Fakta
Studieform:
Nettstudium, nett- og samlingsbasert
Studiepoeng:
2
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger
.


Om studiet
Dette emnet kombinerer både refleksjon og diskusjon om ulike læringsteorier, undervisningsmetoder og praksis.
Emnekode: HUM100 (2.5 studiepoeng)
Emnet tar for seg kritisk tenkning som en sentral verdi i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20). Emnet kombinerer både refleksjon og diskusjon om ulike læringsteorier, undervisningsmetoder og praksis. Gjennom dette emnet skal studentene utvikle evne til å reflektere kritisk over målsettinger, innhold, metoder og læreplaner med et særlig fokus på temaet kritisk tenkning i teori og praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
- ha dyp kunnskap om kritisk tenkning som teoretisk begrep og som metodologisk tilnærming i utdanning
- ha bred kunnskap om arbeidsmetoder (inkl. digitale verktøy) knyttet til kritisk tenkning
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne kritisk analysere og tolke læreplaner i lys av kritisk tenkning
- kunne kritisk og selvstendig reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning
- kunne bruke varierte og relevante metoder særlig knyttet til kritisk tenkning
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvilke egen faglig praksis
- kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i fag- og forskningslitteratur
- kunne kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til elever, kolleger og foresatte