Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Ønsker du å utvikle deg som leder i barnehagen? En viktig del av jobben som barnehagelærer, er å være leder både for barn og voksne. I dette studiet blir du en bedre pedagogisk leder og veileder. Studiet vil gi deg avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til pedagogisk ledelse og veiledning, for å kunne utøve pedagogisk ledelse i en kompleks barnehagehverdag.
Samfunnet er i stadig endring, og dagens barnehage er en kompleks barndoms- og utdanningsarena som skal møte alle barns behov for trygghet, tilhørighet, utvikling, lek og læring. Dette krever at barnehagelæreren har gode ferdigheter i å kontinuerlig oppdatere seg, kritisk vurdere og ta i bruk ny kunnskap om barn og barnehage på en måte som styrker pedagogiske praksiser og fremmer barnas muligheter og trivsel.
Studiet "Pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen" har fokus på barnehagelæreren som pedagogisk leder og veileder. Sentrale temaer i studiet er lederrollen, ledelsesstrategier, kommunikasjon og veiledning. Formålet med studiet er at studentene skal få en inngående forståelse for lederrollen, leders kommunikasjonsferdigheter og bruk av veiledning.
Opptaksinformasjon
Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng).
Med relevant grad menes:
- bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning, eller
- relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, grunnskolelærer eller tilsvarende med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen.
Poengberegning og rangering
Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Les mer på siden vår om poengberegning og rangering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om teori og nyere forskning om ledelse og lederrollen og deres betydning for pedagogisk ledelse i barnehagen
- har avansert kunnskap om kommunikasjon, veiledning og pedagogisk ledelse i barnehagen
- har inngående kunnskap om makt og verdier knyttet til kommunikasjon og veiledning
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan ulike lederroller og strategier kan anvendes i rollen som pedagogisk leder
- kan planlegge, begrunne og gjennomføre individuelle og kollektive veiledningsprosesser i barnehagen
- kan analysere og forholde seg kritisk til hva som kjennetegner lederroller i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere og vurdere profesjonsetiske spørsmål, særlig knyttet til ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen, og kunne formidle slik innsikt til andre
Karrieremuligheter
Studiet passer for deg som vil øke kunnskap om pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen. Studiet vil styrke deg for andre stillinger knyttet til utvikling og ledelse i frivillig sektor, offentlig og private organisasjoner, eller andre virksomheter.