Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Synes du, som matematikklærer, spesialpedagog eller PP-rådgiver, det er krevende å identifisere, kartlegge, planlegge og gjennomføre gode undervisningstiltak for elever som sliter i matematikk? Eller å tilrettelegge for å forebygge matematikkvansker? Gjennom dette videreutdanningsstudiet vil din rolle som profesjonsutøver mot matematikkfeltet styrkes. Du vil få kompetanse til å ta i bruk ny kunnskap innen fagfeltet matematikkvansker på en kritisk måte, og sikre at elever som strever blir godt ivaretatt i hele prosessen gjennom utredning og tilpasset opplæring.Tenker du det er viktig med bred og forskningsbasert kompetanse om elever som strever med å lykkes i matematikk? Søk videreutdanning i matematikkvansker! Husk å søke opptak direkte til Nord universitet innen fristen 15. april. Dersom man ønsker stipend- eller vikarordning, må man søke Udir innen 1. mars.
Studiet er aktuelt for spesialpedagoger, PP-rådgivere og alle lærere som arbeider med, eller som vil arbeide med, faget matematikk i et spesialpedagogisk perspektiv. Tilbudet er også aktuelt for spesialpedagoger, PP-rådgivere og lærere som har matematikk i utdanningen, og ønsker en faglig fordypning.
Studiet er delt i to emner, hvert på 15 studiepoeng. Det ene emnet går om høsten og det andre om våren.
Formålet med emnet er å gi en bred utdanningskompetanse i matematikkvansker rettet mot alle trinn i grunnskolen. Studentene får mulighet til å skaffe seg eller utdype kompetanse og ferdigheter som er relevant for å identifisere, kartlegge planlegge og gjennomføre undervisningstiltak og til å forebygge matematikkvansker. De vil også kunne knytte teorier om kartlegging og undervisning til sin egen praksis ved å planlegge og utprøve kartlegginger og undervisningstiltak på elever i klasserommet, og så analysere og diskutere disse med faglærere og medstudenter.
De faglige emnene som tas opp er forklaringsmodeller for matematikkvansker, årsaker til og kjennetegn på matematikk-vansker, forebygging, kartlegging, samarbeid mellom skole, PPT og foresatte og tilpasset opplæring. Den tilpassede opplæringen vil legge vekt på inkluderende praksis og være bygd på elevkunnskap i kombinasjon med fagdidaktiske og pedagogiske prinsipper forankret i LK20.
Disse faglige emnene tas opp fra et praktisk og undervisningsrelevant perspektiv, med vekt på begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter. De knyttes til viktige didaktiske temaer som kommunikasjon og vurdering, til sentrale matematiske og fagdidaktiske emner samt til kognitive, emosjonelle og andre forhold med konsekvenser for elevens matematikkompetanse.
Emnet har fokus på flere punkter fra den nye læreplanen LK20, som «Utforsking og problemløsing», «Representasjon og kommunikasjon» og dybdelæring. I tillegg utvikler studentene sin profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennom emnet ved at de får mulighet til å gjøre kritiske vurderinger av IKT-verktøy og hensiktsmessig bruk av verktøyene.
Studentaktive læringsformer som erfaringsdeling og refleksjon over egen praksis har en stor plass i dette emnet. Studiet legger opp til praktiske utprøvinger i skolen med utgangspunkt i teori som studentene møter i undervisningen. Oppdragene består i å planlegge og gjennomføre kartlegginger, observasjoner, elevsamtaler og undervisnings-opplegg med dokumentasjon og analyser, eller annen aktivitet som kan relateres til kartlegging og tiltak. Refleksjonsnotat eller fagtekst om utprøvingene brukes som utgangspunkt til underveisvurdering i emnet (arbeidskrav), og blir brukt som grunnlag for erfaringsdeling under samlingene.
Formålet med praksisoppgavene er å se sammenhengen mellom teori og praksis.
Opptaksinformasjon
Krav til utdanning og tilknytning til skole
- Fullført bachelorgrad eller tilsvarende grad med minimum 180 studiepoeng.
- Det kreves minimum 30 studiepoeng i pedagogikk eller spesialpedagogikk, enten som del av grad eller som et tillegg.
- Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole eller dokumentere mulighet til å gjennomføre praksis / praktiske oppgaver ved en skole gjennom studieåret. Ansettelsesforhold / mulighet for praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver/ skolens rektor.
Dokumentasjon:
Du må vise at du dekker opptakskravet, for at vi skal kunne behandle søknaden din. Se hvordan søke opptak til Nord universitet: https://www.nord.no/studier/opptak/dokumentasjon
Karrieremuligheter
Både i norsk skole generelt og i PP-tjenesten er det stor mangel på kompetanse i matematikkvansker. Dette emnet gir kompetanse i forebygging og kartlegging av matematikkvansker og i tilpasset undervisning i matematikk, som er svært relevant i skolen og derfor etterspurt mange steder.