Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Hvorfor valgte du å bli bilmekaniker for tunge kjøretøy?
– Jeg har alltid vært interessert i biler. I familien min er det en lastebilmekaniker, som jeg var med på jobb da jeg var liten. Da ble jeg interessert i å skru på biler. Jeg synes det er ekstra spennende å jobbe med akkurat lastebiler. Jeg jobbet med personbiler før, men jeg synes ikke at det er like morsomt som å jobbe med tunge kjøretøy. Det er mye mer variert å skru på lastebiler, og mye mer å gjøre. Det liker jeg.
Jeg liker å bruke hendene, jeg kan ikke sitte på et kontor. Jeg er ikke så glad i skole heller. Å være bilmekaniker er gøy.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Det varierer veldig mye og handler om hvilke jobber jeg har å gjøre. For eksempel kan jeg reparere gir, skru motorer, feilsøke, gjøre service og andre ting. Det varierer veldig hvor mye tid jeg bruker på en bil avhengig av hva som trengs. Noen biler jobber vi med i flere dager, og andre i bare ti minutter. Hvis det er en stor jobb å gjøre med en lastebil, så jobber jeg ofte sammen med en annen mekaniker, men stort sett jobber jeg alene. Det skjer også at noe jeg trodde skulle ta kort tid tar lengre tid. Det er irriterende når for eksempel deler sitter fast og jeg plages, men samtidig er det godt å bli ferdig med det.
Hva kreves for å kunne jobbe som bilmekaniker for tunge kjøretøy?
– Det viktigste er å være interessert i biler. Hvis du synes at å skru på biler er spennende, så kommer det meste etter hvert. Man må lære seg å jobbe med biler.
På videregående gikk jeg teknologi- og industrifag på første året, og kjøretøy på andre. Etter det var jeg lærling i to år. Etter at jeg fikk fagbrev har jeg jobbet i ett år nå.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Jeg tror at det passer for de fleste, så lenge de er interessert i biler. Man kan lære seg alt man trenger å kunne. Det som er bra, er at bilmekanikere kan gjøre ting på sin egen måte. Man lærer seg sine egne teknikker. Jeg kan også si at for å skru på lastebiler bør man være litt sterk.
Jeg synes også at den som vil jobbe som mekaniker må være glad i å bruke hendene, og ikke minst være tålmodig. Her kommer man ikke unna uten å plages med et eller annet. Det kan være trangt og det kan være vanskelig å finne feil. Så en mekaniker må ha tålmodighet til å komme seg gjennom det.
Selvfølgelig er det ikke et yrke for de som vil sitte på kontoret.
Hva liker du best med å være bilmekaniker for tunge kjøretøy?
– Det artigste er å finne en feil i bilen. Når det kommer en kunde med bilen, som ikke fungerer som den bør, så trenger ikke han å vite hva som er problemet. Da er det jeg som må finne det ut og fikse det. Jeg kan plages lenge med å feilsøke på en bil. Mange ganger må jeg lete litt i blinde. Det kan ta tid, det er utfordrende, men jeg må bare finne det ut. Det er den beste delen av jobben. Jeg liker utfordringer.
Hva liker du minst?
– Jeg synes ikke at service på lastebiler er noe artig. Det er ikke noe spennende for meg.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Bilmekanikere for tunge kjøretøy kan også jobbe på lett kjøretøy, skru på motorsykler, traktorer, gravemaskiner, egentlig alt. Hvis man har fagbrev for bilmekaniker for lastebiler, så kan man skru på det meste.
Hva tjener en bilmekaniker for tunge kjøretøy?
– Lønna varierer. Gjennomsnittlig tjener en mekaniker rundt kr 480 000 årlig.
Hvordan er sjansene for å få jobb som bilmekaniker for tunge kjøretøy?
– Nå er det mangel på alle mekanikere generelt, ikke bare de som jobber med tunge kjøretøy. Så hvis noen bestemmer seg å lære seg yrket og gå på skole, så får de jobb.
Tilhørende utdanninger
Bilfaget, tunge kjøretøy
Du lærer om feilsøking, reparasjon og service på tunge kjøretøy.
Finn studierBilteknikk
Du vil opparbeide deg generell kompetanse innen bilfag, i tillegg til teknisk utdanning som verkstedbransjen trenger.
Finn studier