Barnehagelærer
Hvorfor valgte du å bli barnehagelærer?
– Foreldrene mine var lærere, og det påvirket litt hvilket yrke jeg valgte. Men den aller største inspirasjonen for meg var faktisk svigersøsteren min og samboeren hennes, som begge er barnehagelærere. På grunn av dem jobbet jeg en del som vikar i en barnehage. Da fikk jeg innblikk i yrket, og synes det var veldig spennende og givende. Etter noen år så begynte jeg på barnehagelærerutdanningen. Det er 23 år siden, og jeg har aldri angret på det.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Det er vanskelig å svare på, fordi det skjer mye forskjellig hos oss. Jeg jobber i en kommunal barnehage med fire baser: to store baser og to små. På de store basene er det 20 barn, på de små 14 barn fra null til tre år. På hver base jobber fire ansatte: to barnehagelærere, hvor den ene er pedagogisk leder, og to assistenter eller fagarbeidere. Jeg er pedagogisk leder på en stor base.
Vi går en turnus der vi dekker både starten og slutten av dagen, så jeg har forskjellig vakt hver dag.
Hovedsakelig har vi utetid på minst to timer gjennom hele året. Vi kan være på tur eller bare i uteområdet, hvor vi har aktiviteter, leker og koser oss. To dager i uka starter vi dagen ute, og etter ca. halv dag går vi inn.
Barnehagen ligger i Tromsdalen, som er helt fantastisk i forhold til natur og friområder. Her har vi vann, fjell, skog og mark. Vi bruker uterommet og naturen hele året i all slags vær. Jeg tenker at barn i Nord-Norge bør erfare all slags vær. Det er viktig å gi barna positive opplevelser i naturen.
Enkelte dager har vi aldersinndelte klubber i barnehagen. Da skjer det forskjellige aktiviteter som er tilpasset barnas alder og utviklingsnivå.
Selvfølgelig har vi mange aktiviteter både inne og ute. En av de aller viktigste jobbene vi har er å tilrettelegge for lek i all slags form. Vi bør skape inspirerende lekemiljøer, være til stede, og veilede barna når de ikke får det til.
Leken er helt sentral i barns liv, fordi barna får erfaringer som de kan bruke videre i livet. Det er også stor forskjell på hva de forskjellige barna har erfart. De kan utfylle hverandre i leken på en helt unik måte. Vi har en liten og en stor base ved siden av hverandre. I begynnelsen står bare de små barna og ser over gjerdet på de store barna. Men etter hvert kommer de inn. Det er fantastisk å se at de eldste bare tar imot de små og fører dem inn.
I denne jobben har vi utrolig store muligheter til å gjøre ting som ikke bare engasjerer ungene, men også oss. Hvis man er interessert i å spille instrument, vil dyrke, spille fotball eller gå på tur, kan man gjøre det sammen med barna.
I barnehagen har vi faste tider på mye, blant annet frokost, lunsj og frukt. I overgangen fra for eksempel lek til lunsj, kan det være litt vanskelig for noen barn. Da hjelper det å ha samling. Da går vi gjennom med barna hva vi skal gjøre, hva vi har gjort, synger litt og snakker om aktuelle tema. Noen ganger er samlingen temabasert, andre ganger handler den om å roe ned før en ny situasjon.
Som pedagogisk leder har jeg et hovedansvar for det pedagogiske arbeidet på basen. Jeg lager planer, passer på at de gjennomføres, og evaluerer etterpå. Samtidig er det ingen vits i at jeg sitter på kontoret og gjør det alene. Å jobbe i team er noe av det viktigste i yrket. Det er utrolig viktig for meg å ha alle ansatte med meg. Jeg er helt avhengig av at hele teamet fungerer sammen.
Vi bruker mye tid på basemøter, fagdager, og i daglig dialog for å snakke om basen. Vi ser stadig på hvordan barnegruppa fungerer, hvilke utfordringer barna har, om vi ser noen endringer på enkelte barna og så videre.
Hva kreves for å kunne jobbe som barnehagelærer?
– Du må i utgangspunktet ta tre års barnehagelærerutdanning. På grunn av mangel på barnehagelærere har det blitt gjort en del unntak. Hos oss har vi for eksempel en tredjeårsstudent som har blitt konstituert barnehagelærer, for å ha nok pedagoger på jobb.
Barnehagelærerutdanningen omfatter mange teoretiske og praktiske fag. I alle tre årene har du praksisperioder på fem til åtte uker. Dette gir deg muligheten til å teste det du har lært. Du planlegger, gjennomfører aktiviteter, og evaluerer dem i samarbeid med en praksislærer.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Hvis du er leken, kreativ, glad i barn og liker å være der hvor det skjer mye, så er barnehage perfekt for deg.
Dette yrket passer for deg som er spontan og tar tak i initiativet til ungene. Her er det viktig at du snur deg raskt for å være med på det som skjer. Du bør også følge med på hva ungene er interessert i. Samtidig, hvis du ikke vet noe, bør du være villig til å finne det ut. Du kan spørre barna, eller sammen med dem søke det opp på nett.
Hvis du vil jobbe i barnehage, må du like å være ute. Vi bruker uterommet og naturen hele året, i all slags vær.
For å jobbe som barnehagelærer må du være tålmodig. Det er selvfølgelig mye press til tider, høyt tempo, mye støy, og mange ting du må håndtere samtidig. Det er en krevende jobb med mange krav. Man har mange styringsdokumenter som man skal følge gjennom hele året. Det er mye som kommer ovenfra og ned, fra kommunen og fra fagleder. Derfor må du være engasjert.
Hvis du verken liker barn eller å jobbe i team, passer yrket dårlig for deg. Det samme gjelder hvis du misliker å være ute og jobbe under de forholdene som det er i en barnehage.
Hva liker du best med å være barnehagelærer?
– Jeg elsker fortsatt jobben etter 23 år i yrket, og det er utrolig deilig å føle på det.
Det er fint å ha en veldig variert hverdag som man i stor grad kan styre selv. Vi har mye frihet innenfor den tiden barna er her i barnehagen, med unntak av møter og fastsatte ting. Men vi har et godt system på det.
Jeg elsker å jobbe med mennesker, og spesielt med barna. Ungene er så genuint ærlige. De sier rett ut hva de mener, tenker og føler, det synes jeg er så utrolig herlig og befriende. Det finnes ingen andre arbeidsplasser hvor noen hver morgen kommer mot deg med åpne armer og roper navnet ditt. Det er en helt fantastisk følelse. Det gjør at hver dag får du påfyll av motivasjon til å gjøre en så god innsats som mulig.
Hva liker du minst?
– Det jeg liker minst med jobben er følelsen av å ikke strekke til. Det er ingen hemmelighet at det til tider har vært høyt fravær i barnehagene. Når det er hektisk, kan man verken følge opp barna slik de ønsker det, eller gjøre alle de morsomme tingene man vil gjøre med dem. Det synes jeg er det verste.
Men vi har vært heldige i barnehagen min dette barnehageåret. Vi har hatt høyt nærvær, så jeg har kunnet gjennomføre alle planene, gjøre mange spennende ting og ha tid til å følge opp hvert enkelt barn så mye som jeg ønsker. Jeg har også tatt kontorarbeid uten dårlig samvittighet. Det har vært utrolig befriende. Når jeg har det slik på jobb, er det ingenting jeg ikke liker med yrket.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Når du har barnehagelærerutdanning, kan du selvfølgelig jobbe i barnehage. Der kan du enten være andrepedagog på basen, eller være pedagogisk leder med hovedansvar for pedagogisk arbeid på basen. Det er også mulig å jobbe som styrer eller fagleder. Når du er i en slik type stilling, kan du ta styrerutdanning.
Barnehagelærere jobber ikke bare i barnehager. Man kan også jobbe med barn på SFO eller de første trinnene på barneskolen. Det finnes også barnehagelærere som jobber som miljøterapeuter i omsorgsboliger med barn, ungdom eller voksne.
Du har en del muligheter til å videreutdanne deg, blant annet i språk, psykososialt arbeidsmiljø eller veiledning. Jeg selv tok den siste videreutdanningen, og kan veilede barnehagelærerstudenter. Men den utdanningen viste seg å være nyttig også i personalgruppa.
Når du er barnehagelærer, dukker det stadig opp muligheter til å øke kompetansen på forskjellige kurs. I de siste årene har det vært et fokus på IKT i barnehagen. Så vi hadde spennende kurs som handler om hvordan vi kan jobbe med digitale verktøy.
Hva tjener en barnehagelærer?
– I den kommunale sektoren har barnehagelærere en startlønn på litt over kr 500 000 årlig. Vi har en ansiennitetsstige som går opp til 16 år. Forskjellen mellom ansiennitet under ett år og 16 år, er litt under kr 100 000. Dette synes jeg er litt for lavt spenn.
Det er lønnsforskjeller mellom kommunale og private barnehager. De siste har ofte mulighet til å gi tillegg og/eller bonus. Det er også forskjeller mellom kommuner, for eksempel har Oslo kommune et annen lønnssystem, med mye høyere startlønn.
Det er viktig å nevne at mangelen på barnehagelærere tvinger mange arbeidsgivere til å tilby bedre vilkår for å tiltrekke seg søkere.
Hvor store er sjansene for å få seg jobb som barnehagelærer?
– Akkurat nå er det veldig gode sjanser for å få jobb som barnehagelærer i Tromsø kommune. Jeg ser at dette gjelder hele landet, da det er en generell mangel på barnehagelærere. Derfor blir vi veldig glade for alle søkere vi får. Vi trenger dyktige og dedikerte barnehagelærere. Søk og kom til oss! Vi trenger dere!
Det er ganske enkelt å få seg vikarjobb i barnehage, derfor vil jeg anbefale flest mulig å prøve yrket før de begynner å studere. Vi har en del vikarer i barnehagen. Noen forsvinner ganske fort, mens andre blir værende lenge og kan også bli ansatt etter hvert. Jeg har også hatt vikarer som bestemte seg for å ta barnehagelærerutdanning, fordi de synes at jobben er helt fantastisk.
Tilhørende utdanninger
Barnehagelærerutdanning
Barnehagelærerutdanningen er en treårig bachelorgrad. Utdanningen gir deg kunnskap om barns utvikling og innføring i samspill mellom barn og voksne.
Finn studier