Fakta
- 45.70 (primær)
- 57.00 (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Oslo
13. september 2024.
Om studiet
For at digitale tjenester og systemer skal være tilgjengelige for alle i samfunnet, må utviklerne forstå både teknologien og brukernes behov. På dette studiet lærer du hva som skal til for å designe gode og brukervennlige digitale løsninger.
Lær deg å designe brukervennlige systemer
Livene våre er sammenvevd med digitale systemer og tjenester. Vi bruker digitale løsninger nesten uten at vi merker det i alt fra treningsapper til sosiale medier. I dette studiet lærer du å utvikle digitale løsninger og følger hele designprosessen fra idé til prototype. Du lærer å forstå brukerne og deres forventninger, før du designer, tester og utvikler en løsning som de faktisk vil bruke.
Hvem har ikke lett etter en knapp, trykket feil i en app, eller gitt opp en nettside fordi den er rotete. Hvis en digital løsning er for komplisert, kan vi risikere at den ikke blir brukt. Derfor er interaksjonsdesign og teorien om hvordan du designer gode, brukervennlige og bærekraftige løsninger en viktig del av studiet.
Prosjektarbeid og prototyping
I dette studiet får du mye praktisk erfaring med å løse ekte problemer og å jobbe på prosjekter i team med andre studenter. Allerede fra første semester får du prøvd deg på brukerundersøkelser og design av prototyper. I prosjektene blir sammenhengene mellom pensum, forelesninger og praksis enklere å forstå. Studiet gir deg kunnskap som varer lenge selv om både verden og teknologien forandrer seg.
Forstå samspillet mellom teknologi og mennesker
I starten av studiet får du en grunnleggende innføring i informatikk og interaksjonsdesign. Du trenger ikke å ha erfaring med programmering fra før. Du lærer om bruk av digitale systemer både hos individer og i organisasjoner og samfunn.
Etter hvert skal du velge flere emner som gir deg kunnskap om mennesker, samfunn og kultur. Du kan velge mellom fagområder som psykologi, juss eller samfunnsøkonomi. Mot slutten av studiet står du friere til å velge emner ut fra egne interesser, enten det er å styrke informatikk eller forstå mer om hvordan mennesker forholder seg til teknologi. Begge deler gir deg en tverrfaglig utdanning med solid kompetanse innen informatikk.
Bli med i et aktivt studiemiljø
Du skal trives som student hos oss! Den første uken får du en faddergruppe, så du fort kan bli kjent med både erfarne og nye studenter. Tidlig i semesteret får du reise på et faglig-sosialt seminar sammen med studenter og forelesere på programmet ditt. Som førsteårsstudent får du tilbud om en personlig oppfølgingssamtale med erfarne veiledere fra ForVei for å høre hvordan du har det. Hvis du lurer du på noe praktisk rundt studiet ditt, eller trenger veiledning, kan du kontakte oss.
Defi er en egen studentforening for designstudentene som arrangerer sosiale og faglige sammenkomster. I tillegg har vi en rekke foreninger hvor du blant annet kan spille fotball eller volleyball, dyrke interessen for spill eller brettspill, samarbeide med næringslivet, lage apper eller servere kaffe i studentpuben. Les mer om studentforeningene ved instituttet. Ellers er det nesten 300 studentforeninger å velge mellom ved Universitetet i Oslo.
Dra på utveksling i utlandet
Vi har en rekke avtaler med ulike universiteter i og utenfor Europa. Vi anbefaler deg å reise på utveksling i 5. semester, men det er også mulig å dra til California i 3. semester.
Ta en master eller få en relevant jobb
Etter bachelorstudiet kvalifiserer du til en master i samme retning, eller noen av de andre retningene innenfor informatikk. Det er også mulig å ta mastergrad ved det Humanistiske eller Samfunnsvitenskapelige fakultet avhengig av hvilke fag du har valgt i graden din.
Mange går også rett ut i jobb etter en bachelorgrad og det er mange forskjellige jobbmuligheter, blant annet som interaksjonsdesigner, tjenestedesigner eller front-end-utvikler. En del av våre tidligere studenter jobber som brukerrepresentanter i konsulent- og IT-bransjen. Noen konkrete eksempler er stillinger som UX-designer i Bekk og tjenestedesigner i Itera.
Det er også mange spennende arbeidssteder både i næringslivet og offentlig forvaltning som Kahoot!, Accenture, PwC, Sopra Steria, Visma, Helsedirektoratet, Digdir, Skatteetaten, NAV, Computas, Schibsted, NRK og No Isolation.
Med en mastergrad kan du også sikte mot forsker- og undervisningsstillinger eller ta en doktorgrad.
Undervisningsopplegg
Undervisning ved institusjonen
Karrieremuligheter
Hedda gjør tunge ekspertsystemer så forståelige og brukervennlige som mulig
Hedda ville jobbe med mennesker og teknologi. Som UX-designer i DNV bidrar hun til å gjøre hverdagen enklere for deg og meg, og motivasjonen er å gjøre enhver interaksjon med teknologi nesten umerkbar.