Fakta

Sted:
Campus Hønefoss
Studietype:
Bachelor, 3 år
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Heltid
Studiepoeng:
180
Søknadsfrist: 15. april
Opptakskrav: GENS
Poenggrenser 2025:
  • Alle (primær)
  • Alle (ordinær)
Studieplasser: 60
Nettbasert: Nei
Samlingsbasert: Nei
Deltid: Nei
Søknadskode (SO): 222359

Informasjon er oppdatert av Universitetet i Sørøst-Norge

.

Om studiet

Har du en strateg i magen og et analytisk hode? Kunne du tenke deg å jobbe med produktutvikling eller merkevarebygging? Da er markedsføringsledelse studiet for deg.

Hvorfor markedsføringsledelse?

Markedsføring handler om å tilpasse varer og tjenester til markedets behov samt å dirigere strømmen av varer og tjenester til forbruker. Det handler også om å utvikle konkurransedyktige og lønnsomme produkter som skaper levedyktige bedrifter.

Du som velger å ta en utdanning i markedsføring får en kombinasjon av kunnskap innen både markedsføringsfag og ledelses- og økonomifag

Hva slags jobb får du?

Du finner våre tidligere studenter i alle bransjer hvor man jobber med salg, reklame, strategi, kjedeutvikling, markedsanalyse, undervisning, forskning og mer.

Kombinasjonen markedsføring og ledelses- og økonomifag er ettertraktet i arbeidsmarkedet, og gir deg mulighet til å søke mange utfordrende stillinger i både små, mellomstore og store bedrifter. 

Kontakt med arbeidslivet

I løpet av studietiden kommer du til å ha kontakt med næringslivet både gjennom gjesteforelesninger, oppgaver fra bedrifter, gjennomføring av analyser, bedriftsbesøk og mer.

  • Internship help Et internship er en midlertidig ansettelse av studenter, hvor du får jobbe med relevante arbeidsoppgaver i en bedrift. tilbys som en ordning i studiets 6. semester.

Les mer om hvordan du kan bygge en karriere mens du er student hos oss

Dette lærer du på bachelor i markedsføringsledelse

Studiet har hovedvekt på markedsføring, strategi og ledelse gjennom å tilnærme teori til praktiske problemstillinger. Du vil blant annet lære om:

  • forbrukeratferd og hvordan kundene tenker og handler
  • hvordan jobbe for å forbedre eksisterende, eller utvikle nye produkter tilpasset kundenes behov
  • hvordan du bygger anerkjente merkevarer for disse produktene.
  • hvordan kundene påvirkes ved hjelp av reklame og salg.
  • strategi, ledelse, økonomi, markedsanalyse, kreativitet og distribusjon

Studiet første år er bygget opp rundt grunnleggende innsikt i markedsføring, salg og bedriftsøkonomiske emner. I det andre studieåret er det fokus på kundeforståelse og forbrukeratferd sammen med bedriftsøkonomiske emner og statistikk og samfunnsvitenskapelig metode. Det tredje året gir kompetanse innen sentrale beslutningsområder i markedsføringsfunksjonen.

Studiet undervises på campus Ringerike der, studenter kan ta del i mange ulike studentaktiviteter, bli med i studentforeninger og fester på studentkroa.

Videre utdanningsmuligheter

Bachelor i markedsføringsledelse og en master i økonomi og ledelse ved USN kan gi deg tittelen som Siviløkonom hvis det er valgt riktige valgfagemner etter UHR-ØA-modellen. USN har også en doktorgradsutdanning i  Management.

 

Skaff deg internasjonal erfaring

Du kan ta deler av markedsføringsledelse i utlandet. Å studere eller ta praksis i utlandet kan gi deg mulighet til å utvide din internasjonale kompetanse, språkferdigheter, personlige egenskaper og omstillingsevne. Det kan også gjøre deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Vi har avtaler med utenlandske universiteter, høyskoler og praksisinstitusjoner tilpasset ditt studium.

Kvalifikasjon/tittel

Bachelor studium

Alle utdanninger innen