Katarina Skovly på kontoret til Færd i Tønsberg. Hun har rød genser, ser i kamera og i hånden har hun en kaffekopp.

YrkesintervjuArt Director favoritt ikon

Katarina trives i et kreativt miljø, hvor hun også må tåle å få kritikk og endre på ideene sine.

Katarina Skovly
45 år
Art Director
Færd, Tønsberg

Hvorfor valgte du dette yrket?

    – Jeg er glad i å leke med tekst og bilder. Som barn hadde jeg en dagbok full av klipp, tegninger og historier. Jeg forsto tidlig at jeg måtte bli noe kreativt og vurderte å bli klesdesigner. Det virket litt ustabilt med tanke på inntekt, og jeg satset i stedet på en grafisk utdanning. Å jobbe som art director er å formidle et budskap som fungerer og blir lagt merke til. Jeg må ofte tenke utenfor boksen i et samfunn der alle kjemper om oppmerksomheten. Det liker jeg!

    img_4999.jpg

    Katarina Skovly sitter med ryggen til kamera og ser på to PC-skjermer på en arbeidspult.
    Lisens: 
    All rights reserved.

      Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

      – Jeg jobber i et lite kommunikasjonsbyrå med 15 ansatte i Tønsberg. Vi jobber med alt fra merkevareidentitet, årsrapporter, eiendomsprospekter, direkte kommunikasjon og brosjyrer, til sosiale mediekampanjer og filmer for digitale flater. Sosiale medier er blitt en av våre vanligste kommunikasjonsplattformer.

      Akkurat nå jobber jeg sammen med en tekstforfatter med logo og markedsføringsstrategi for et nytt varemerke i bilbransjen. Etter mange år i jobben vet jeg at jo mer jeg forstår kunden og deres ønsker, jo enklere er det å formidle det budskapet de betaler for. Når jeg skal sette meg inn i hva en kunde vil ha gjør jeg blant annet research. Jeg ser på konkurrentene, hvilke muligheter som finnes og hva vi kan gjøre bedre. For å skape noe som skiller seg ut må jeg forstå hvilken kjøpergruppe som skal motta budskapet og i hvilke medier det skal kommuniseres. Når jeg har oversikten begynner jeg å jobbe med visuelle ideer. Å få nok tid til å jobbe ut ulike logoskisser er viktig for å kunne gjøre en god jobb. Jeg skisserer litt på papir men oftest på maskinen. Det er ikke enkelt å vite hva som vil fungere visuelt, men det visuelle blikket og magefølelsen hjelper meg. Jeg liker å be om mine kollegers meninger før jeg tar det videre med kunden. Vi har nå presentert logoen og kunden er veldig fornøyd. Når alt er godkjent fortsetter vi merkevarebyggingen med å synliggjøre kunden med egen webside, annonser i avis og på digitale flater. Vi kjører også kampanjer på Instagram, Snapchat og Facebook.

      De fleste kundene våre kjenner til oss gjennom mange års samarbeid, andre tar kontakt med oss, og det hender vi får oppdrag på anbud. Jeg jobber med flere saker av gangen. De har ulike størrelse, noen går over lang tid og andre må gjøres veldig raskt. 

      Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

      – Jeg tok en toårig utdanning i grafisk design på det som da het Norges Kreative Fagskole i Oslo. I ettertid har jeg tatt idéfagskole med butikkdekorasjon.

      I dag er det en lang rekke skoler som tilbyr studier som fører til jobber som art director. Mange går på Høgskolen Kristiania (tidligere Westerdals), utdanner seg utenlands eller tar bachelor i grafisk design og visuell kommunikasjon. Det er også vanlig å gå sammen flere som et team å søke på en praksisplass i en bedrift for å kunne vise hva man kan prestere.

      Hvem passer ikke dette yrket for?

      – Har du ikke evnen til å tenke utenfor boksen og løse oppgaver på en måte som skiller seg ut, er ikke dette yrket for deg. Jeg tror bestemt at humoristisk sans er viktig. Du må tørre å dumme deg ut, få ideene dine slaktet og våge å tenke gjennom alt på nytt.

      Hva liker du best med yrket ditt?

      – Å skape noe som kan ha en betydning for noen er spennende. Å være med på å vekke oppmerksomhet og bli anerkjent er også gøy. Det betyr at jeg setter et spor.

      Hva liker du minst med yrket ditt?

      – Det verste er for dårlig tid og når vi ikke får god nok forståelse for et oppdrag. Kunder som ikke klarer å bestemme seg for hva de vil ha, gjør det vanskelig å gjøre en god jobb.

      img_4988.jpg

      Katarina skisserer ofte ideene på papir. Hun peker på en liten ideskisse.
      Lisens: 
      All rights reserved.

      Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

      – Du bør ha en genuin interesse og øye for design – og evnen til å tenke kreativt. Jeg er veldig visuell av meg og kjenner på atmosfæren i et rom eller miljø om jeg trives med det som omgir meg. Jeg ser bilder eller historiefortellinger i små øyeblikk hele tiden. Det at man konstant tar til seg inspirasjon, bevisst eller ubevisst, tror jeg er veldig typisk for et kreativt hode.

      Det kommer godt med å kunne kommunisere godt med folk. Ideelt sett bør du være en god samarbeidspartner og tåle en stor dose kritikk.

      Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

      – Du kan starte for deg selv. Som designer har du ekstremt mange muligheter og kan jobbe i mange ulike bransjer. For å nevne noen så tenker jeg på TV, internt i firmaer, reklamebyråer, kommunikasjonsbyråer, i media generelt eller jobbe som frilanser.   

      Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

      – Det er vanskelig å svare på og veldig avhengig av hvor du bor i landet og hvem du jobber for. Et godt råd er å gjøre litt research på lønnsnivået før du takker ja til et jobbtilbud. 

      Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

      – Det er et trendyrke og det er mange om beinet. Noen får jobbtilbud allerede under utdanning og som nevnt er det vanlig å søke jobb som et kreativt team. 

       

       

      Tekst:
      Bente Haraldstad Delmas
        • Du bør ha en genuin interesse og øye for design – og evne til å tenke kreativt.
        • I dag er det en lang rekke skoler som tilbyr studier som fører til jobber som art director.
        • Jeg må ofte tenke utenfor boksen i et samfunn der alle kjemper om oppmerksomheten.

      Yrkesbeskrivelser