Nøkkelinformasjon
Nivå
Kostnader
11.900 kr
Studieform
NettstudiumStudietempo
DeltidSøknadsfrist
LøpendeOppstartsdato
Fleksibel oppstartOm studiet
Fagbrevkurset vårt er 100% nettbasert uten fysiske samlinger. Du får egen veileder som du har tilgang til i ett år. Vi vil følge deg godt opp underveis. Alle veilederne er sensorerer i prøvenemder i salgsfaget, slik at vi kan gi deg verdifulle tips til den praktiske fagprøven når den tid kommer (etter teorieksamen VG3). Vi tilbyr også bestått garanti, det betyr at du får tilgang kurset og veileder helt til du består den teoretiske eksamen.
Fagbrevet i salgsfaget består av 3 fagområder
Drift og lønnsomhet
- Du får god kunnskap om hvordan du kan vurdere og anvende budsjetter for å analysere inntekter og kostnader og å foreslå tiltak som kan bidra til økt lønnsomhet for bedriften
- Du får inngående kunnskap om svinnproblematikk og hva du som salgsmedarbeider kan foreslå for å gjennomføre ulike tiltak som kan forebygge og redusere svinnet i bedriften
- Du lærer om hva som fremmer økt lønnsomhet og sikrer bærekraft i ulike deler av en verdikjede
- kalkulere priser ut fra lønnsomhetsbetraktninger og vurdere hvordan bedriften kan tilpasse prisstrategier til ulike kundesegmenter
- Du får og kompetanse om HMS - begrepet og hvordan du kan jobbe aktivt med bærekraft og sikkerheten i din bedrift
Kommunikasjon og relasjoner
- Du lærer om ulike serviceformer og forbrukeratferd i kundeveiledningen og hvordan du kan bruke dette til å tilpasse servicen og veilede ulike kundegrupper på ulike salgsplattformer
- Du lærer om hvordan du må ta hensyn til å og forstå ulike kulturer i møte med kolleger og kunder
- Du lærer om hvilke retningslinjer, lovverket og hvordan du skal behandle reklamasjon og klager fra kunder
Salg og markedsføring
- Du lærer om salgsprosessen og hvordan de ulike elementene bidrar til en helhetlig kundeopplevelse
- Du lærer om kampanjer og hvordan planlegge og gjennomføre gode markedsføringskampanjer
• • Du lærer om hvordan du kan anvende bedriftens konkurransemidler i markedsføringen i den eksterne markedsføringen
10 gode grunner til fagbrev utdanning
Økt stolthet og anerkjennelse
Ved å formalisere din fagkompetanse gjennom et offisielt fagbrev vil du kjenne på en unik mestringsfølelse. Med en solid bransjeinnsikt vil du bli mer kompetent og yte bedre kundeservice.
Spennende kunnskap
Mer kunnskap om salgsfaget og god innsikt i de nyeste trendene vil øke dine ferdigheter og berike din daglige rolle.
Personlig utvikling
Gjennom å ta fagbrevet vil du oppleve en betydelig personlig utvikling. Med økt selvtillit vil du også bli bedre rustet i din rolle. Dette evner deg til å takle flere utfordringer.
Offentlig godkjenning av kompetanse
Skill deg ut i bransjen! Et fagbrev vil anerkjenne dine ferdigheter i butikkbransjen.
Karrierevekst og ansvar
Et fagbrev kan åpne dørene til flere spennende jobbmuligheter med mer ansvar. Ikke minst blir du en ressursperson for butikkledelsen og hele teamet.
Avlast butikkledelsen
Ved å bli mer kompetent kan du påta deg flere ansvarsfulle oppgaver. Du vil kunne avlaste butikkledelsen og bidra til en mer effektiv drift.
Kvalitetsbevissthet
Fagbrevet gjør deg mer oppmerksom på kvalitet i utført arbeid, og styrker din tilknytning til arbeidsplassen.
Forbilde og profilering
Vær et forbilde overfor dine kollegaer! Ved å få mer verdifull kunnskap vil du kunne yte bedre kundeservice. Dette bidrar til å styrke bedriftens profilering.
Mentor for lærlinger
Med din fagkompetanse kan du ta imot og veilede nye lærlinger, bidra til bransjens fremtid og skape et godt læringsmiljø på arbeidsplassen.
Økt lønn
Et fullført fagbrev vil anerkjenne din faglige ekspertise og bidrag til organisasjonen. Dette kan åpne dørene for økt lønn.
Studiets oppbygging
Fagbrevet i salgsfaget består av 3 fagområder
Drift og lønnsomhet
- Du får god kunnskap om hvordan du kan vurdere og anvende budsjetter for å analysere inntekter og kostnader og å foreslå tiltak som kan bidra til økt lønnsomhet for bedriften
- Du får inngående kunnskap om svinnproblematikk og hva du som salgsmedarbeider kan foreslå for å gjennomføre ulike tiltak som kan forebygge og redusere svinnet i bedriften
- Du lærer om hva som fremmer økt lønnsomhet og sikrer bærekraft i ulike deler av en verdikjede
- kalkulere priser ut fra lønnsomhetsbetraktninger og vurdere hvordan bedriften kan tilpasse prisstrategier til ulike kundesegmenter
- Du får og kompetanse om HMS - begrepet og hvordan du kan jobbe aktivt med bærekraft og sikkerheten i din bedrift
Kommunikasjon og relasjoner
- Du lærer om ulike serviceformer og forbrukeratferd i kundeveiledningen og hvordan du kan bruke dette til å tilpasse servicen og veilede ulike kundegrupper på ulike salgsplattformer
- Du lærer om hvordan du må ta hensyn til å og forstå ulike kulturer i møte med kolleger og kunder
- Du lærer om hvilke retningslinjer, lovverket og hvordan du skal behandle reklamasjon og klager fra kunder
Salg og markedsføring
- Du lærer om salgsprosessen og hvordan de ulike elementene bidrar til en helhetlig kundeopplevelse
- Du lærer om kampanjer og hvordan planlegge og gjennomføre gode markedsføringskampanjer
- Du lærer om hvordan du kan anvende bedriftens konkurransemidler i markedsføringen i den eksterne markedsføringen
Undervisningsopplegg
Fagbrevkurset vårt er 100% nettbasert uten fysiske samlinger. Du får egen veileder som du har tilgang til i ett år. Vi vil følge deg godt opp underveis. Alle veilederne er sensorerer i prøvenemder i salgsfaget, slik at vi kan gi deg verdifulle tips til den praktiske fagprøven når den tid kommer (etter teorieksamen VG3).
Opptakskrav
Du kan ta fagprøven som privatist hvis du har tilstrekkelig praksis i faget.
Vanligvis kreves fem års relevant praksis innen salg og service. Du må også ta en teorieksamen før du kan gå opp til den praktiske prøven
Ansettelse i 80 prosent stilling eller mer regnes som heltid.
Opptaksinformasjon
Har jeg nok timer til å melde meg opp til den praktiske fagprøven?
Veldig mange lurer på dette! Du kan enkelt regne ut om du har nok timer på praksiskalkulatoren.
Ta meg til praksiskalkulator
Karrieremuligheter
Økt stolthet og anerkjennelse
Ved å formalisere din fagkompetanse gjennom et offisielt fagbrev vil du kjenne på en unik mestringsfølelse. Med en solid bransjeinnsikt vil du bli mer kompetent og yte bedre kundeservice.
Spennende kunnskap
Mer kunnskap om salgsfaget og god innsikt i de nyeste trendene vil øke dine ferdigheter og berike din daglige rolle.
Personlig utvikling
Gjennom å ta fagbrevet vil du oppleve en betydelig personlig utvikling. Med økt selvtillit vil du også bli bedre rustet i din rolle. Dette evner deg til å takle flere utfordringer.
Offentlig godkjenning av kompetanse
Skill deg ut i bransjen! Et fagbrev vil anerkjenne dine ferdigheter i butikkbransjen.
Karrierevekst og ansvar
Et fagbrev kan åpne dørene til flere spennende jobbmuligheter med mer ansvar. Ikke minst blir du en ressursperson for butikkledelsen og hele teamet.
Avlast butikkledelsen
Ved å bli mer kompetent kan du påta deg flere ansvarsfulle oppgaver. Du vil kunne avlaste butikkledelsen og bidra til en mer effektiv drift.
Kvalitetsbevissthet
Fagbrevet gjør deg mer oppmerksom på kvalitet i utført arbeid, og styrker din tilknytning til arbeidsplassen.
Forbilde og profilering
Vær et forbilde overfor dine kollegaer! Ved å få mer verdifull kunnskap vil du kunne yte bedre kundeservice. Dette bidrar til å styrke bedriftens profilering.
Mentor for lærlinger
Med din fagkompetanse kan du ta imot og veilede nye lærlinger, bidra til bransjens fremtid og skape et godt læringsmiljø på arbeidsplassen.
Økt lønn
Et fullført fagbrev vil anerkjenne din faglige ekspertise og bidrag til organisasjonen. Dette kan åpne dørene for økt lønn.