedlikeholde og reparere alt utstyret vårt. Belønningen er det vi kaller "å fly". Vi er jo også piloter og ubåtene har propeller i alle retninger. Det kan minne litt om å spille dataspill for virkelig store unger, forskjellen er at reset knappen ikke finnes. Det kan blir kostbart å gjøre en feil og vi har et stort ansvar.  Vi jobber fra overflaten og ned til flere tusen meter. Vårt standardutstyr går til 3300 meter. Vi kaller jobben å dykke og det dypeste jeg har vært på 2500 meter. Jeg har de siste fem årene jobbet mye i Afrika, Brasil og USA, og i tempererte hav kan du se underlige skapninger i dypet. Det uforventede er veldig spennende. Den normale arbeidstiden er to uker på og fire uker av. Dette varier, og det er mulig å ha andre arbeidssystem. Offshore jobber vi 12-timers vakter.

dsc_0034.jpg

Trond Våga sitter på jobb med mange dataskjermer foran seg.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvilken utdanning og/eller kvalifikasjoner er nødvendig for å bli Fu operatør

– Jeg tok grunnkurs i elektro, automatiseringsteknikk Vk2 og deretter teknisk fagskole elektronikk og data. Dette er et lærefag basert på automasjon, men mange har kommet inn i bransjen med fagbrev med som for eksempel flytekniker, elektriker eller automatiker. Jeg tok fagbrev for fire år siden som privatist. Etter Vg1 og Vg2 må du gå to og et halvt år i lære. Det første året tar du elektrofag eller teknikk og industriell produksjon. Det andre året tar du automatisering. Deretter må du gå to og et halvt år som lærling i fjernstyrte undervannsoperasjoner. (FU). Etter dette får du fagbrev som FU-operatør. Selv gikk jeg ikke i lære fordi jeg begynte lenge før det var et fag. Problemet i dag er å finne en lærlingplass. Det er en turbulent bransje og mitt råd er ikke å gi opp. En dag vil du finne en lærlingplass og da har du et bein innafor. Du bør være selvstendig og samarbeidsvillig. Du bør takle å bo på et bitte lite lokalsamfunn langt ute i havet. Hvis du ikke trives er det fælt. Det er ikke gitt alle å takle det at det ikke er noe sted å gå. Derfor bør du være tolerant og fungere sammen med alle typer mennesker. Du må være teknisk anlagt og ha en medfødt evne til logisk tenkning.

Hva er det beste med yrket ditt?

– Fritiden. 

Hva misliker du mest med yrket ditt?

– Å være borte fra familien. På den andre siden har jeg masse tid når jeg først er hjemme.

Hvilke andre arbeidsområder/muligheter finnes innenfor ditt yrke?

– Oljeindustrien er den største kunden vår, men en FU operatør er også mye brukt i oppdrettsnæring, legge kabler, sette opp og vedlikeholde vindmøller og i annen energi – og kraft industri. Selv ville jeg valgt og jobbe med droner. Det er alltid en mulighet til å ta Y-veien og for eksempel bli ingeniør i undervannsteknologi.

inspeksjon_med_arbeids-rov4121.jpg

Ei maskin med lys på og ei lang metallstang foran.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Litt avhengig av hva du jobber med. Offshore begynner du på 590.000 + og stiger raskt og du kan komme opp til 680.000. Du kan tjene gode penger, og én million er en vanlig lønn hvis du har mye overtid. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– De siste to årene har det vært nedbemanning. I framtiden ser jeg på sjansene som bedre. Mitt råd er å følge med på skolen, gjøre så godt du kan å være ivrig – spør og grav!

 

Tekst: Bente Haraldstad Delmas

    • På skolen utdanner du deg til en FU-operatør, men i arbeidslivet er tittelen ROV-pilot.
    • Det beste med yrket er all fritiden.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser