Fakta

Sted:
Studiested Pilestredet
Studietype:
Lavere nivå
Studieform: Nettstudium
Studiepoeng:
10

Informasjon oppdatert

10. juni 2025.

Om studiet

Nye digitale teknologier skaper store mulighetsrom for vekst og innovasjon i enhver virksomhet. Kunnskap om hvordan dette mulighetsrommet kan utnyttes blir derfor helt sentralt for å sikre optimal ressursbruk og fremtidig konkurranseevne i en digital verden.

Studiets oppbygging

Hva betyr digitalisering? Hvordan kan du jobbe med digital transformasjon? Hvordan kan digitale teknologier bidra til å løse problemer og realisere muligheter?

Dette emnet gir deg kunnskapen og virkemidlene til å gjennomføre digitale endringsprosesser. Innovasjon og nyskaping er viktig for å lykkes med forretningsutvikling.

Du vil lære å identifisere muligheter og analysere handlingsrom ved å jobbe med de mest sentrale byggestenene for omstilling og innovasjon.

Vi vil legge vekt på digitale forretningsmodeller, moderne strategiarbeid, tilpasningsdyktige organisasjonsformer, samt innovasjonskapasitet, som bygges gjennom menneskelige ressurser og endringsvillige kulturer.

Vi bruker prosessverktøy for ledere og case fra norsk næringsliv for å gi deg en helhetlig forståelse for hvordan du kan tenke og handle i digital omstilling og forretningsutvikling.

Etter å ha fullført dette emnet skal du

  • ha kunnskap om sentrale begreper, verktøy og metoder innen digital omstilling, innovasjon og forretningsutvikling
  • ha kunnskap om brukersentrerte, digitale forretningsmodeller
  • kunne forstå og identifisere strategiske muligheter for verdiskaping ut fra digitale teknologier
  • ha kunnskap om kompetansebehov og organisasjonskulturer som fremmer endring og håndterer digital usikkerhet
  • ha kunnskap om nye arbeidsformer og ledelse i digitale omstillingsprosesser

Du skal kunne

  • vurdere potensial, identifisere utfordringer og handle på muligheter knyttet til digital omstilling og transformasjon
  • gjennomføre analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt og kommunisere med disse
  • fasilitere samarbeid om innovasjon og digital transformasjon
  • utarbeide en forretningsmodell og en handlingsplan for et endringsprosjekt
  • gjennomføre og drive frem et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til omstilling og innovasjon i en virksomhet
  • anvende innsikt om digitalisering i endringsprosesser
  • bidra til innovasjon og nyskaping knyttet til forretningsutvikling i organisasjoner
  • forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for strategisk tenkning

Deler av undervisningsmaterialet er utviklet i samarbeid med Digital Norway.

Undervisningsopplegg

Undervisningsformen vil være nettbasert og inkludere selvstudier av litteratur og videoforelesninger, nettmøter, studentdiskusjoner og andre digitale læringsaktiviteter.

Du vil gjennom hele emnet arbeide systematisk og prosessbasert med teori og metodikk knyttet til emnets tematikk. Dette arbeidet vil også kreve samarbeid mellom studentene som læringspartnere for hverandre.

Emnet går 03.08.2020 – 25.09.2020 og fra 19. oktober – 13. november.

Emnet varer i totalt 8 uker. De siste to ukene kan du jobbe med eksamensinnlevering. Det blir ikke gitt undervisning i de to siste ukene.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

For vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Ingen forkunnskapskrav.

 

Opptaksinformasjon

Dette tilbudet er beregnet på personer som er arbeidsledige/permitterte som følge av koronapandemien.

Emnet kan passe for deg som ønsker å skape og gjennomføre digital omstilling og utvikling i privat eller offentlig sektor.

Alle utdanninger innen