Flymotormekaniker

Som flymotormekaniker utfører Geir vedlikehold og sjekk av helikoptre som flyr i Nordsjøen.
Portrett av Geir Eikrem
Geir Eikrem, 52 år
Flymotormekaniker
Bristow Norway AS, Bergen
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«En av mine daglige arbeidsoppgaver er å overvåke helikopterets to motorer»
― Geir Eikrem
Publisert: 15.10.2020
«En av mine daglige arbeidsoppgaver er å overvåke helikopterets to motorer»
― Geir Eikrem
«Det føles veldig bra når helikopteret som har vært inne på sjekk kan fly ut igjen i Nordsjøen, og jeg vet jeg har levert et godt, trygt produkt.»
― Geir Eikrem

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Da jeg var i Forsvaret fløy jeg veldig mye mellom Stavanger, Trondheim, Bergen og Ålesund. Under disse reisene ble jeg veldig fascinert og interessert i flyfaget. Jeg kontaktet en studieveileder for å høre om hvordan man blir flymotormekaniker. Det ble slik at de ordnet en praksisplass for meg hos Mørefly, på Vigra. Jeg var der i åtte måneder som praktikant, før jeg søkte skole og kom inn på grunnkurs i mekaniske fag. Det må du ha for å fortsette på flymekanikerskole vg1 og vg2. Det er sivile skoler som holder til fire steder i landet. Jeg kom inn på tre av de fire skolene, og valgte å gå på Sola Videregående i Stavanger. Etter det var jeg læring i Braathen Safe i to år. Der tok jeg ut fagbrev som flymotormekaniker. 

 

Image
Geir Eikrem Jobb

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– En vanlig arbeidsdag for meg er å utføre vedlikehold og sjekk av helikopter som flyr i Nordsjøen. En av mine daglige arbeidsoppgaver er å overvåke helikopterets to motorer. I tillegg til visuelle inspeksjoner, som består av å sjekke oljenivået, og at det ikke har oppstått lekkasjer av olje eller drivstoff. I tillegg er helikopteret overvåket av et datasystem som består av sensorer som sender signaler og informasjon om motorens oljetrykk, oljetemperatur og vibrasjonsnivå, mens helikopteret er i bruk. Denne informasjonen sendes til en datamaskin og sjekkes mellom hver tur helikopteret flyr. Dersom det registreres noen uregelmessigheter, er min oppgave å observere disse. Oppstår det noen form for feil eller mangler må man foreta feilretting, eller eventuelt bytte ut motoren med en reservemotor. Jeg utfører også vedlikehold av motorer ved hjelp av et vedlikeholdsprogram, som er bestemt av motorfabrikant og helikopteroperatør. Disse oppgavene blir utført i henhold til motorens gangtid (antall timer og cycler som motoren har vært i drift). Dette er noen av oppgavene jeg har i hverdagen som motormekaniker, på helikopter som flyr i Nordsjøen. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– For å kunne jobbe med dette yrket kreves det at du har en relevant skolegang. Så må du være opptatt av sikkerhet. Det er det alt handler om. Derfor må du være veldig nøye og ha en stå-på vilje. Enkelte ganger kan det komme arbeidsoppgaver som går over veldig mange timer. Da må du være villig til å gi litt, for at resultatet skal bli bra. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det vet jeg ikke helt. Det viktigste er at du er skikkelig interessert i yrket. Jeg har opplevd å gå på skole med mennesker som ikke har vært tilstrekkelig engasjert, og dermed har falt fra den krevende skolegangen. 

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det gir en så utrolig god følelse når du har gjort et skikkelig stykke arbeid! Det føles veldig bra når helikopteret som har vært inne på sjekk, kan fly ut igjen i Nordsjøen, og jeg vet jeg har levert et godt, trygt produkt. Jobben er veldig spennende.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det jeg liker minst med yrket er arbeidstiden, den er ikke alltid så optimal. Når vi begynner på morgenen, kommer vi klokka seks og jobber nitimers arbeidsdager. Når vi jobber kveld er det samme timeantall, men ofte utover natta. Skiftarbeidet varer i ni dager før vi får fri. Noen ganger er det litt slitsomt. Det kan også være vanskelig å få jobb på hjemstedet sitt. Jeg kommer fra Ålesund, men jobber i Bergen. 

 

Image
Geir Eikrem

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Første prioritet er interesse for faget.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Du lærer noe nytt hele tiden. For hvert nye fly, eller helikopter, blir vi opplært i teknikken på den typen. Du blir aldri ferdig utlært. Enkelte flymotormekanikere velger pilotyrket senere. Det går helt fint.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Der hvor jeg jobber ligger flymotormekaniker på cirka en million kroner i året. Dette er en topplønn man kan opparbeide seg etter mange år i yrket. Startlønnen vil variere, men ligger på cirka 420 000 kroner i året.

Hvordan ser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jeg anser sjansene for å få seg jobb innen dette yrket som gode.

Tilhørende utdanninger

Flymotormekanikerfag

Du lærer å vedlikeholde luftfartøy.

Finn studier
Flysystemmekanikerfag

Du lærer å vedlikeholde luftfartøy.

Finn studier
Flystrukturmekanikerfag

Du lærer å vedlikeholde luftfartøy.

Finn studier
Avionikerfag

Du lærer vedlikehold på luftfartøyets elektriske, elektroniske og digitale systemer.

Finn studier