Fakta
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Sørøst-Norge
.


Om studiet
Har du en strateg i magen og et analytisk hode? Kunne du tenke deg å jobbe med produktutvikling eller merkevarebygging? Da er markedsføringsledelse studiet for deg.
Hvorfor markedsføringsledelse?
Markedsføring handler om å tilpasse varer og tjenester til markedets behov samt å dirigere strømmen av varer og tjenester til forbruker. Det handler også om å utvikle konkurransedyktige og lønnsomme produkter som skaper levedyktige bedrifter.
Du som velger å ta en utdanning i markedsføring får en kombinasjon av kunnskap innen både markedsføringsfag og ledelses- og økonomifag.
Hva slags jobb får du?
Du finner våre tidligere studenter i alle bransjer hvor man jobber med salg, reklame, strategi, kjedeutvikling, markedsanalyse, undervisning, forskning og mer.
Kombinasjonen markedsføring og ledelses- og økonomifag er ettertraktet i arbeidsmarkedet, og gir deg mulighet til å søke mange utfordrende stillinger i både små, mellomstore og store bedrifter.
Kontakt med arbeidslivet
I løpet av studietiden kommer du til å ha kontakt med næringslivet både gjennom gjesteforelesninger, oppgaver fra bedrifter, gjennomføring av analyser, bedriftsbesøk og mer.
- Internship help Et internship er en midlertidig ansettelse av studenter, hvor du får jobbe med relevante arbeidsoppgaver i en bedrift. tilbys som en ordning i studiets 6. semester.
Les mer om hvordan du kan bygge en karriere mens du er student hos oss
Dette lærer du på bachelor i markedsføringsledelse
Studiet har hovedvekt på markedsføring, strategi og ledelse gjennom å tilnærme teori til praktiske problemstillinger. Du vil blant annet lære om:
- forbrukeratferd og hvordan kundene tenker og handler
- hvordan jobbe for å forbedre eksisterende, eller utvikle nye produkter tilpasset kundenes behov
- hvordan du bygger anerkjente merkevarer for disse produktene.
- hvordan kundene påvirkes ved hjelp av reklame og salg.
- strategi, ledelse, økonomi, markedsanalyse, kreativitet og distribusjon
Studiet første år er bygget opp rundt grunnleggende innsikt i markedsføring, salg og bedriftsøkonomiske emner. I det andre studieåret er det fokus på kundeforståelse og forbrukeratferd sammen med bedriftsøkonomiske emner og statistikk og samfunnsvitenskapelig metode. Det tredje året gir kompetanse innen sentrale beslutningsområder i markedsføringsfunksjonen.
Studiet undervises på campus Ringerike der, studenter kan ta del i mange ulike studentaktiviteter, bli med i studentforeninger og fester på studentkroa.
Videre utdanningsmuligheter
Bachelor i markedsføringsledelse og en master i økonomi og ledelse ved USN kan gi deg tittelen som Siviløkonom hvis det er valgt riktige valgfagemner etter UHR-ØA-modellen. USN har også en doktorgradsutdanning i Management.
Skaff deg internasjonal erfaring
Du kan ta deler av markedsføringsledelse i utlandet. Å studere eller ta praksis i utlandet kan gi deg mulighet til å utvide din internasjonale kompetanse, språkferdigheter, personlige egenskaper og omstillingsevne. Det kan også gjøre deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Vi har avtaler med utenlandske universiteter, høyskoler og praksisinstitusjoner tilpasset ditt studium.