Fakta

Lærested:
Sted:
Levanger
Studietype:
Lavere nivå
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Heltid
Studiepoeng:
30

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

10. januar 2024.

Om studiet

No reason to stay inside: Do you want to add an exciting, international dimension to your teaching expertise while you experience Norway's spectacular landscape first-hand? Redefine and expand your understanding of education and learning by engaging with nature, and acquire new perspectives by immersing yourself in the history, culture and language of Norway. This semester package emphasizes practical skills and knowledge that will enrich every student's professional profile. Study start in mid-August.

Studieprogrammet er utviklet for internasjonale og lokale grunnskolelærerstudenter, barnehagelærerstudenter og studenter ved relaterte studieprogram.

Dette er et kurs ment å utvikle kunnskap om og forståelse for nordiske og internasjonale perspektiver på undervisning og læring i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Det har særlig vekt på regionens geografiske posisjon og naturlige omgivelser når det gjelder dyreliv, miljøspørsmål, tradisjon og urfolkskultur, og hvordan disse forholdene påvirker aspekter ved barndom og utdanning. Emnet tilbyr en viktig kontrastiv dimensjon når det gjelder å utvikle bevissthet om egen kultur og andre kulturers perspektiver og holdninger til barndom, undervisning og læring.

Undervisningen vil bli organisert på ulike måter. Disse vil omfatte forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner i seminarer og feltekskursjoner. Hovedideen er at læringsprosessen skal være basert på studentaktivitet, ved bruk av metoder som inquiry based learning og experiential learning. Studentene vil være sterkt involvert i læringsprosessen og deres kunnskap og erfaring vil bli anerkjent og integrert i studiet. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studenter er avgjørende for å oppnå ferdigheter og kompetanser beskrevet i læringsutbyttene.

Studiet inkluderer en periode med praksis i barnehage eller grunnskole i Norge (internasjonale studenter) eller i utlandet (norske studenter).

Undervisningsopplegg

Undervisning ved institusjonen

Opptaksinformasjon

Utvekslingsstudenter tas opp etter nominasjon fra sin hjemmeinstitusjon. Dette betyr at du først må søke ved ditt hjemmeuniversitet for å delta. Hjemmeinstitusjonen din vil gi deg informasjon om opptakskravene.

Politiattest fra hjemlandet / landet med fast bosted.

Det er begrenset med plasser på kurset.

Halvparten av plassene er forbeholdt studenter ved Nord universitet, fra

  • Bachelor Barnehagelærerutdanning, som valgbart emne: fordypning. Adgangsregulering: 60 studiepoeng etter å ha fullført to år av studiet, og bestått praksisemner i 2. studieår.
  • Master Grunnlærerutdanning for 1-7.trinn eller 5-10.trinn, som valgbart skolerelevant emne, 5. semester.

Hvis antallet internasjonale søkere overstiger antall tilgjengelige plasser, vil søkerne bli rangert i henhold til følgende utvalgskriterier:

  1. studenter fra institusjoner som har en studentutvekslingsavtale med Nord universitet
  2. studenter i lærerutdanning og førskolelærerutdanning
  3. studenter som behersker norsk, svensk eller dansk, og som derfor er kvalifisert for et bredt utvalg av emner med norsk som undervisningsspråk, vil ikke bli prioritert
  4. gruppemangfold: geografisk spredning

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten har:

  • kunnskap om kontrasterende elementer i holdninger til utdanning, undervisning og læring
  • kunnskap om etiske spørsmål om forholdet mellom menneske og natur og bærekraftig utvikling
  • kunnskap om syn på barn og barndom i ulike utdanningssystemer
  • kunnskap om pedagogisk ledelse som et posisjonelt og distribuert fenomen i kontekst av norsk barnehage og skole
  • kunnskap om bruk av ulike utendørs læringsarenaer og friluftslivtradisjon
  • kunnskap om regionens samiske befolkning i dag og tidligere
  • kunnskap om regionens dyreliv og problemstillinger knyttet til bærekraft og miljø

FERDIGHETER

Studenten kan:

  • identifisere, sammenligne og kontrastere holdninger og etiske spørsmål til barndom, undervisning og læring i egen kultur og andre kulturer
  • beskrive posisjonen til den samiske befolkningen i Midt-Skandinavia
  • beskrive og forklare problemstillinger knyttet til bærekraft
  • beherske noen ferdigheter knyttet til utendørsaktivitet og friluftsliv
  • organisere utendørsrelaterte læringsaktiviteter for barn i barnehage eller skole
  • planlegge, gjennomføre og evaluere praksisundervisning i samsvar med praksisveileder
  • anvende relevant forskning om læreres og barnehagelæreres ledelse med barn, og ledelse av skoler og barnehager, i egne praktiske og teoretiske refleksjoner

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • anerkjenner viktigheten av bærekraftig utvikling
  • anerkjenner verdien av etiske og ansvarlige holdninger til naturen
  • anerkjenner verdien av etiske, ansvarlige og respektfulle holdninger til barn
  • anerkjenner verdien av interkulturell forståelse
  • anerkjenner verdien av utendørs læring og friluftsliv i utdanningen
  • kan reflektere over egen kultur og andre kulturers perspektiv på undervisning og læring

Karrieremuligheter

Lærerstudenter drar nytte av mangfoldige og praktiske læringsaktiviteter, som tar sikte på å utvikle kunnskap og ferdigheter som vil bli verdsatt på arbeidsplassen.

Utveksling

Ta kontakt med internasjonal koordinator ved din hjemmeinstitusjon, eller ved Nord universitet for mer informasjon om utveksling.

Kvalifikasjon/tittel

Generell Kvalifikasjon 30 SP

Alle utdanninger innen