Fakta

Sted:
Stavanger
Studietype:
Videreutdanning
Pris:

15000 per emne

Studieform: Nett- og samlingsbasert
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
15

Informasjon oppdatert

15. desember 2025.

Om studiet

Universitetet i Stavanger tilbyr 4 emner a 15 studiepoeng i psykisk helsepedagogikk.Du velger selv hvor mange du vil ta, og i hvilken rekkefølge. Emnet går over to semester (høst og vår).

Psykisk helsepedagogikk emne 1:

 Psykiske lidelser er både nasjonalt og globalt en av våre største helseutfordringer. På WHOs liste over de ti viktigste globale helseutfordringer utgjør ulike psykiske lidelser fire av disse: bipolar lidelse, schizofreni, angst/posttraumatiske lidelser og spiseforstyrrelser.

Psykiske vansker gjenspeiler seg også i den øvrige elevpopulasjon, slik at stadig flere er i faresonen eller har et manifestert program. En ytterligere utfordring er endringene i det flerkulturelle samfunn og at skolen skal favne alle.

Beskrivelse av studiet

Bidra til å øke kunnskapen og forståelsen blant lærere om psykiske vansker.

Bidra til å styrke lærerrollen/ og andre yrkesgrupper med barn og unge som målgruppe.

Bidra til å gi et verktøy til å implementere kunnskapen om psykisk helse i skolen.

Bidra til å gi kunnskap og verktøy til medarbeidere innen kultur- og fritidssektoren.

Psykisk helsepedagogikk emne 2:

Kunnskap om mestring og mestringsstrategier er viktig og nyttig for alle yrkesgrupper som arbeider med barn og unge. Kurset er rettet mot lærere, spesialpedagoger og andre som jobber med barn og unge, og gir økt kunnskap, forståelse og metoder knyttet til mestring og mestringsopplevelser.

Beskrivelse av studiet

Bidra til å øke kunnskapen og forståelsen blant lærere om mestring og mestringsstrategier

Bidra til å styrke lærerrollen/ og andre yrkesgrupper med barn og unge som målgruppe

Bidra til å gi et verktøy til å implementere kunnskapen om læring og mestringsopplevelser i skolen.

Psykisk helsepedagogikk emne 3: 

Dette emnet handler om en helhetlig forståelse av reaksjoner og konsekvenser av kriser og traumer med fokus på vold, seksuelle overgrep, selvmord og håndtering av utfordrende situasjon. Studiet ønsker å gi lærere og rådgivere verktøy når vanskelige og traumatiske situasjoner oppstår. Studiet vil også fokusere på viktigheten av egen/lærers rolle og ivaretakelse og hjelpeapparatets tilbud når krisen rammer.

Psykisk helsepedagogikk emne 4: 

Utdanningen ønsker å fremme viktigheten av at gode relasjoner fremmer et godt læringsmiljø. Mennesket lever i og utvikler seg gjennom relasjoner. Slik bygges den mentale grunnmuren som skal være elevens grunnutrustning i møte med livets skiftene omstendigheter og påkjenninger.

Dette studiet ønsker å gi lærere og rådgivere verktøy når vanskelige situasjoner inntrer og vår mestringsevne settes på prøve. Studiet vil også legge vekt på viktigheten av egen/lærers rolle og ivaretakelse, og helseapparatets tilbud.  Studiet sikter mot å bidra til økt kunnskap til ulike elevgrupper og utfordringer slik at gode tiltak kan iverksettes. Kurset vil formidle kunnskap om anerkjente mestringsstrategier og forskning.