Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Ønsker du å utvikle deg som leder i barnehagen?En viktig del av jobben som barnehagelærer, er å være leder. Du leder barn og du leder voksne. I dette studiet blir du en bedre pedagogisk leder og veileder. Pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen vil gi deg avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til pedagogisk ledelse og veiledning.Studiet er en del av master i barnehagepedagogikk
Samfunnet er i stadig endring, og dagens barnehage er en kompleks barndoms- og utdanningsarena som skal møte alle barns behov for trygghet, tilhørighet, utvikling, lek og læring. Dette krever at barnehagelæreren har gode ferdigheter i å kontinuerlig oppdatere seg, kritisk vurdere og ta i bruk ny kunnskap om barn og barnehage på en måte som styrker pedagogiske praksiser og fremmer barnas muligheter og trivsel.
Emnet 'Pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen' har fokus på barnehagelæreren som pedagogisk leder og veileder. Sentrale temaer i emnet er lederrollen, ledelsesstrategier, kommunikasjon og veiledning. Formålet med emnet er at studentene skal få en inngående forståelse for lederrollen, leders kommunikasjonsferdigheter og bruk av veiledning.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Lærer- eller barnehagelærerutdanning, barnevernspedagoger eller annen pedagogisk utdanning som gir bachelorgrad med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.
Utenlandsk eller eldre utdanning som gir tilsvarende kompetanse som en bachelor barnehagelærerutdanning, eller bachelor i pedagogikk eller bachelor med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.
Dersom studenten ikke har arbeid i en barnehage, må studenten gjøre avtale med en barnehage for å gjennomføre et Arbeidskrav. Arbeidsforhold eller avtale med barnehage må dokumenteres ved opptak, med stemplet attest.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
En student skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Ved gjennomført studium skal studenten:
- Ha avansert kunnskap om teori og nyere forskning om ledelse og lederrollen og deres betydning for pedagogisk ledelse i barnehagen
- Ha avansert kunnskap om kommunikasjon, veiledning og pedagogisk ledelse i barnehagen
- Ha inngående kunnskap om makt og verdier knyttet til kommunikasjon og veiledning
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten kunne:
- Analysere og forholde seg kritisk til hvordan ulike lederroller og strategier kan anvendes i rollen som pedagogisk leder
- Planlegge, begrunne og gjennomføre individuelle og kollektive veiledningsprosesser i barnehagen
- Analysere og forholde seg kritisk til hva som kjennetegner lederroller i barnehagen
Generell kompetanse
Etter deltakelse i emnet skal studenten ha generell kompetanse i å:
- Analysere og vurdere profesjonsetiske spørsmål, særlig knyttet til ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen, og kunne formidle slik innsikt til andre
Utveksling
Studiet er tilpasset studenter som ønsker videreutdanning på deltid.