Fakta

Sted:
Nettbasert
Studietype:
Videreutdanning
Studieform: Nettstudium
Studiepoeng:
15

Informasjon oppdatert

17. juni 2024.

Om studiet

Studiet skal kvalifisere til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.

Hva lærer du?

Videreutdanningen skal kvalifisere til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering. Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet.

Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.

Målgruppa for studiet er personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse i ulike sammenhenger som grunnskole, fag- og yrkesopplæring, voksenopplæring, fagskole, universitets- og høgskolesektoren, arbeidslivet, karrieresentre og arbeidsformidling.

Innhold

  • mål og intensjoner med kartlegging og verdsetting av realkompetanse
  • det juridiske grunnlaget – rammene for realkompetansevurdering 
  • roller, oppgaver og ansvar for de ulike fasene i arbeid med realkompetanse
  • analyse av læreplaner/studieplaner
  • likeverdig kompetanse
  • skjønnsutøvelse
  • vurdering i et flerkulturelt perspektiv
  • verktøy og metoder for kartlegging og verdsetting av realkompetanse

Undervisningsopplegg

Undervisning 

Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming med introduksjon av faglige temaer, erfaringsdeling, og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive og bidrar med erfaringsdeling og refleksjoner i læringsfellesskapet. Studiet er i sin helhet digitalt. Dette innebærer at samlingene vil bestå av både synkrone og asynkrone møter og veiledning i Zoom.

Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering. 

Arbeidskrav 

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatte frister og må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Opptakskrav

Opptakskrav

Generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller tilsvarende realkompetanse. I tillegg kreves minimum 2 års yrkespraksis innen relevante fagområder.