Fakta
Informasjon oppdatert
17. januar 2025.
Om studiet
Studiet retter seg mot barnehagelærere som vil lære seg mer om samisk språk, kultur og tradisjoner og samisk pedagogisk tenkning for bruk i egne barnehager. Det gir en innføring i samiske barns rettigheter, kunnskap om hvordan barnehagelærere kan synliggjøre samisk språk, kultur og tradisjoner i norske barnehager samt refleksjon rundt samisk pedagogikk og kulturoverføring, språkopplæringsmodeller og språkstøtte for samiske barn og kjennskap til samiske språk for alle barn.
Studiet er organisert gjennom fire temaområder:
- Tema 1: Urfolk og samiske barns rettigheter
- Tema 2: Samiske språk og samiske språkopplæringsstrategier
- Tema 3: Samiske kulturuttrykk gjennom musikk, joik, fortelling, litteratur og duodji
- Tema 4: Samiske hverdagsliv
Gjennom disse temaområdene, vil studentene få innføring om samiske rettigheter og hvordan disse kan ivaretas i barnehagen. Barnehagens oppdrag om å ivareta samisk språk, kunnskap og kultur vil belyses og drøftes i henhold til rammeplanen. Studentene vil få kunnskap om og drøfte ulike verdisyn og maktfold og se dette i sammenheng med samene som urfolk. De vil også få innføring om samiske språk og språkopplæringsstrategier og hvordan man kan innføre og synliggjøre samiske språk i dagligdagse situasjoner i barnehagen. Studiet utfordrer studentene til å tenke tiltak og strategier for økt synlighet og bruk av samiske språk i dagligdagse situasjoner og teste det ut i praksis. Musikk, joik, muntlige fortellinger og duodji er viktige samiske kulturuttrykk som både formidler kulturforståelse, men også gir mulighet for språkopplæring.
Opptakskrav
Fullført bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå.
• Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes:
• Følgende utdanninger, med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
− grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
− faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
− spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
− Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
• Tilsvarende utdanning fra utlandet. Søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller grunnskolelærerutdanning må ha godkjenning av Utdanningsdirektoratet (UDIR). Utenlandsk barnehagelærerutdanning og lærerutdanning skal godkjennes av NOKUT. For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no).
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage» eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer» enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).