Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har bestandig ønsket å bli bilmekaniker. Da jeg gikk på teknikk- og industriell produksjon (TIP) på videregående, ble jeg kjent med en bussjåfør. Det ble snakk om lærlingplass, og jeg fikk beskjed om å høre med Trønderbilene. Siden har jeg vært her, og er veldig glad jeg valgte tyngre kjøretøy, for vi står ikke så mye bøyd over panseret eller løfter delene selv.

Image
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg kommer på jobb klokka sju eller halv sju på morgenen. Vi vet ikke alltid hva slags oppdrag vi har i løpet av en dag, det kan være mye forskjellig, og planen vi legger for dagen kan endres. Kundene som jeg hjelper kjører lastebiler, busser og andre store kjøretøy. Trønderbilene er hovedkunden, og de er i samme lokale som oss. De kan for eksempel komme innom å spørre om vi ikke kan se på bremsene, skifte et vindu, eller sjekke noe elektronisk på en diagnose-pc, som vi kobler til kjøretøyet for å lese av feilkoder. Alle bussmerker har slike pc-er.

Andre arbeidsoppgaver kan være å sy setetrekk, skifte vinduer, lakkere, reparere dører og annet servicearbeid på kjøretøyet. Verktøyet vi bruker er fastnøkkel og koppnøkkelsett. Inne i hallen har vi plass til sju busser samtidig, og i tillegg har vi en egen lakkeringshall, som jeg har ansvaret for. Å lakkere en buss kan ta alt fra et par timer til én uke, alt etter omfanget. Hellakkering tar jo lengre tid. Da må du først slipe ned lakken, ta bort støv, maskere og så lakkere. Er det bare en liten ripe i lakken, tar det kun et par timer. Ofte må vi under bussen for å reparere noe, og da har vi løftebukker som kan løfte opp bussen slik at vi får enklere adkomst. Siden jeg er mekaniker jobber jeg bare i hallen, mens noen kollegaer av meg har litt administrativt arbeid på kontor.

Dette er en ukesjobb mandag til fredag, fra klokka 7 til 15. Noen dager er rolige, noen dager mer hektiske. Det hender også at vi må på utrykning. Hvis en buss eller lastebil har punktert, må jeg kjøre ut dit for å skifte hjulet langs veien. Dekkskifting inne i hallen er også en del av jobben, da vi har et eget dekkverksted. Da skifter vi både på personbiler og storbiler. Her er det vanlig jekk som brukes av verktøy.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Som bilmekaniker må du tåle å bli skitten på hendene og like å arbeide fysisk. Det er også en fordel hvis du kan samarbeide med andre mennesker og være fleksibel, ettersom planer ofte endres. Du må også ha fagbrev som bilmekaniker for å ha dette yrket.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Teoretikere som ikke tør å få skitt under neglene eller ikke er interessert i bilfaget, vil ikke trives i denne jobben.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg er veldig glad i kundeforholdet, og det å prate med folk og ha en god kommunikasjon. Ellers er det jo en varierende jobb, for jeg gjør ikke det samme hele tiden.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det må være dekksesongen. Da er det 110 busser, over 100 lastebilkunder og mellom 400 og 500 personbilkunder som skal ha dekkskift. Folk vil gjerne skifte dekk omtrent samtidig, og det kan være en veldig stressende periode.

Image
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Allsidige mennesker som trives med å gjøre forskjellige arbeidsoppgaver på et bilverksted, vil trives i denne jobben. Du kan ikke bare skifte bremser, liksom, men være fleksibel og gjøre andre ting på kjøretøyet også.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det går an å rykke opp og bli for eksempel verkstedmester.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Lønna ligger på rundt 400.000 kroner i året, men dette varierer. På et merkeverksted (for eksempel Audi) er lønna høyere, og på et dekkverksted er den lavere.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det er mangel på bilmekanikere, så det er gode sjanser for å få seg jobb. Du ser denne mangelen i blant annet ventetida på et verksted, hvor du må vente en god stund. Det er rett og slett for lite folk som kan reparere kjøretøy som går etter veiene.