Fakta

Lærested:
Sted:
Nettstudier
Studietype:
Master, 2 år
Studieform: Nettstudium
Studietempo: Heltid
Oppstart: Høst
Studiepoeng:
120
Søknadsfrist: Løpende

Informasjon oppdatert

3. april 2025.

Om studiet

Ønsker du å lære om hvordan kunnskap i kognitiv psykologi og teknologi kan kombineres? Dette studiet skal gi deg ferdigheter knyttet til anvendelse av kognitiv psykologisk kunnskap for utvikling og bruk av teknologiske løsninger, inklusive kunstig intelligens (KI).

Dette masterprogrammet er skreddersydd for deg som vil kombinere kognitiv psykologi med teknologiske løsninger og utvikle ferdigheter som er direkte relevante i dag. Du vil få en grunnleggende forståelse for logikken bak programmering, innsikt i hvordan kunstig intelligens påvirker beslutningsprosesser og adferd, både individuelt og i samfunnet. I tillegg får du en dypere forståelse for sentrale møtepunkter mellom mennesker og teknologi.

Skill deg ut i arbeidsmarkedet med en unik kombinasjon av psykologisk innsikt og teknologisk forståelse som gir verdifulle perspektiver og viktig kompetanse i en tid preget av raske digitale endringer.

Hva lærer du?  

Studiet gir deg inngående kunnskap om hvordan teknologisk utvikling påvirker menneskelig kognisjon og hvordan denne forståelsen kan brukes til å utvikle bedre digitale løsninger. Du lærer hvordan sosial og kulturell kontekst former vår tenkning og oppfatning, hvordan teknologiske verktøy kan forbedre kognitive prosesser, og hvordan informasjon fra sosiale medier og stordata (big data) kan påvirke valg og adferd.

Du lærer du blant annet: 

  • å anvende sosial- og kognitiv psykologisk teori i analyser av brukeropplevelse, forbrukeratferd og design.
  • å designe og gjennomføre empiriske studier for å undersøke spørsmål om forbrukeratferd.
  • grunnleggende programmeringsferdigheter, som enkle Python-algoritmer, og hvordan disse kan brukes i sammenheng med psykologiske teorier.
  • analysere menneskelige bidrag til teknologi og hvordan teknologi igjen påvirker menneskelig atferd og kognitiv fungering.
  • kan integrere kunnskap om menneskelige forutsetninger og vurdering av samfunnsnytten i design av teknologiske løsninger på anvendte problemstillinger.

Studiets oppbygging og gjennomføring
Masterprogrammet er et toårig fulltidsstudium. Studiet er bygget opp av emner på 7,5, 15 og 60 studiepoeng, inkludert en avsluttende masteroppgave. I 2. semester velger du mellom “Anvendt kvalitativ forskningsmetode” (PSY4450) eller “Anvendt kvantitativ forskningsmetode” (PSY4460). Masteroppgaven skrives i 3. og 4. semester.

Studieopphold i utlandet
Oslo Nye Høyskole samarbeider med Tanga International Competence Centre i Tanzania, der studenter får verdifull internasjonal erfaring. Høyskolens ernæringsstudenter har hatt praksis på lokale sykehus, eldrehjem og barnehjem. Helsepersonell har deltatt på tropekurs, og bachelorstudenter har benyttet muligheten til skriveopphold for bacheloroppgaven. Denne unike muligheten er også åpen for masterstudenter.

Utveksling
I andre semester kan du reise på utveksling til ett av våre samarbeidsuniversiteter. Dette gir deg en unik mulighet til å fordype deg i nye akademiske tilnærminger, utvide ditt nettverk og utvikle verdifulle interkulturelle ferdigheter som styrker din faglige og personlige utvikling.

Undervisning
Som nettstudent får du tilgang til vår digitale læringsplattform Qybele. Her finner du alle læringsressurser og har mulighet til å kommunisere med medstudenter, administrasjonen og de fagansatte. Plattformen brukes blant annet til eksamensgjennomføring, fagstoff, videoforelesninger og kommunikasjon om undervisningsopplegg. Undervisningen kombinerer fleksibilitet gjennom asynkrone læringsaktiviteter med faste tidspunkter for obligatoriske digitale fellesaktiviteter. Dette bidrar til å fremme dialog, samarbeid og et sterkt læringsmiljø.

Veien videre etter studiet
Mastergraden gir deg muligheter til å forfølge en karriere innen en rekke ulike felt:    

  • Konsulent/rådgiver innen digitalisering
  • Kursutvikler innen digital læring
  • Analytiker, innsikt om menneskelig atferd og anvendelse av teknologi
  • Forskerkarriere (Ph.D.-utdanning krever vanligvis karakteren A eller B på masteroppgaven)
  • Høyskolelektor innen psykologi
  • Undervisning /kursing innen menneske og teknologi-samspill
  • Prosjektarbeid (utforming, gjennomføring og evaluering av digitaliseringsprosesser og utvikling av teknologi til brukergrupper)