Barnehagelærer
Hvorfor valgte du å bli barnehagelærer?
– Jeg har alltid likt å være med barn. Etter videregående tok jeg et friår for å teste litt ut hvordan det var å jobbe i barnehage. Jeg jobbet som assistent for å tjene litt penger, men også for å finne ut om det var noe jeg vil gjøre videre. Det viste seg at jeg likte det og jeg ville jobbe i barnehage.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Dagene er forskjellige. Jeg ikke helt vet hva jeg kommer til når jeg er på vei til jobb, det liker jeg. Jeg er mye sammen med barna og lærer dem ulike sosiale ferdigheter, leker med dem og passer på at de har noen å leke med. Vi gjør mye forskjellig som ofte er avhengig av hva ungene har lyst å gjøre. Det kan være for eksempel formingsaktiviteter som maling og klipping, hinderløype eller musikk og dans.
Vi er ute hver dag, som regel i to timer på formiddagen. Hvis det er fint vær, er vi ute på ettermiddagen også. Det liker jeg veldig godt. Jeg synes at det er gøy å utfordre seg, og at barna lærer seg nye ting ute.
Vi går også en del på tur. Blant annet for å utforske nærmiljøet og for å gi barna andre typer miljø og utfordringer enn de har i barnehagen. Blant annet går vi til skateparken, som er i nærheten, idrettsarenaen Valhall, og Charlottenlund, som er et populært friluftsområde i Tromsø.
Vi er også ute når det er dårlig vær. Da passer vi ekstra godt på barna som ikke liker å være ute. Vi finner på noe spennende å gjøre sammen med dem. Vi trenger ikke å være ute så lenge, men det er viktig å få erfaring med å være ute, selv om det er vått eller kaldt. Vi bor i Nord-Norge, så det er ganske vanlig at det ikke alltid er supert vær, men vi prøver å være ute fordi det gir andre typer erfaringer.
Jeg prøver å være mest mulig med barna, fordi jeg liker det best. Men jeg har også planleggingstid fire timer i uka, i tillegg til møter. Så jeg er ikke med barna hele dagen.
Hva kreves for å kunne jobbe som barnehagelærer?
– Det krever en treårig bachelor i barnehagelærer. Da jeg gikk på universitetet het utdanningen førskolelærer, nå heter det barnehagelærer.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Hvis du vil jobbe i barnehage må du ha masse tålmodighet. Barna utfordrer deg mye. Jeg vil også si at for å jobbe i barnehage må man være litt barnslig. Du bør synes at det er gøy å leke litt.
Man må også være kreativ. For eksempel er det mange barn som synes at det er ubehagelig å være ute. Da hjelper det at jeg synes at det er kjempegøy å ake i bakken, og andre aktiviteter. Jeg prøver å utfordre barna til å være mer ute og være aktive ute, både på vinteren og om sommeren.
Jeg må si at dette yrket ikke passer til noen som tenker at alt skal være forutsigbart og planlagt. Hverdagene er ikke like.
Hvis du liker å sitte på kontoret, er ikke dette jobben for deg heller. Vi sitter litt på kontor, men vi har ikke mye plantid. Du bør også like å være ute.
Det er også viktig å nevne at en barnehagelærer ikke jobber alene. Vi jobber i et team. Vi må samarbeide både med de som jobber på den samme basen, men også med resten av teamet på de andre basene. Man må kunne samarbeide godt for å få både sin og andres hverdag til å bli bra.
Hva liker du best med å være barnehagelærer?
– Jeg liker egentlig best å være samme med ungene, leke med dem, og å høre på alt de har å si. Mange av de har de mest finurlige tankene.
Hva liker du minst?
– Jeg er ikke glad i kontorarbeidet, men jeg er pålagt å ta den på grunn av at det pedagogiske arbeidet skal sikres. Når jeg har plantid lager jeg månedsplaner, forbereder foreldresamtaler, planlegger pedagogiske aktiviteter som skal skje i løpet av måneden eller uka og leser faglig stoff. Noen ganger er jeg mer på kontoret enn andre ganger. Det er avhengig av hvor mye som må gjøres.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Barnehagelærerutdanning gir også mulighet til å bli pedagogisk leder. I min karriere har jeg også jobbet som pedagogisk leder. Da hadde jeg ansvaret både for å lede det pedagogiske arbeidet på basen min, og personalansvar for andre ansatte som jobbet der. Jeg hadde ansvar for det meste av foreldresamarbeidet.
Sammen med de andre pedagogiske lederne hadde jeg da ansvar for å sikre at hele barnehagens pedagogiske arbeid oppfylte kravene. Men jeg må si at det ikke er så stor forskjell mellom en barnehagelær og en pedagogisk leder.
En annen barnehagelærere kan gjøre er å jobbe som støtteressurs. Da trenger man samme utdanning, har samme lønn, den samme plantiden, men i stedet for å jobbe med en gruppe barn, følger man et eller flere barn som trenger litt ekstra oppfølging. Jeg er støtteressurs akkurat nå, og gjør litt spesielt pedagogisk arbeid med barn i barnehagen. Jeg støtter dem i lek og i det sosiale.
Etter bachelor kan barnehagelærere ta forskjellige kurs eller utdanne seg videre. For eksempel tar flere veilederutdanning, som gir dem muligheter til å ta imot praksiselever eller studenter.
Hva tjener en barnehagelærer?
– Lønna variere litt avhengig av ansiennitet, og ikke minst hvilken type barnehage man jobber i. Det er forskjell mellom privat, kommunal og studentbarnehage. Men startlønna er mellom 420–450 000 i året.
Hvordan er sjansene for å få jobb som barnehagelærer?
– Selv slet jeg med å finne jobb etter at jeg var ferdig utdannet. Derfor jobbet jeg først på skole, i SFO (skolefritidsordningen). Men nå ser jeg at det utlyses barnehagelærerstillinger hele tiden. Jeg tror at det er stor sjanse å få jobb som barnehagelærer.
Tilhørende utdanninger
Barnehagelærerutdanning
Barnehagelærerutdanningen er en treårig bachelorgrad. Utdanningen gir deg kunnskap om barns utvikling og innføring i samspill mellom barn og voksne.
Finn studier