Art director (AD)

– Å jobbe som art director er perfekt for folk som liker varierte arbeidsdager og brenner for kreativitet, mener Anna.
Ei dame i svart genser. Hun har langt og lyst hår. Hun er i et kontorlandskap.
Anna Jakobson Vaagland, 36 år
Art director
Y Story, Oslo
«De absolutt morsomste oppdragene for meg er de som kan være med på å gjøre en positiv endring.»
― Anna Jakobson Vaagland
Tekst og foto:
Sylwia Sørensen
Publisert: 21.11.2023
«De absolutt morsomste oppdragene for meg er de som kan være med på å gjøre en positiv endring.»
― Anna Jakobson Vaagland
«Man går litt opp og ned i bølgedaler gjennom den kreative prosessen.»
― Anna Jakobson Vaagland

Hvorfor valgte du å bli art director?

– Interessen startet da jeg gikk på Bilder Nordic School of Photography. Vi hadde en workshop med to art directorer fra Westerdals. Da de fortalte oss om yrket og hvordan de arbeidet sammen med fotografer, fikk jeg veldig lyst til å jobbe slik selv. Det er ofte en AD som setter premisset for den kreative helheten; for hvordan estetikken skal se ut, velger sted for fotografering, bestemmer hvilke modeller man skal jobbe med osv.

Da jeg var ferdig med fotostudiet søkte jeg meg inn på Westerdals og tok bachelor i Art Direction der.

Image
Ei dame i svart genser. Hun har langt og lyst hår. Hun jobber på pc-en. Hun er på et kontor.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber i kommunikasjonsbyrået Y Story, hvor vi er ni ansatte. Vi har både store og små kunder og jobber med intern og ekstern kommunikasjon. Intern kommunikasjon handler for eksempel om hvordan bedriften kan kommunisere med ansatte, dette kan være opplæring, inspirasjon eller hvordan forstå og implementere bedriftens strategi. Ekstern kommunikasjon kan du se ute i bybildet, medier og sosiale medier. Der snakker vi om reklame, holdningskampanjer eller rekrutteringskampanjer.

Jobben vår starter ofte med at vi får en bestilling fra en kunde. Bestillinger kan være veldig forskjellige. Noen kunder vet veldig godt hva de vil ha, for eksempel en kampanje på Linkedin for å informere om at bedriften rekrutterer. Mens andre ganger har kunder ekstra midler som de gjerne vil bruke for å gjøre noe spennende, som kan gi oss mer fritt spillerom.

For å skape en vellykket kampanje er grundig planlegging essensielt. Jeg mener det viktigste er å ha en dyp forståelse av målgruppen. Vi foretrekker å gjennomføre intervjuer med målgruppen som en del av vår research, da dette bidrar til å forstå deres behov og hjelper idéutviklingen.

Vi jobber mye i team. Det er mange kommunikasjons- og reklamebyråer som har faste team, det har ikke vi. Som oftest arbeider jeg sammen med en tekstforfatter, men jeg kan også jobbe med rådgivere eller designere.

Idéprosesser kan være veldig forskjellige. Noen ganger tar det uker, mens andre ganger kommer en kjempegod idé fram veldig fort. Men i utgangspunktet bør man alltid sette god tid til idéfasen. Det som er veldig viktig i jobben vår er å sjekke om man faktisk har rett, og at idéen treffer målgruppen. Vi trenger å bestemme blant annet hvordan en kampanje skal se ut, budskapet, hvordan tekstene skal være eller hvilke plattformer kampanjen skal ut på. Noen kampanjer skal være ute i bymiljøet, andre i sosiale medier, og noen på tv.

I jobben min møter jeg ofte veggen. Jeg kan komme på en veldig god idé, og være kjempefornøyd, men neste dag endrer jeg mening. Man går litt opp og ned i bølgedaler gjennom den kreative prosessen.

Jeg jobber ikke bare på kontoret, jeg er også med på filmopptak og fotografering. En del av jobben min er «location scouting», som handler om å se etter gode steder for å gjøre opptak. Jeg er også ute for å få inspirasjon.

Hva kreves for å kunne jobbe som art director?

– Art director er ikke en beskyttet tittel, derfor krever ikke yrket en spesifikk utdanning. Du kan lære deg mye gjennom jobb i byråer, og jobbe deg oppover til å bli AD. Jeg selv har en bachelor i Art Direction, og det er jeg glad for. Det er mange som bruker de samme teknikkene som jeg har lært meg på skolen.

Det viktigste i dette yrket er at man har en kreativ drivkraft og kan tenke helhetlig. Som AD har du gjerne et kreativt ansvar for en prosess, så da må du kunne tegne den ut fra start til slutt. Du må se både det store bildet av et prosjekt og alle små detaljer, og jobbe strategisk slik at du treffer det kunden trenger.

Yrket krever at du kan designe og ha en god visuell sans og oversikt. Det har hjulpet meg mye er at jeg har fotoutdannelse. Den har blant annet lært meg å tenke på komposisjon, linjer, estetikk, lys, og å jobbe med scenografi. Det bruker jeg veldig mye i jobben, hvor vi jobber veldig mye med fotografi og film.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Å jobbe som AD passer godt for den som liker å jobbe sammen, man må ofte forholde seg til mange forskjellige mennesker og større kreative team. Man samarbeider blant annet med regissører, fotografer, tekstforfattere og designere. En AD jobber også ofte tett med kunder og presenterer idéer for dem, så du må du være allsidig og god på å finne den beste måten å jobbe med forskjellige kreative mennesker. Hvis du verken er glad i å jobbe i store team eller med mange forskjellige typer mennesker, er det ikke yrket for deg.

Denne jobben er perfekt for folk som liker varierte arbeidsdager og brenner for kreativitet. Her er det viktig at du liker å jobbe med kommunikasjon og vil finne smarte måter å kommunisere på. Å bli AD passer nok ikke så godt for de som vil ha forutsigbare arbeidsdager og som ikke liker å teste og lære seg nye ting.

Hva liker du best med å være art director?

– Jeg er glad i å skape nye ting, konsepter og kampanjer. De absolutt morsomste oppdragene for meg er de som kan være med på å gjøre en positiv endring. Det kan for eksempel være en holdningskampanje som handler om trakassering i gamer-miljøet. Det er ikke et tema som mange vet mye om, så det å snakke om det kan skape endringer. Jeg er heldig at jeg har fått jobbe med kunder med flere slike kampanjer.

Det er gøy å sitte og jobbe med idéer og konsepter. Jeg utfordrer hjernen til å tenke kreativt. I tillegg har jeg stor variasjon i det jeg gjør. Jeg jobber med alt fra større strategiske og komplekse prosjekter, til morsomme og lette prosjekter. Og jeg elsker å få ting til å se fint ut. Derfor er jeg både glad i være med på opptak og å sitte på kontoret og jobbe med design. Jeg liker godt de forskjellige deler av yrket.

Jeg liker også å være kreativt ansvarlig i prosesser. Det er fint å jobbe med prosjekter fra start til slutt. Det er morsomt å være med på den reisen. Og jeg blir veldig inspirert av de forskjellige menneskene som jeg jobber med og har rundt meg.

Hva liker du minst?

– Man legger mye av seg selv inn i den kreative jobben, derfor er det veldig frustrerende når man ikke kan gjennomføre gode idéer. Når man vet at en kampanje hadde truffet veldig bra og skapt mye oppmerksomhet, men likevel ikke kan produsere den, er det kjipt. Sånne ting skjer når kunder ikke tør å satse på god, kreativ kommunikasjon, ikke har midlene til å gjennomføre det, eller at de bare rett og slett ikke liker idéen selv. Og til syvende og sist er det kunden som bestemmer. Det er de som betaler lønna vår, så vi må høre på dem. Sånne situasjoner er en del av yrket, men heldigvis skjer de ganske sjelden.

Image
Ei dame i svart genser. Hun har langt og lyst hår. Hun ser på bilder. Hun er i et kontorlandskap.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Som art director kan du jobbe i mange forskjellige grener i den kreative bransjen. Jeg jobber selv i kommunikasjonsbyrå. Men du kan jo også være AD i reklamebyrå, forlag eller på filmer og TV-serier.

Hvor man jobber kommer litt an på interesser. Det finnes store forskjeller i å jobbe med kommunikasjon og reklame, spillefilmer og serier, og forlag. Derfor kan man si at en AD spesialiserer seg på en måte. En som jobber innenfor spillefilmer, jobber ganske sjelden med reklame og kommunikasjon, og omvendt.

Hva tjener en art director?

– Det spørs helt hvor du jobber, og jeg tenker at lønna varierer en god del. Men jeg vil tro at en AD tjener fra 500.000 og oppover.

Hvordan er sjansene for å få jobb som art director?

– Det spørs hvilken gren av bransjen man søker til. Som oftest krever en AD-stilling at du er allsidig, så hvis du kombinerer AD-ferdighetene dine med design, foto og/eller film, tenker jeg sjansene er bedre.

Hvor store sjansene dine er for å få jobb, kommer også veldig an på hvor god du er, hvor mye erfaring du har fått og hvor god portefølje du har. Når det handler om det siste, skal det vise ting du har utviklet, men trenger ikke nødvendigvis å være reelle ting. Det kan vise skoleprosjekter eller prosjekter som du selv kom på. Det viktigste er at du kan vise til godt arbeid.

En annen viktig ting som hjelper er å ha nettverk, enten fra skole eller arbeidssteder. Det er det som veldig ofte gir folk jobb. Så hvis du vil jobbe som art director, bør du være god på å snakke med folk og skape deg et nettverk.

Tilhørende utdanninger

Grafisk design

Du lærer om design, illustrasjon, webdesign, foto, animasjon – og mye mer.

Finn studier
Animasjon, spill- og 3D-design

Du lærer å simulere, visualisere og skape effekter og illusjoner i 3D.

Finn studier
Visuell kommunikasjon

Visuell kommunikasjon, grafisk design, interaksjonsdesign og lignende er kreative fagområder der du bruker bilder og tekst til å formidle et budskap.

Finn studier
Kommunikasjon og medievitenskap

Utdanningene gir teoretisk og praktisk kunnskap innen ulike sider ved formidling, tekst og kommunikasjon.

Finn studier