Fakta
Informasjon oppdatert
6. februar 2025.


Om studiet
Få dyptgående kunnskap i spesialpedagogikk
Denne videreutdanningen gir lærere en dypere forståelse av tilnærmingsmåter og undervisningsopplegg som er utformet for at alle elever i større grad kan delta aktivt i skolehverdagen. Gjennom studiet vil studentene bli presentert for forskning, teorier og praktiske eksempler på hva som kan bidra til å skape et inkluderende læringsmiljøer ved hjelp av universell utforming og digital teknologi.
Hovedfokusområder:
- Universell Utforming av Læringsmiljøet:
- Lær hvordan du kan tilpasse undervisningen slik at den blir tilgjengelig og engasjerende for alle elever, uavhengig av deres individuelle behov og forutsetninger.
- Utforsk strategier for å fjerne barrierer i læringsmiljøet og fremme deltakelse og inkludering. - Opplæring i Grunnleggende Ferdigheter:
- Få kunnskap om effektive metoder for å undervise i grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning.
- Lær å vurdere når og hvordan digital teknologi kan brukes for å støtte og forbedre elevenes læring i disse områdene. - Bruk av Digital Teknologi:
- Utforsk ulike digitale verktøy og ressurser som kan integreres i undervisningen for å fremme læring og inkludering.
- Lær hvordan teknologi kan tilpasses for å møte de spesifikke behovene til elever med ulike lærevansker
Dette studiet inngår i ordningen Kvalitet og kompetanse, Kunnskapsdepartementets strategi for etter- og videreutdanning av lærere.
Kvalitet og kompetanse skal gi skoleeiere mulighet til å la lærere delta på videreutdanning, samtidig som lærerne frigjøres fra deler av sine ordinære arbeidsoppgaver. Formålet med strategien er å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse.
Hva lærer du?
Studentene vil bli presentert for ulike didaktiske tilnærminger til universell utforming av læringsmiljøet. Det gis en innføring i tilgjengelighetsfunksjoner og assisterende teknologi som kan gi elever med funksjonsnedsettelser eller lærevansker større grad av mestring og deltagelse i undervisningen.
Videreutdanningen gir kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse, digital dømmekraft, elevers medvirkning og etiske og praktiske dilemmaer som oppstår i spesialpedagogisk arbeid. Ved å bli presentert for tilnærminger innen spesialpedagogikk, er målet at studentene skal kunne bidra til å utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring.
Spesialpedagogikk og universell utforming av læringsmiljøet 1
Etter fullført emne skal studenten blant annet:
- ha kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden, inkludert arbeid med sakkyndig vurdering og individuell opplæringsplan
- ha kunnskap om generelle og spesifikke lærevansker og hvordan disse vanskene kan påvirke elevers forutsetninger for læring
- kjenne til ulike vurderings- og samhandlingsverktøy og kunne reflektere over hvordan disse tilnærmingene kan bidra til elevmedvirkning og dybdelæring
- kunne utforme og vurdere et undervisningsopplegg for å legge til rette for elever med særskilte behov
- ha kunnskap om grunnleggende teori og begreper innen spesialpedagogikk slik som inkludering, tilpasset opplæring, universell utforming og sosiale og medisinske perspektiver på funksjonsnedsettelser
Spesialpedagogikk og universell utforming av læringsmiljøet 2
Etter fullført emne skal studenten blant annet:
- ha kunnskap om hvordan universell opplæring kan bidra til at elever i større grad kan mestre regning, lesing og skriving
- ha kunnskap om innovativ bruk av teknologi og digitale læringsressurser for å utvikle egen undervisningspraksis
- kunne bruke digitale læringsressurser i tilrettelegging for faglig og sosial utvikling
- kunne kritiske vurdere utbyttet og hensikten ved bruk av digitale læringsressurser i spesialpedagogisk arbeid
- ha kunnskap om hvordan man kan legge til rette for en innovativ og utforskende undervisningspraksis
Opptakskrav
Godkjent lærerutdanning. Studenten må være ansatt i skolen når emnet gjennomføres.
For å ta PED9001, må du ha bestått PED9000: Spesialpedagogikk og universell utforming av læringsmiljøet 1 (15 studiepoeng) eller tilsvarende.