FU-operatør

Hvorfor valgte du å bli FU-operatør?
– Jeg valgte å bli FU-operatør fordi jeg alltid har likt teknologi og vært interessert i hvordan ting virker. I dette yrket lærer man om elektrisitet, datakabler, maskiner, roboter og mye mer.
Det jeg også syntes var kult, var at man kunne jobbe offshore (ute på havet) i mange ulike land, og bli kjent med nye mennesker og kulturer.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– En vanlig arbeidsdag for meg starter med et møte sammen med de som har jobbet skiftet før oss. Da snakker vi om hva som har skjedd, hva vi jobber med akkurat nå, og om det er noe utstyr som ikke virker som det skal. Det er viktig å vite før vi begynner, så vi er godt forberedt.
Så er det 12 timer på skift. I løpet av skiftet bytter vi litt på oppgavene, så det ikke blir ensformig.
Hvis vi er midt i en operasjon, betyr det at vi styrer et ROV-system. ROV er en slags undervannsrobot som vi fjernstyrer fra en kontrollstasjon. Det er nesten som å spille et dataspill, bare at man navigerer under vann for å finne frem til stedet vi skal jobbe på. Vi bruker skjermer som viser kart over havbunnen, med viktige ting som brønnrammer og andre strukturer. Det hjelper oss med å vite hvor roboten er til enhver tid.
Noen ganger er det klart vann og god sikt, nesten som en fin dag på fjellet. Andre ganger kan det være vanskeligere – som i snøstorm, bare under vann. Da er det ekstra viktig med navigasjonssystem og sonar, som er en slags radar som bruker lydbølger for å kartlegge områder under vann. Det høres kanskje vanskelig ut, men jo mer erfaring man får, jo enklere blir det å navigere.
Når vi har kommet frem dit vi skal jobbe, bruker vi manipulatorarmer – det er robotarmer vi styrer fra kontrollrommet. De kan gjøre veldig presist arbeid, nesten som våre egne hender. Forskjellen er at vi ikke kan kjenne hva vi gjør med armene, så vi må være forsiktige og lære oss hvor mye kraft som er riktig å bruke. Det lærer man etter hvert.
Alt vi gjør blir skrevet ned og filmet, så vi har dokumentasjon på det vi har gjort. Da kan vi og andre se tilbake på arbeidet senere, hvis det trengs.
Når vi ikke er i operasjon, bruker vi tiden på å vedlikeholde utstyret. Det betyr å sjekke og fikse ting, så alt fungerer som det skal neste gang det brukes. Vi har egne planer for hva som skal sjekkes daglig, ukentlig, månedlig og årlig. Så arbeidsdagene kan være veldig varierte – det skjer alltid noe nytt.
Selv om vi jobber 12 timer, har vi flere pauser i løpet av dagen – det blir tid til både kaffe, frokost, lunsj, ettermiddagsmat og middag etter skiftet. Så dagen går fort, spesielt når man trives med det man gjør.
Hva kreves for å kunne jobbe som FU-operatør?
– For å jobbe som FU- operatør må du være interessert i tekniske fag, og like å jobbe med praktiske ting. Du bruker utstyret, vedlikeholder det og reparerer det når det er noe som ikke virker som det skal. Bakgrunn innen elektro/automasjon eller hydraulikk/mekanisk er en forutsetning for å kunne jobbe som FU-operatør.
Du må oppfylle kravene til helseattest for arbeid på båt og plattform, samt ha gjennomført offshore sikkerhetskurs.
Jeg har selv gått elektro og automatisering på videregående, og i tillegg tok jeg et kurs i hydraulikk for å lære det jeg ikke kunne fra før. Hvis du vurderer å jobbe med FU, finnes det faktisk en egen linje for det. Men så vidt jeg vet, er det bare én skole i Norge som tilbyr den akkurat nå. Derfor er det vanlig at folk som vil inn i FU-faget heller velger linjer som teknologi og industrifag, eller elektro og automatisering.
Fagskole er en veldig fin måte å kunne ta videre utdanning på, for den kan man ta over to år som heltidsstudent eller tre år desentralisert. Jeg gikk på Fagskulen Vestland, i Bergen og var veldig fornøyd med det.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Dette yrket passer for deg som liker teknologi, og vil ha en hverdag der ingen dager er like og det hele tiden skjer nye ting. Du bør være en sosial og utadvendt person, da du er på skift med to til tre andre 12 timer i døgnet, i minimum to uker i strekk. Hvis du er på jobb i utlandet, blir det ofte fire-fem uker.
Jobber du på båt, er det jo selvsagt en fordel om du ikke blir lett sjøsyk. Så om du ikke har et behov for å komme hjem fra jobb hver dag, og liker nye utfordringer, så kan dette være jobben for deg. Hvis du helst vil komme hjem hver dag, eller har utfordringer med å jobbe tett på folk over tid, så er det nok ikke dette for deg.
Hva liker du best med å være FU-operatør?
– Det beste med å være FU-operatør er at det er en bransje i stadig utvikling. Ingen dager er like. Når man er på jobb, så er alt annet ivaretatt. Du trenger kun fokusere på jobben, så tar andre seg av mat, klesvask og liknende oppgaver. På mange måter blir de du jobber med din andre familie, siden man jobber så tett på hverandre over lang tid.
Vi jobber 132 dager i året, noe som i praksis betyr at vi har fri nesten 2/3 av året.
Hva liker du minst?
– Jeg er ikke like glad i dette bytte mellom dag- og nattskift, men det går som regel veldig fint.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Innen yrket er det mange muligheter. Etter at en har vært offshore en stund er det mange som velger å gå på land for å jobbe på kontor som prosjektleder, eller innen operasjoner og planlegging.
Selv har jeg hatt noen år på land som prosjektleder og operasjonsleder, før jeg gikk tilbake offshore. Det er mange muligheter, inkludert etterutdanning på fagskole eller innen ledelse.
Hva tjener en FU-operatør?
– En FU-operatør tjener fra 750 000 kroner og oppover. Lønn øker med ansiennitet og stilling. Du får også tillegg for nattskift, helligdager og overtid. De fleste som jobber innen FU er organiserte, og da har du tariffavtaler som regulerer lønn og tillegg.
Hvordan er sjansene for å få jobb som FU-operatør?
– Per i dag er det mangel på FU-operatører, så har du rett bakgrunn er sjansene gode for å få jobb. Har du ikke erfaring fra yrket så er veien inn fra skole å gå som lærling, eventuelt som trainee om du har vært ute i arbeidslivet i andre fag fra før. Det er stort behov for FU-operatører både i Norge og i utlandet.
Hvordan er balansen i forhold til kjønn, er det et mannsdominert yrke?
– Yrket er mannsdominert, jeg antar at 90 prosent er menn. For de som vurderer å bli FU-operatør, ta kontakt med selskapene som driver innen bransjen.
Spør om de trenger folk, og inviter gjerne deg selv på besøk. Et fjes er lett å huske, om det er mange søkere i bunken.
Tilhørende utdanninger
Fjernstyrte undervannsoperasjoner
Du lærer å betjene, reparere og vedlikeholde fjernstyrte undervannsfarkoster.
Finn studier