Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Dette nett- og samlingsbaserte studiet er skreddersydd for deg som er lærer og underviser voksne innvandrere i norsk som andrespråk. Studiet tilbyr et solid teoretisk og didaktisk grunnlag for at du skal kunne gi tilpasset og effektiv norskopplæring for voksne med ulik kultur, språk- og opplæringsbakgrunn. Du får mulighet til å utarbeide, diskutere og gjennomføre og evaluere praktiske undervisningsopplegg sammen med medstudenter. Studiet vil altså ha en praksisnær profil og legger opp til aktiv deltakelse fra studentene.Studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse under forutsetning om at tilbudet primært skal være rettet mot lærere som underviser voksne innvandrere i Nordland, Troms og Finnmark.
Studiet er delt i fire moduler à 7,5 studiepoeng. Til sammen gir de fire modulene den kompetansen som er påkrevd for å kunne undervise i norsk som andrespråk fra 2029.
Ønsker du ikke å ta hele studiet, velger du de modulene du ønsker å ta når du har fått tilgang til studentweb (etter du har takket ja til studieplass).
Som helhet gir studiet en sammensatt forståelse av hva som er formålstjenlig opplæring i norsk som andrespråk for voksne innvandrere med utgangspunkt i læreplan og gjeldende regelverk.
Brede kunnskaper om norsk språkstruktur (fonologi, morfologi, syntaks og semantikk) vil bevisstgjøre studentene på særtrekk ved det norske språket (derav ulike dialekter) og gjøre dem i stand til å sammenligne norsk med særtrekk i andre språk. Kunnskaper om innlærernes førstespråk og generelle språkkompetanse er et viktig utgangspunkt for å kunne gjenkjenne spesielle språklige utfordringer som venter voksne som skal lære norsk som andrespråk.
Relevant teori om hvordan voksne med ulik språkbakgrunn tilegner seg norsk som andrespråk er sentralt i studiet. Andrespråksdidaktikk omfatter både teori om utvikling av mellomspråk, transspråking og nyere forskning på flerspråklighet.
Studiet åpner for ulike perspektiver på og refleksjoner rundt læring som sosiokulturell prosess, og undersøker spesielt muligheter og utfordringer voksne som skal lære et nytt språk vil kunne møte i et mindre lokalsamfunn.
Studiet omfatter også en grundig gjennomgang av europeisk rammeverk for språk og gjeldende læreplaner. Innholdet i styringsverket vil bli knyttet til praktisk undervisningspraksis, som også omfatter kartlegging og vurdering av elevers skriftlige og muntlige språklige resepsjon og produksjon.
Studiet legger opp til mye refleksjon og diskusjon av hvordan teori og praksis henger sammen. På studiesamlingene i alle modulene vil deltakerne bli oppfordret til å dele egne erfaringer og praktiske utfordringer med hverandre for å reflektere rundt hva som er relevant og hensiktsmessig andrespråksopplæring. Vi forventer aktiv deltakelse i diskusjoner rundt konkrete eksempler og “case”.
Alle modulene omfatter ett godkjent arbeidskrav og en avsluttende eksamen.
Etter fullført studium vil studentene ha solid forståelse av hvordan god og effektiv andrespråksopplæring tilpasset voksne med ulike forutsetninger kan planlegges og gjennomføres.
Uteksaminerte studenter forventes også å kunne fungere som bidragsytere i utvikling av motiverende og effektiv andrespråksopplæring på egen arbeidsplass.
Undervisningsopplegg
Deltid (50%)
Studiet er nett- og samlingsbasert og fordelt på 4 moduler på à 7,5 studiepoeng. Hver modul har én fysisk samling (2 ½ dager i Bodø) i tillegg til to digitale samlingsuker (3 timer hver dag). Mellom samlingene forventes det at studentene jobber selvstendig og i grupper med pensum og konkrete oppgaver. Deltakerne kan kontakte veileder digitalt mellom samlingene. For hver modul må ett arbeidskrav være godkjent før avsluttende moduleksamen.
Opptaksinformasjon
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Rangering: Lærere som underviser voksne innvandrere i Nordland, Troms og Finnmark vil bli prioritert. Undervisning av voksne innvandrere dokumenteres med signert og datert bekreftelse fra arbeidsgiver.
Bekreftelsen må være av nyere dato.
Hvis det er flere kvalifiserte søkere enn studieplasser, rangerer vi søkerne etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge: 1. Lærere som underviser voksne innvandrere i Nordland, Troms eller Finnmark. 2. Ansatte i voksenopplæringen i andre geografiske områder 3. Andre kvalifiserte søkere.
Rangering internt i de prioriterte gruppene gjøres på bakgrunn av søkers grunnlag for generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
• har bred kunnskap om norsk språkstruktur og kan sammenligne fonologiske, morfologiske og syntatiske trekk med andre språks oppbygging
• Har kjennskap til relevant teori og nyere forskning på transspråking og utvikling av flerspråklighet
• Har bred innsikt i gjeldende styringsverk som omhandler
opplæring i norsk for voksne innvandrere
Ferdigheter
Kandidaten
• kan anvende teori og forskning om andrespråk i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen undervisning av voksne
• kan reflektere over egen faglig undervisningspraksis i lys av innsikt i andrespråksdidaktikk og voksenpedagogikk
• Kan nyttegjøre seg av kartleggingsverktøy og undervisningsopplegg for å tilpasse opplæringen av voksne med ulik kulturell og språklig bakgrunn
Generell kompetanse
Kandidaten
• Har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
• Kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring av voksne innvandrere med ulik språklig og sosiokulturell bakgrunn
• Kan formidle sentrale teorier og bestemmelser om norsk som andrespråk, og bidra i utviklingen av tilpasset og effektiv norskopplæring for voksne innvandrere på egen arbeidsplass