Fakta
- 42.70 (primær)
- 49.60 (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Oslo
.
Om studiet
Hvordan kan kultur og kommunikasjon endre samfunnet? På dette studiet undersøker vi hvordan den sosiale virkeligheten blir til og hva som driver menneskers samhandling. Sammen med noen av UiOs mest engasjerte studenter vil du studere hvordan identiteter dannes og hvordan språk, tegn og kommunikasjon henger sammen med makt, tankesett og interessefellesskap.
Studieprogrammet passer for deg som vil jobbe med kultur og/eller kommunikasjon i bred forstand. Programmet passer for deg som er interessert i aktuelle samfunnsspørsmål og vil vite hvordan vi som mennesker skaper den sosiale virkeligheten sammen, enten det skjer ansikt-til-ansikt eller gjennom digitale medier.
I programmet undersøker vi hvordan mennesker samhandler gjennom språk, tegn og kulturelle koder. Vi studerer kulturers betydning for hvordan mennesker forholder seg til hverandre – og til sentrale samfunnsutfordringer i vår tid. Blant de sentrale temaene vi tar for oss er sosial ulikhet, sosiale og politiske fellesskap, identitet og verdier. Vi ser også på sosiale bevegelser oppstår, hvordan ulike aktører skaper oppslutning om sine agendaer og om den kulturelle betydningen av kropp, følelser og forskjellige identitetsuttrykk.
På dette studiet får du unike tverrfaglige innsikter og forståelsesverktøy som er etterspurt i arbeidslivet. Du lærer blant annet hvordan man analyserer tekster og visuelle uttrykk, samt gjennomfører intervjuer og feltarbeid. Gjennom det første studieåret følger du to fellesemner i kultur og kommunikasjon. Du studerer også ett emne fra hvert av de fire fagområdene sosiologi, medievitenskap, psykologi og sosialantropologi, som viser ulike veier til kunnskap om storsamfunn, grupper og enkeltmennesker.
Det andre året fordyper du deg i ett av de fire fagområdene og tar både valgfrie og obligatorske emner. I det tredje året er høstsemesteret særlig godt egnet for utveksling til utlandet, mens du gjennom vårsemesteret skriver en bacheloroppgave som knytter sammen den kunnskapen du har tilegnet deg. Vi tilrettelegger for og oppfordrer til at studenter skriver bacheloroppgave i nær kontakt med arbeidslivet.
Jobb og videre studier
Våre studenter får ofte jobb i kultur- og mediesektoren, innen offentlig forvaltning så vel som i næringslivet, i forskning og utdanning og i frivillige og ideelle organisasjoner. Arbeidsoppgavene deres går ofte ut på å utvikle ny kunnskap gjennom undersøkelser og rapporter, å nå frem med ulike typer budskap til forskjellige grupper, eller å skape engasjement rundt saker og prosjekter. Du finner tidligere KULKOMere blant annet som kommunikasjonsrådgivere, utredere, medieanalytikere, prosjektledere, PR-medarbeidere og i ulike stillinger innen sosiale medier.
Les karriereintervju med tidligere studenter.
Finn din fremtid
Å forberede seg til livet etter studiene er en prosess som går over tid og som starter tidlig. «Finn din fremtid» er et tilbud for å gjøre det lettere for deg å oppdage dine muligheter underveis i studietiden. Det består av karriereemner der du vil lære om hvordan du kan planlegge og sette gode mål for deg selv - og hva du kanskje ikke kan planlegge for. Gjennom dette tilbudet vil du få innsikt i hva som kan være relevant erfaring på veien videre og hvordan du kan bruke studietiden til å utforske dine muligheter for videre studier eller jobb. Du vil få konkrete verktøy på veien som du kan bruke til å finne din retning.
Studier i utlandet
Programmet har egen utvekslingsavtale med Universiteit Maastricht. UiO har i tillegg et stort utvalg av utvekslingsavtaler med andre relevante institusjoner, både i Europa og i andre deler av verden, som du kan benytte deg av.
Les mer om studieopphold i utlandet.
Studiemiljø
Bachelorprogrammet i kultur og kommunikasjon har et godt sosialt miljø med tilbud om hytteturer, pizzaseminarer, studieturer, quizkvelder, julebord og andre sosiale sammenkomster. Programutvalget har også mange andre aktiviteter i løpet av semesteret