Fakta

Lærested:
Sted:
Levanger
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
30

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Synes du, som matematikklærer, spesialpedagog eller PP-rådgiver, det er krevende å identifisere, kartlegge, planlegge og gjennomføre gode undervisningstiltak for elever som sliter i matematikk? Eller å tilrettelegge for å forebygge matematikkvansker? Gjennom dette videreutdanningsstudiet vil din rolle som profesjonsutøver mot matematikkfeltet styrkes. Du vil få kompetanse til å ta i bruk ny kunnskap innen fagfeltet matematikkvansker på en kritisk måte, og sikre at elever som strever blir godt ivaretatt i hele prosessen gjennom utredning og tilpasset opplæring.Tenker du det er viktig med bred og forskningsbasert kompetanse om elever som strever med å lykkes i matematikk? Søk videreutdanning i matematikkvansker! Husk å søke opptak direkte til Nord universitet innen fristen 15. april.  Dersom man ønsker stipend- eller vikarordning, må man søke Udir innen 1. mars.

Studiet er aktuelt for spesialpedagoger, PP-rådgivere og alle lærere som arbeider med, eller som vil arbeide med, faget matematikk i et spesialpedagogisk perspektiv. Tilbudet er også aktuelt for spesialpedagoger, PP-rådgivere og lærere som har matematikk i utdanningen, og ønsker en faglig fordypning.

Studiet er delt i to emner, hvert på 15 studiepoeng. Det ene emnet går om høsten og det andre om våren.

Formålet med emnet er å gi en bred utdanningskompetanse i matematikkvansker rettet mot alle trinn i grunnskolen. Studentene får mulighet til å skaffe seg eller utdype kompetanse og ferdigheter som er relevant for å identifisere, kartlegge planlegge og gjennomføre undervisningstiltak og til å forebygge matematikkvansker. De vil også kunne knytte teorier om kartlegging og undervisning til sin egen praksis ved å planlegge og utprøve kartlegginger og undervisningstiltak på elever i klasserommet, og så analysere og diskutere disse med faglærere og medstudenter.

De faglige emnene som tas opp er forklaringsmodeller for matematikkvansker, årsaker til og kjennetegn på matematikk-vansker, forebygging, kartlegging, samarbeid mellom skole, PPT og foresatte og tilpasset opplæring. Den tilpassede opplæringen vil legge vekt på inkluderende praksis og være bygd på elevkunnskap i kombinasjon med fagdidaktiske og pedagogiske prinsipper forankret i LK20.

Disse faglige emnene tas opp fra et praktisk og undervisningsrelevant perspektiv, med vekt på begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter. De knyttes til viktige didaktiske temaer som kommunikasjon og vurdering, til sentrale matematiske og fagdidaktiske emner samt til kognitive, emosjonelle og andre forhold med konsekvenser for elevens matematikkompetanse.

Emnet har fokus på flere punkter fra den nye læreplanen LK20, som «Utforsking og problemløsing», «Representasjon og kommunikasjon» og dybdelæring. I tillegg utvikler studentene sin profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennom emnet ved at de får mulighet til å gjøre kritiske vurderinger av IKT-verktøy og hensiktsmessig bruk av verktøyene.

Studentaktive læringsformer som erfaringsdeling og refleksjon over egen praksis har en stor plass i dette emnet. Studiet legger opp til praktiske utprøvinger i skolen med utgangspunkt i teori som studentene møter i undervisningen. Oppdragene består i å planlegge og gjennomføre kartlegginger, observasjoner, elevsamtaler og undervisnings-opplegg med dokumentasjon og analyser, eller annen aktivitet som kan relateres til kartlegging og tiltak. Refleksjonsnotat eller fagtekst om utprøvingene brukes som utgangspunkt til underveisvurdering i emnet (arbeidskrav), og blir brukt som grunnlag for erfaringsdeling under samlingene.

Formålet med praksisoppgavene er å se sammenhengen mellom teori og praksis.

Undervisningsopplegg

På samlingene vil det være forelesninger, demonstrasjoner, utprøvinger, innføring i bruk av IKT-verktøy knyttet mot faget, arbeid i grupper og muntlige student-presentasjoner. I tillegg vil det være nett-basert undervisning og veiledning i løpet av semesteret.

Opptaksinformasjon

Krav til utdanning og tilknytning til skole

  • Fullført bachelorgrad eller tilsvarende grad med minimum 180 studiepoeng.
  • Det kreves minimum 30 studiepoeng i pedagogikk eller spesialpedagogikk, enten som del av grad eller som et tillegg.
  • Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole eller dokumentere mulighet til å gjennomføre praksis / praktiske oppgaver ved en skole gjennom studieåret. Ansettelsesforhold / mulighet for praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver/ skolens rektor.

Dokumentasjon:

Du må vise at du dekker opptakskravet, for at vi skal kunne behandle søknaden din. Se hvordan søke opptak til Nord universitet: https://www.nord.no/studier/opptak/dokumentasjon

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført utdanningen, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • Har inngående oversikt over kjennetegn på matematikkvansker og hvordan ulike vansker i matematikk kan oppstå.
  • Har avansert kunnskap om ulike verktøy til kartlegging av elever med vansker i matematikk.
  • Har inngående kunnskap om årsaker og forklaringsmodeller til matematikkvansker.
  • Har inngående kunnskap om hvordan skole, PPT og foresatte kan samarbeide i team ved utredning av elever i matematikkvansker.
  • Har inngående kunnskap om ulike verktøy til kartlegging av elever med vansker i matematikk.
  • Har inngående oversikt over hvordan informasjon fra ulike typer kartlegging kan brukes ved planlegging av tilpasset opplæring.
  • Har avansert kunnskap om hvordan pedagogisk og didaktisk teori kan ses i sammenheng med kartleggingsinformasjon ved planlegging av tilpasset opplæring.

Ferdigheter:

Kandidaten kan:

  • Identifisere og analysere hvilken form for matematikkvanske den enkelte eleven har og hvordan den vil påvirke tilpasning av undervisningen.
  • Analysere og forholde seg kritisk til ulike verktøy for kartlegging av matematikkvansker.
  • I samarbeid med PPT kunne analysere informasjon fra PPT sine kartlegginger og se disse i sammenheng med egne kartlegginger.
  • gjennom selvstendig relevant veiledning som lærer, støtte elevers utvikling av grunnleggende forutsetninger som bygger opp under matematiske begreper og kompetanser sett i relasjon til matematikkvansker
  • forholde seg kritisk til former for tiltak med utgangspunkt i resultater fra kartlegging, pedagogisk og fagdidaktisk teori.
  • med avansert kompetanse gi støtte og råd om tilpassing av faglig innhold og arbeidsmåter i individuell opplæringsplan (IOP).

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • Kan anvende avansert kunnskaper og ferdigheter innen matematikkvansker for å planlegge og gjennomføre kartlegging som gir et godt grunnlag for tilpasset opplæring
  • Kan kritisk analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til kartlegging og utredning av elever i matematikkvansker.
  • Kan kommunisere om avanserte faglige problem-stillinger knyttet til kartlegging av matematikkvansker på ulike trinn i skolen, med foresatte, kolleger, skole og PPT.
  • Kan anvende og videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter innen emnet til å kartlegge, vurdere kritisk og veilede på aktuell problematikk knyttet til utredning av elever i matematikkvansker.
  • Har avansert kompetanse om kartlegging og om planlegging og gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk.
  • Kan analysere og kritisk vurdere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring og faglig utvikling for elever med matematikkvansker.
  • Har inngående kompetanse i å kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til undervisningstiltak i matematikk-vansker på ulike trinn i skolen, med foresatte, kolleger, skole og PPT.
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen emnet gjennom hele prosessen fra å kartlegge til å planlegge og veilede på aktuell problematikk knyttet opplæring av elever i matematikkvansker.

Videre studier

Emnet er på masternivå og kan innpasses i et masterløp, for eksempel master i spesialpedagogikk og matematikkdidaktikk.

Karrieremuligheter

Både i norsk skole generelt og i PP-tjenesten er det stor mangel på kompetanse i matematikkvansker. Dette emnet gir kompetanse i forebygging og kartlegging av matematikkvansker og i tilpasset undervisning i matematikk, som er svært relevant i skolen og derfor etterspurt mange steder.

Kvalifikasjon/tittel

Generell Kvalifikasjon 30 SP

Alle utdanninger innen