Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Spesialpedagogikk 2 fordyper seg i klasser og grupper, hvor elever med sosio-emosjonelle vansker og/eller utfordrende livssituasjoner inngår. Studiet henvender seg til grunnskolens – og PPUs (Praktisk-pedagogisk utdanning) lærere med mål om å utvikle den spesialpedagogiske kompetansen med særskilt vekt på klasseledelse, tilpasset opplæring, inkluderende arbeidsmåter og individuell tilrettelegging. Husk å søke opptak direkte til Nord universitet innen fristen 15. aprilhttps://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/etter-og-videreutdanning/larere/Dersom man ønsker stipend- eller vikarordning, må man søke Udir innen 1. mars.https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/etter-og-videreutdanning/larere/
Studiet har som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan skolen og dens lærere kan tilrettelegge for mestringsorienterte læringsmiljø vedrørende elever som er særskilt sårbare for sosial utstøting.
Studiet følges opp med to sentrale temaer;
- Elever med sosio-emosjonelle vansker. Sentrale områder i studiet er elevers tilhørighet i gruppa, inkluderende arbeidsmåter og tilrettelegging for elever med alvorlige atferdsvansker, angst, depresjon og nevroutviklingsforstyrrelser.
- Elever i utfordrende livssituasjoner som kan sette deres psykiske helse i fare. Sentrale områder i studiet er mobbing, minoritetsspråklige elevers tilhørighet i skolen, omsorgssvikt og vold i nære relasjoner, problematisk skolefravær samt rusmiddelmisbruk
I forbindelse med de to temaene følger arbeidskrav i form av et refleksjonsnotat på 4-5 sider per tema. Notatet er basert på egna erfaringer samt samtaler med skolens ledelse og/eller andre samarbeidsaktører. Refleksjonene skal knyttes opp til aktuell teori, lovverk og forskning. I refleksjonsnotatet skal egen arbeidsplass kartlegges når det gjelder forebyggende tiltak/program på skole/klassenivå. Det skal leveres konkrete forslag til utvikling/endring med forbedring av eksisterende praksis. Refleksjonsnotatet presenteres og diskuteres i kollokviegrupper.
Studiet er helt nettbasert og omfatter ulike læringsressurser (synkron undervisning og diskusjoner, videoforelesninger, podcaster, bøker, forskningsartikler). I forlengelsen av læringsressursene, legges det opp til diskusjoner og erfaringsdelinger i kollokviegrupper.
Opptaksinformasjon
Lærerutdanning eller tilsvarende. I tillegg kreves det 30stp spesialpedagogikk på grunnleggende nivå.
Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole.
Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praktiske oppgaver ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold / mulighet for praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Ved flere søker enn antall studieplasser, vil søkere som har et ansettelsesforhold i en skole prioriteres.
Karrieremuligheter
Det er gjennomgående stort behov for lærere som best mulig mestrer skolens og ulike elevers sosiale – og atferdsmessige utfordringer. Skolene har følgelig et stort behov for lærere som utfordres av slike målsettinger, sett i lys av sosiale- og emosjonelle tilpasninger i klasserommet og i mindre, integrerte grupper.
Noen ganger utlyser kommuner stillinger for lærere med sosio-emosjonelle vansker som fokusområde. I andre sammenhenger er feltet mer integrert i utlysningen, hvor det gjerne er god strategi for søkere å presisere egen bakgrunn med interesse for temaet. Her kan det være tjenlig å personliggjøre søknaden med tilhørende interesse for klasseledelse med inkludering av elever med store sosio-emosjonelle vansker.