Fakta
Informasjon oppdatert
12. januar 2024.
Om studiet
Er du interessert i hvilken plass markedsføring har i samfunnet i dag og i fremtiden, og hvordan digitaliseringen har påvirket samfunnet i et historisk perspektiv? Med et årsstudium i digital markedsføring kan du ta et dypdykk i spennende temaer innen markedsføring, digitaliseringen av samfunnet, økonomi og administrasjon, samt PR og omdømme. Studiet tilbys både på campus og som nettstudium.
Årsstudiet danner en viktig faglig basis som gir deg et solid fundament innen digital markedsføring og ledelse.
Dette året gir en grunnleggende innføring i en rekke ulike temaer og trekker på «klassiske» emner innen økonomi og administrasjon, i tillegg til å gi en grundig innføring i digital markedsføring. Alle emnene er obligatoriske og utgjør til sammen 60 studiepoeng.
Årsstudiet passer for deg som enten er i startfasen av utdanningen, eller som allerede er yrkesaktiv og ønsker å bygge på med mer kunnskap innen dette fagfeltet.
Studiets oppbygging
Årsstudiet består av åtte emner som sammen gir deg en grundig innføring i sentrale temaer innenfor digital markedsføring og økonomi og administrasjon.
Undervisningsopplegg
Læringsplattformen Qybele blir ditt viktigste verktøy under studiene. Her får du tilgang til en rekke ulike læremidler, som digitale forelesninger, oppgaver og tekster. I Qybele har du gode muligheter til å danne kollokviegrupper og kommunisere med dine medstudenter, og få personlig veiledning. I tillegg vil en studentrådgiver følge deg gjennom hele studietiden.
Opptakskrav
Opptakskravet er generell studiekompetanse. Du kan også søke med 23/5-regelen eller realkompetanse.
Læringsutbytte
På dette studiet lærer du blant annet om:
- Hvordan virksomheter må tilpasse seg den nye digitale hverdagen gjennom markedsstrategier og beslutninger i forhold til produkt- og tjenesteinnovasjon, pris og valg av distribusjon
- Hvordan forbrukerne kognitivt innhenter informasjon, danner seg holdninger, og dermed tenker og tar valg i kjøpssituasjoner
- De viktigste prinsippene for omdømme og hvordan virksomheter bygger merkevareverdi. Her er PR et viktig virkemiddel, og du lærer ulike verktøy for å vurdere omdømme og merkevarerisiko
- Hvordan digitalisering endrer forretningsmodeller og forretningsstrategier, og dermed hvordan bedrifter skal tilpasse seg endringene
- Økonomisk teori og forholdet mellom inntekter og kostnader, samt hvordan bedrifter driver lønnsomt. I tillegg lærer du om hvordan markeder fungerer og hvordan bedrifter opererer i samspill og i konkurranse med hverandre
Videre studier
Årsenheten i digital markedsføring er identisk med første år av bachelorgraden i digital markedsføring og ledelse, det betyr at du kan gå rett på andre studieår hvis du ønsker å studere videre.
Karrieremuligheter
Kunnskap innen digital markedsføring er etterspurt i mange ulike sektorer og bransjer, blant annet i reklame- og mediebyråer, privat næringsliv og i kommunale og statlige etater.
Årsstudiet i digital markedsføring kan også inngå som en del av andre studieretninger innenfor økonomi og administrasjon eller være en videreutdanning for deg som allerede er yrkesaktiv og ønsker å bygge på med mer formell kunnskap innen fagfeltet.
Kunnskapen er verdsatt i blant annet:
- reklamebyrå
- mediebyrå
- privat næringsliv
- kommunale og statlige etater