Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger
.
Om studiet
Om studiet
Studiet er et nettstudium og gjennomføres på deltid over ett år. Emnet er åpent for barnehagelærere som arbeider i barnehagen. Emnet kan søkes innpasset i Master i barnehagevitenskap ved Universitetet i Stavanger.
Innholdet i emnet vil sentreres rundt fire gjennomgående hovedtema:
- Barn i en digital verden
- Etiske perspektiver
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Pedagogisk bruk av digital teknologi sammen med barn
Målet med emnet er å gi studentene en relevant, forskningsbasert og praksisnær kompetanse knyttet til digital teknologi (digitale verktøy, digitale ressurser og digitale medier) i det pedagogiske arbeidet i barnehagen, i tråd med Rammeplan for barnehagen og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning.
Emnet vil gi studentene en bred kunnskap om relevante teoretiske perspektiver og sentrale begreper (bl.a. digital dømmekraft, digital praksis, profesjonsfaglig digital kompetanse, barns gryende digitale dømmekraft og kompetanse, barns digitale lek og mediekultur, personvern, nettvett, kildekritikk, informasjonssikkerhet og opphavsrett). Kritisk refleksjon om teknologiens påvirkning på barn og foreldres hverdag er også sentralt. Både teoretiske og praksisnære kunnskaper og ferdigheter er sentrale og innholdet vil knyttes tett opp mot studentenes arbeid i barnehagen.
Alle fagområdene i rammeplanen vil ha en sentral plass i emnet og studentene vil få erfaring med å legge til rette for varierte pedagogiske leke- og læringsaktiviteter for barn med ulike behov. Studentene vil få kunnskap om ulike verktøy, ressurser og arbeidsmåter og de vil utfordres på didaktiske valg vedrørende bruk av digitale verktøy og medier, for eksempel i forbindelse med dokumentasjon og vurdering. Ulike perspektiver på inkluderende praksiser knyttet til bruk av teknologi i barnehagen vil også vektlegges.
Kunnskap om sammenhengen mellom pedagogikk, didaktikk, ulike fag/fagområder og teknologi i en digital barnehagepraksis vil være sentralt - dette beskrives ofte som profesjonsfaglig digital kompetanse. Ifølge Rammeplan for barnehagen skal arbeid med digital teknologi i barnehagen bidra til barnas lek, kreativitet og læring, støtte opp om barns læreprosesser, og bidra til et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. I tillegg til å ha kunnskap om og ferdigheter til å håndtere teknologien, må barnehagelærerne også ha kompetanse til å kritisk kunne vurdere teknologiens didaktiske og pedagogiske relevans for profesjonsutøvelsen i en digital, kompleks og mangfoldig barnehagehverdag. Dette er viktig i det pedagogiske arbeidet med barna, men også i ledelse av det øvrige personalet.
Opptakskrav
Bachelor i barnehagelærer/førskolelærer og er ansatt i barnehage.
Opptaksinformasjon
Søknadsfrist er 15. april 2025
Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler gjennom UDIR vil bli prioritert i hovedopptaket.