Fakta
Informasjon er oppdatert av UiT Norges arktiske universitet
8. januar 2024.
Om studiet
Er du utdannet lærer og ønsker mer faglig dybde og utviklingskompetanse? Vår master i fagdidaktikk er skreddersydd for lærere som sikter mot lektortittelen. Dette fleksible studieprogrammet tilbyr en dypere forståelse og spesialisering innenfor ditt valgte fagområde. Emnene er rettet mot hele grunnskolen, og du kan velge mellom følgende masterfag: begynneropplæring, engelsk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag.
Masterprogrammet gjennomføres på deltid over 8 semester eller på heltid over 4 semester. Ved opptak velger studentene mellom følgende masterfag: begynneropplæring, engelsk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag. Vær oppmerksom på at det ikke alle emnene er mulige å ta hvert studieår. Enkelte emner er samlingsbaserte med samlinger over flere dager på bestemte uker gjennom semesteret, andre emner har undervisning på en fast ukedag gjennom semesteret. For enkelte emner kan man velge mellom studiested Tromsø eller Alta. Les mer under organisering av studiet.
Studentene kan søke om innpass for emner knyttet til masterfaget,
veiledning eller pedagogikk/profesjonsfaget som er tatt utenom
opptakskravet.
Obligatoriske emner
LER-3680 Prosjektoppgave (15 stp.)
Prosjektoppgave er et FoU-prosjekt der studentene skal ta
initiativ til, gjennomføre og evaluere et utviklingsprosjekt i
egen praksis. Prosjektoppgaven tilbys kun i Tromsø.
LER-3500/LER-3510 Metode (15 stp.)
Emnet gir en teoretisk og praktisk gjennomgang av hvordan man
utvikler forskningsdesign som kan anvendes i utforskning av
relevante temaer innen opplæring i skolen.
Emnet skal være en integrert del av masterprosjektet og fungere
som en start på masteroppgaven. I løpet av emnet skal en
formulere sin egen problemstilling og lage en prosjektplan.
Masteremner (30 stp.)
I valgt masterfag vil studentene fordype seg i faglige og
fagdidaktiske tema. Det er to masteremner på 15 studiepoeng i
hvert masterfag. Masteremnene er felles for
grunnskolelærerutdanningen 1-7.trinn og 5-10.trinn. Masteremner i
samfunnsfag, naturfag og engelsk tilbys kun i Tromsø.
Masteremner norsk: LER-3100, LER-3101 (Tromsø)/ LER-3110,
LER-3111 (Alta)
Masteremner matematikk: LER-3200, LER-3201 (Tromsø) / LER-3210, LER-3211 (Alta)
Masteremner samfunnsfag: LER-3250, LER-3251
Masteremner naturfag: LER-3300, LER-3301
Masteremner engelsk: LER-3150, LER-3151
Masteremner begynneropplæring: LER-3050, LER-3051
Undervisningsopplegg
Arbeidsformene er forelesninger, seminarer med studentfremlegg, gruppedrøftinger, masterforum og praktiske øvelser. I de fleste emner har man undervisning sammen med studenter i grunnskolelærerutdanningen. Det er obligatorisk oppmøte i hvert emne (se i emnebeskrivelsen for hvert enkelt emne).
Hvert emne har avsluttende eksamen. Hvilke eksamensformer som
gjelder for hvert emne, står nærmere spesifisert i
emnebeskrivelsene.
Avsluttende eksamen består av en skriftlig masteroppgave.
Innleveringsfristen på masteroppgaven er 15. mai i vårsemesteret
og 1. november i høstsemesteret.
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i en gruppe på to
studenter. Omfang 60-70 sider / 24000-28000 ord, og 80-90 sider /
32000-36000 ord dersom oppgaven skrives i gruppe.
Karakterskala fra A - E for bestått og F for ikke-bestått.
Masteroppgaven kan kun framlegges for ny sensur i bearbeidet
eller supplert form dersom arbeidet er bedømt til karakteren F
(jfr. Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i
Tromsø, kapittel 5 § 26 (7).
Opptakskrav
Se under
Opptaksinformasjon
Fullført lærerutdanning (grunnskolelærer, allmennlærerutdanning, praktisk og estetisk lærerutdanning, faglærerutdanning) av minimum tre års omfang og med minimum 60 studiepoeng i valgte masterfag.
Bachelor/master + PPU med fordypning på minst 80 studiepoeng i valgte masterfag.
Opptak til masterstudiet foretas hvert høstsemester. Studiet er
adgangsregulert med 30 studieplasser.
Læringsutbytte
Etter endt studium og oppnådd grad skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
Studenten får:
- Omfattende og avanserte fagdidaktiske kunnskaper i masterfaget.
- Solid kunnskap om forskning i masterfagets didaktikk.
- Utvikle kunnskaper og holdninger som bidrar til å skape gode læringsresultatet for den enkelte elev.
- Kritisk og selvstendig forståelse av læreplanens valg og prioriteringer innenfor masterfaget.
- Kunnskaper om hvordan en gjennomfører FOU-arbeid som en del av lærerjobben.
Ferdigheter
Studenten skal:
- Ha en dypgående kjentskap til hvordan å videreutvikle elevenes grunnleggende ferdigheter i masterfaget, samt evne til å utvikle den enkelte grunnleggende ferdighet på tvers av fag.
- Kunne anvende forskning for å planlegge undervisning på kort og lang sikt.
- Kunne gjennomføre et selvstendig arbeid under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer.
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- Anvende sin faglige kunnskap til å utvikle forskningsbasert undervisning i egen praksis.
- Ha autoritet og kompetanse til å lede læringsarbeid og fungere som en ressursperson innenfor sitt masterfag.
- Kommunisere avanserte sider ved forskning i masterfaget og kunne anvende dette til utviklingsarbeid i skolen.
- Vurdere å utvikle egen praksis og bidra til kollegial fornyelse innenfor masterfaget.
- Problematisere etablerte sannheter og ha en selvstendig og kritisk holdning til undervisning og læring generelt, og spesielt innenfor masterfaget.
Utveksling
Du kan få innpasset emner fra utenlandske universiteter som valgemner i mastergraden. Utenlandsopphold må godkjennes av instituttet før du reiser. Endelig godkjenning ved UiT søkes med dokumentasjon på bestått eksamen i de anbefalte emnene i utlandet.
Informasjon om søknadsprosessen, frister, stipendmuligheter osv. finner du HER.
For nærmere informasjon om utveksling/utenlandsopphold kontakt fakultetskontakt/utvekslingsveileder for ditt studieprogram HER.