Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Dette studiet er et videreutdanningstilbud for lærere som underviser i ungdomsskolen eller på barneskolens mellomtrinn. Det legges særlig vekt på Fagfornyelsen og nye kompetansebehov i samfunnsfag. Studiet gir både teoretiske, empiriske og didaktiske innføringer i demokrati, medborgerskap, politikk og bærekraftig utvikling i nasjonalt og internasjonalt perspektiv.Studiet er 100% nettbasert uten obligatorisk oppmøte. Forelesninger på video legges ut til studentene fortløpende. Det gjennomføres frivillige ukentlige treff i Zoom hvor faglige tema diskuteres.Husk å søke opptak direkte til Nord universitet innen fristen 15. april. Dersom man ønsker stipend- eller vikarordning, må man søke Udir innen 1. mars.
Hvordan skal vi jobbe for at elevene blir aktive og kritiske deltakere i demokratiet, og for å forebygge ekstreme holdninger i samfunnet? Hvordan skal vi undervise for å utvikle elevenes evne til å gjøre selvstendige valg i miljø- og ressursspørsmål?
“KfK Samfunnsfag 1, for 5.-10. trinn” er et videreutdanningstilbud på 30 studiepoeng. Studiet består av modul 1 “Demokrati, medborgerskap og politikk” (15 studiepoeng) og modul 2 “Samfunn og miljø - Samfunnsfaget i praksis” (15 studiepoeng). Dette studiet kvalifiserer for undervisning i Samfunnsfag i grunnskolens 5.-10. trinn, og er dessuten aktuelt for lærere som ønsker en faglig oppdatering i lys av Fagfornyelsen.
Studiet gir både teoretiske og praktiske innføringer i temaene som utgjør Samfunnsfagets kjerneelementer i ny læreplan LK 20: “Undring og utforsking”, “Samfunnskritisk tenking og sammenhenger”, “Demokrati og deltakelse”, “Bærekraftige samfunn” og “Identitetsutvikling og fellesskap”. Medvirkning og dialogiske arbeidsmåter har en sentral rolle i studiet.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Lærerutdanning eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om fagområdet demokrati, medborgerskap og politikk - faglig og som samfunnsfaglig undervisningstema i skolen
- kunnskap om sentrale miljø- og ressursproblemer – faglig og som samfunnsfaglig undervisningstema i skolen
- kunnskap om bruk av ulike læringsarenaer og metoder i samfunnsfagundervisningen, inklusiv digitale hjelpemidler
Ferdigheter
Kandidaten kan
- planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid innen fagområdet demokrati, medborgerskap og politikk
- analysere interessekonflikter i miljø- og ressursspørsmål, og bruke dette som grunnlag for undervisning om slike konflikter
- bruke ulike læringsarenaer og -metoder i samfunnsundervisningen
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk og demokratisk perspektiv
- arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene