Adjunkt
Hvorfor valgte du å bli adjunkt?
– Først begynte jeg på et studium innen molekylærbiologi, mens mange av vennene mine studerte sykepleie. Jeg hjalp dem med matematikk og medisinutregning på studiet – jeg underviste dem. Dette synes jeg var veldig kjekt, og det fikk meg til å lure på om jeg skulle bli lærer.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg er matematikk- og naturfagslærer for 10A og 10B, og kontaktlærer for 10A. I begge klassene er det rundt 30 elever. En vanlig dag begynner med at jeg gjør klart til undervisning, for så å ha undervisning og evaluere undervisningen i etterkant. Jeg har ofte fagsamarbeid sammen med andre lærere.
Siden jeg er kontaktlærer, har jeg oppfølging av enkeltelever, det kan f. eks være å følge opp dersom noen sliter eller trenger støtte. På ettermiddagene og kveldene planlegger jeg kortsiktig og langsiktig for undervisningene som kommer. Dette gjør jeg både på kontor og hjemme. Mesteparten av arbeidstiden min går til undervisning og planlegging av undervisning.
En del av jobben min er også å vurdere elevens innleveringer, prøver og standpunkt i et fag. Dette gjør vi for å se nærmere på hvordan jeg kan hjelpe elevene videre. I tillegg har jeg foreldremøter og elevsamtaler. Arbeidstiden vår per uke er litt lengre enn det som er vanlig. Vi har 43,5 timers arbeidsuker. Til gjengjeld får vi avspaseringer når elevene har ferie.
Hva kreves for å kunne jobbe som adjunkt?
– Man trenger lærerutdanning. Adjunkt er den utdanningen man tidligere tok for å bli lærer. Selv har jeg adjunktutdannelsen med opprykk. For å bli lærer nå, kreves en femårig lektorutdannelse. Dessuten må du ha en ren vandel.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Du må like barn og ungdommer – og ha tålmodighet med dem. Det er mye som skjer i løpet av én dag – ting som skal kommuniseres til elever, foreldre og kolleger – så det er viktig å ha god hukommelse. Hver dag er spennende, noe nytt skjer hele tiden. Det er viktig å være glad i faget du skal undervise i; enda viktigere er det å ha et ekstra stort hjerte for de som lærer faget. Faget er sekundært til relasjonene med barna.
Hva liker du best med å være adjunkt?
– Jeg har vært lærer i denne klassen i tre år nå. Det er veldig kjekt å følge med på elever over tid og se utviklingen deres. Det er kjekt å hjelpe elevene.
Hva liker du minst?
– Det kan være vanskelig hvis det er så hektisk at jeg ikke får gjort alt jeg skal, eller eventuelt, så godt jeg ønsker. Det er også vanskelig å se noen som sliter, og å kanskje ikke kunne hjelpe de som jeg ønsker.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Som lærer jobber du som regel med skoleundervisning, men det er flere muligheter. Man kan jobbe med digital- eller privatundervisning. Andre omsorgsyrker er også aktuelt. Man kan jobbe med noe annet på en skole, som avdelingsleder, rådgiver eller rektor. Som lærer er man ofte god på formidling og tilrettelegging for læring, det kan brukes for å lære organisasjoner og bedrifter, noe som man er god på.
Hva kan man forvente i lønn som adjunkt?
– En gjennomsnittlig lønn er rundt 600 000 kroner i året. Tilleggsutdanninger gir mer lønn.
Hvordan er sjansene for å få jobb som adjunkt?
– Det er etterspørsel etter lærere i hele Norge. Det er gode sjanser for å få jobb.
Tilhørende utdanninger
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Praktisk-pedagogisk utdanning er for deg som allerede har en utdannelse, og som ønsker å jobbe med undervisning.
Finn studierGrunnskolelærerutdanning 1.–7.
Du lærer teknikker for å lære barn å lese og skrive, og du får kunnskap om undervisning, klasseledelse, læringsteori og didaktikk i dine fag.
Finn studierGrunnskolelærerutdanning 5.-10.
Du lærer å undervise elever på 5. –10. trinn, og om fagene du skal undervise dem i. Du lærer om unges utvikling og hvordan du kan fremme læring og mestring hos den enkelte elev.
Finn studier