Fakta
Informasjon oppdatert
5. februar 2025.


Om studiet
Ønsker du økt kompetanse i og kunnskap om hvordan du som leder kan styrke skolens profesjonelle læringsfellesskap? Da er dette studiet for deg!
Hvorfor velge Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
Dette studiet vil gi deg grunnlag for å videreutvikle din ledelse av skolens profesjonelle læringsfellesskap, med utgangspunkt i forskning, teori, erfaringsdeling og praktiske eksempler. Studiet er praksisnært og knyttes til kvalitetsarbeid på egen skole, med et spesielt fokus på læring i skolens profesjonsfellesskap.
Som skoleleder forventes du å lede skolens utvikling i tråd med sentrale forventninger slik de kommer til uttrykk i læreplaner. I denne videreutdanningsmodulen bygger vi på og videreutvikler kunnskaper og erfaringer fra den nasjonale rektorutdanningen.
Forskningsbasert og praksisorientert
LK20 forutsetter at skoleledere har kunnskaper og ferdigheter til å lede lærende fellesskap. Hos oss vil du som student møte et fagmiljø med noen av de fremste forskerne på feltet. Du vil lære og forstå mer om planlegging, utvikling og ledelse av lærende profesjonsfellesskap. Undervisningen knyttes tett opp mot dine egne erfaringer som leder. Erfaringsdeling, refleksjon og utprøving i praksis er sentrale elementer.
Studiet består av tre hovedområder:
- Læring og utvikling av profesjonsfellesfellesskap
- Ledelse for læring
- Ledelse av arbeid med læreplanens prinsipper
Disse områdene kobles sammen slik at vi når målet om at du skal kunne tolke, forstå og drøfte sentrale begreper og prinsipper for å utvikle profesjonsfellesskapet som læringsfellesskap på egen arbeidsplass.
Hva lærer du?
I studiet vil vi arbeide med:
- Ledelse av skolens profesjonelle læringsfellesskap med fokus på læreplanverket og skolens utviklingsarbeid
- Utfordringer i ledelse av planarbeid, i lys av læreplanteoretiske perspektiver
- Lederrollen i ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
- Grunnleggende perspektiver på ledelse av læring i organisasjoner
Oppbygging og gjennomføring
Undervisningen
Undervisningen er samlingsbasert og går over to semestre, i alt 4 samlinger á to dager. Det organiseres i dialogseminargrupper og i læringspar. Arbeid mellom samlingene er en integrert del av studiet. Aktiviteten dokumenteres på læringsplattformen og er utgangspunkt for arbeid på samlingene. Samlingene foregår i Tromsø.
Obligatoriske aktiviteter
Det forventes at du gjennomfører aktiviteter mellom hver samling, for eksempel dagbok, kollegaobservasjon, intervjuer på egen arbeidsplass. Det er to obligatoriske aktiviteter i form av innleveringer (skriftlig fagoppgave, video, podcast, presentasjon). Du får veiledning underveis i prosessen.
Studielitteratur
I valg av studielitteratur er det lagt vekt på å gi innsikt i teorier og forskning som belyser problemstillinger knyttet til ledelse av profesjonsfellesskapet og læreplanarbeid. Studielitteraturen består av hovedbøker og nasjonale og internasjonale forskningsartikler som gjøres elektronisk tilgjengelig.
Eksamen
Studiet har en 48 timers hjemmeeksamen (fagoppgave) på slutten av vårsemesteret.
**Emnet kan inngå i Master i utdanningsledelse ved UiO, hvis du tilfredsstiller opptakskravene til masterprogrammet.
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist: 1. april (EVU-web åpner 1. februar)
Oppstart: september
Opptakskrav
- Fullført Nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende lederutdanning på minst 30 studiepoeng
- Jobbe som leder i skolen
Dokumentasjon
Du må laste opp alle dokumenter før søknadsfristen for at din søknad skal bli vurdert.
Hvis språket på dokumentene dine ikke er engelsk eller et skandinavisk språk må du laste opp en offisiell oversettelse fra en autorisert translatør.
Dokumentasjon på høyere utdanning
For utdanning tatt i Norge hentes resultatene dine elektronisk (gjelder ikke BI og Bjørknes). Du må selv sjekke at alle resultater er synlige i UiOs søknadssystem under "eksterne resultater". Hvis du har resultater fra BI, Bjørknes eller utlandet, må du scanne og laste opp offisielt vitnemål og/eller karakterutskrift.
Du trenger ikke å laste opp dokumentasjon for utdanning fullført ved Universitetet i Oslo.
Dokumentasjon på arbeidserfaring
Arbeidserfaring dokumenterer du ved å laste opp attester og/eller bekreftelser på relevant arbeidsforhold. Alle dokumentene må inneholde informasjon om stillingsprosent og varighet av arbeidsforholdet. Tilsettingsbrev eller arbeidsavtale er ikke godkjent dokumentasjon.
Det er viktig at du dokumenterer all relevant arbeidserfaring, for eksempel tjenestebevis, for å nå opp i konkurransen.
Rangering av søkere
Kvalifiserte søkere rangeres på bakgrunn av ansiennitet som rektor, deretter andre ledere i skolen.
Du vil få svar på din søknad i EVU-web og på e-post. Dersom du får tilbud om opptak vil du få en kort frist til å svare ja eller nei til tilbudet