Fakta

Sted:
Grimstad
Studietype:
Master, 2 år
Studietempo: Heltid
Studiepoeng:
120

Informasjon er oppdatert av Universitetet i Agder | UiA

.

Om studiet

Har du en bachelorgrad innenfor multimedia, akademisk e-sport eller lignende felt og ønsker du å videreutvikle dine ferdigheter når det gjelder bruk av ulike dataverktøy, løsninger for e-læring og ny teknologi? Vil du i tillegg også kunne utvide din horisont til å se hvordan bruk av spill og spillteknologi kan bidra til å løse mange av de utfordringene samfunnet står ovenfor i fremtiden? Da vil masterprogrammet i multimedia og spillteknologi være det riktige valget for deg.

Verden rundt oss er i konstant endring. Den største endringen ligger i tilgjengelighet og bruk av teknologi. Digital teknologi endrer måten vi jobber på, og hvilke verktøy vi bruker. I tillegg flettes utdanning, jobb og interesser enda mer sammen gjennom løsninger som dukker opp. Det å beherske og forstå disse teknologiene og ikke minst være i stand til å videreutvikle dem og bruke dem vil bli stadig viktigere i tiden fremover. Både i privat og offentlig virksomhet vil det være et stadig økende behov for dette. De senere årene har også spillteknologien vært sentral i utviklingen både som underholdningsfenomen og som bidragsyter for det vi kaller overførbare ferdigheter.  

Masterutdanningen i multimedia og spillteknologi er blant de første i sitt slag og er bygget opp med varierte undervisnings-, og vurderingsformer samt en høy grad av studentaktivitet og studentinvolvering. UIA har vel utstyrte rom for undervisning i dette fagfeltet samt egen e-sport lab samt arkaderom for både undervisning, forskning og rekreasjon.

Hva lærer du?

Masterprogrammet fokuserer på hvordan man i utviklingen av e-læringsmateriell kan integrere teori og teknologi, og praktisk anvende dette innenfor ulike fagområder:

  • Dette omfatter opplæring i interaksjonsdesign, 3D-visualisering, grunnleggende kunnskap om utvikling av digitale kurs
  • Spillifisering, hvordan programmere og anvende «Virtual
  • Reality» og «Augmented Reality»
  • Utvikling av spill for opplæring og undervisning
  • Samt bruk av smarttelefoner, nettbrett og lignende for formidling av innhold

En viktig del av programmet er masteroppgaven som gir deg mulighet for å utvikle og forske på teknologiske løsninger og digitalt innhold for informasjon, formidling og opplæring. 

Opptakskrav

  • Fullført og bestått bachelorstudium i Akademisk e-sport
  • Fullført og bestått bachelorstudium i multimedieteknologi og -design eller tilsvarende utdanning eller
  • Fullført og bestått bachelorstudium i ingeniørfag eller annen teknisk utdanning, der det inngår grunnleggende objektorientert programmering og 3D-modellering eller teknisk tegning eller
  • Fullført og bestått lærerutdanning med 60 studiepoeng multimediefag, grunnleggende objektorientert programmering og 3D-modellering eller teknisk tegning.

Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder. 

Karrieremuligheter

Med fullført mastergrad kan du søke på jobber i multimedieindustrien og i alle typer virksomheter hvor informasjonsformidling står sentralt.

Sentrale arbeidsområder vil være utarbeidelse av digitale opplæringssystemer for både offentlig og privat sektor. Eksempler kan være utdanningssektoren, offshoreindustri, arkitekt- og anleggsbransjen (visualisering), museer/gallerier, reklamebyråer, aviser, film, TV eller annen medieindustri.

Utveksling

Du kan ta hele 3. semester i utlandet hos en av våre partnerinstitusjoner:

  • FHV Vorarlberg i Østerrike
  • FH Upper Austria
  • California State University, Northridge (CSUN)
  • Queensland University of Technology (QUT) i Australia
  • University of New South Wales (UNSW)
  • University of Twente i Nederland

Kvalifikasjon/tittel

Master i multimedia og spillteknologier

Alle utdanninger innen