Fakta

Lærested:
Sted:
Nettstudium
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Nettstøttet
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
15

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Ønsker du å utvikle deg som leder i barnehagen?En viktig del av jobben som barnehagelærer, er å være leder. Du leder barn og du leder voksne. I dette studiet blir du en bedre pedagogisk leder og veileder. Pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen vil gi deg avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til pedagogisk ledelse og veiledning.Studiet er en del av master i barnehagepedagogikk

Samfunnet er i stadig endring, og dagens barnehage er en kompleks barndoms- og utdanningsarena som skal møte alle barns behov for trygghet, tilhørighet, utvikling, lek og læring. Dette krever at barnehagelæreren har gode ferdigheter i å kontinuerlig oppdatere seg, kritisk vurdere og ta i bruk ny kunnskap om barn og barnehage på en måte som styrker pedagogiske praksiser og fremmer barnas muligheter og trivsel.

Emnet 'Pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen' har fokus på barnehagelæreren som pedagogisk leder og veileder. Sentrale temaer i emnet er lederrollen, ledelsesstrategier, kommunikasjon og veiledning. Formålet med emnet er at studentene skal få en inngående forståelse for lederrollen, leders kommunikasjonsferdigheter og bruk av veiledning.

Undervisningsopplegg

Nettbasert undervisning (med eller uten samlinger)

Opptaksinformasjon

Lærer- eller barnehagelærerutdanning, barnevernspedagoger eller annen pedagogisk utdanning som gir bachelorgrad med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.

Utenlandsk eller eldre utdanning som gir tilsvarende kompetanse som en bachelor barnehagelærerutdanning, eller bachelor i pedagogikk eller bachelor med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.

Dersom studenten ikke har arbeid i en barnehage, må studenten gjøre avtale med en barnehage for å gjennomføre et Arbeidskrav. Arbeidsforhold eller avtale med barnehage må dokumenteres ved opptak, med stemplet attest.

Læringsutbytte

Læringsutbytte 

En student skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Ved gjennomført studium skal studenten:   

  • Ha avansert kunnskap om teori og nyere forskning om ledelse og lederrollen og deres betydning for pedagogisk ledelse i barnehagen
  • Ha avansert kunnskap om kommunikasjon, veiledning og pedagogisk ledelse i barnehagen
  • Ha inngående kunnskap om makt og verdier knyttet til kommunikasjon og veiledning

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten kunne:   

  • Analysere og forholde seg kritisk til hvordan ulike lederroller og strategier kan anvendes i rollen som pedagogisk leder
  • Planlegge, begrunne og gjennomføre individuelle og kollektive veiledningsprosesser i barnehagen
  • Analysere og forholde seg kritisk til hva som kjennetegner lederroller i barnehagen   

Generell kompetanse 

Etter deltakelse i emnet skal studenten ha generell kompetanse i å:  

  • Analysere og vurdere profesjonsetiske spørsmål, særlig knyttet til ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen, og kunne formidle slik innsikt til andre

Utveksling

Studiet er tilpasset studenter som ønsker videreutdanning på deltid.

Kvalifikasjon/tittel

Generell Kvalifikasjon 15 SP