Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
28. februar 2024.
Om studiet
Vil du fordype deg i mat og måltiders kulturelle og miljømessige dimensjoner, i matkultur og i bærekraft i mat og helse? Vi tilbyr en fleksibel og desentralisert videreutdanning i mat og helse, skreddersydd for deg som allerede underviser i faget i skolen. Mat og helse er et svært viktig fag i grunnskolen, både for folkehelse og livsmestring. Er du klar for å få mer kompetanse i mat og helse? Søk Mat og helse 2 hos oss!
Formålet med mat og helse 2 er å utdanne kompetente, trygge og reflekterte lærere i mat og helse.
Studiet består av to uavhengige moduler, hver på 15. studiepoeng. Modulen «Mat og måltiders miljømessige dimensjon: bærekraft i mat og helse» går på høstsemesteret, mens modulen «Mat og matkultur: Mat og måltiders kulturelle dimensjoner» tilbys på vårsemesteret.
Modulene gir til sammen 30 studiepoeng i mat og helse 2. Hver modul består av to samlinger à 3 dager (onsdag-fredag), samt digital undervisning torsdag ettermiddag (kl. 14.15-16) mellom samlingene. Samlingene blir avholdt i september og november på høstsemesteret, og i februar og april på vårsemesteret.
Undervisningsopplegg
Hver modul består av to samlinger å 3 dager (onsdag-fredag), samt digital undervisning torsdag ettermiddag (kl. 14.15-16) mellom samlingene. Samlingene blir avholdt i september og november på høstsemesteret, og i februar og april på vårsemesteret.
Opptaksinformasjon
Søker må ha fullført min 180 stp. lærerutdanning.
Søker må ha fullført og bestått mat og helse 1 eller tilsvarende på grunnleggende nivå.
Ved flere søkere enn antall studieplasser, vil søkere med fullført mat og helse 1 prioriteres.
Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praktiske oppgaver i mat og helse ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole vil bli prioritert.
Læringsutbytte
Etter endt studium i mat og helse 2 vil studenten ha oppnådd følgende læringsutbytter:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om barn og unges rolle som matforbrukere og hvordan mat og måltid inngår i deres identitetsutvikling og sosialisering
- har kunnskap om faktorer som skaper variasjon i matkultur
- har kunnskap om hvordan matvaresystemet og forbrukerne kan påvirke hverandre
- har kunnskap om kostholdets påvirkning på helsa og strategier for implementering av helsefremmende kostholdstiltak
- har kunnskap om entreprenørskap og innovasjon i faget mat og helse
- har kunnskap om hvordan ny viten omdannes til nasjonale anbefalinger om kosthold og ernæring
FERDIGHETER
Studenten
- kan ivareta mattradisjoner og anvende innovative ferdigheter i skapende arbeid med elever
- kan beherske og anvende sensoriske uttrykk i praktisk matlaging og tilrettelegge for estetisk erfaring med mat og måltider
- kan kritisk vurdere ny viten om kosthold og påstander om kosthold og helse i ulike medier
- kan legge til rette for kreative læringsaktiviteter som bidrar til reflekterte matvarevalg i tråd med kostrådene og aktiviteter som tar hensyn til ulike kulturelle og sosiale kontekster
- kan benytte vitenskapsteori og relevante metoder og planlegge, gjennomføre og rapportere forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i mat og helse
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan vurdere helsemessige, kulturelle og miljømessige perspektiver ved mat og måltider
- kan implementere styringsdokumenter som er relevante for mat- og helsefaget og skolemåltidet
- kan oppdatere seg faglig og reflektere over egen undervisningspraksis i mat og helse.