Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Lærested

Studiested

Levanger

Nivå

Master, 5 år

Studiepoeng

300

Semester

10

Studietempo

Heltid

Søknadsfrist

20 april, kl 14:00

Opptakskrav

LÆRALT

Poenggrenser 2021

  • Alle (primær)
  • Alle (ordinær)

Studieplasser

30

Søknadskode (SO)

204597

Informasjonen kommer fra Samordna Opptak.

Om studiet

Ønsker du å undervise i kroppsøving og idrettsfag i ungdomskolen eller i den videregående skolen? Den femårige lektorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag er et masterstudium som gir deg god teoretisk og praktisk kunnskap. Dette gjør deg godt kvalifisert til å arbeide som lærer i kroppsøving og idrettsfag. I løpet av studiet velger du også norsk eller matematikk (75 studiepoeng). Dette gir deg undervisningskompetanse i ungdomsskolen og den videregående skolen. Pedagogikk og fagdidaktikk, samt veiledet og vurdert praksis er viktige deler av utdanningen.

Lektorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag vil utdanne lektorer rettet mot trinn 8-13 i skoleverket. Målgruppen for dette studiet, er personer som ønsker å jobbe som lærere på ungdomsskole og videregående skole. Med særlig høy kompetanse på kroppsøving og idrettsfag.

Utdanningen skal være profesjonsrettet, relevant og praksisnær, slik at studentene starter sin yrkeskarriere med et godt grunnlag for utøvelse av lærerrollen. Undervisningen skal gi studentene muligheter til å ta i bruk forskningsbasert kunnskap i sin videre profesjonsutvikling. Utdanningen skal bidra til at studentene opparbeider en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og kan arbeide med endrings- og utviklingsarbeid i egen organisasjon. Nord universitet skal gjennom samarbeid, oppdatert kunnskap om skolen og yrkeslivet gi en relevant utdanning med en felles identitet i et profesjonelt fellesskap.

Lektorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag følger nasjonale retningslinjer for lektorutdanninger 8-13, samt forskrift om rammeplan for lektorutdanning for trinn 8-13. For å sikre et særlig fokus, på profesjonsrettet fagkunnskap, vil deler av profesjonsfaget (fagdidaktikk), være direkte integrert i fag 1 og fag 2, mens pedagogikk er etablert som egne emner.

Retningslinjer for praksis finner du her

Opptaksinformasjon

Opptak til studieprogrammet krever Generell studiekompetanse med spesielle opptakskrav, det er ikke mulig å søke på grunnlag av realkompetanse.

Det kreves politiattest (barneomsorgsattest) for studiet.

Spesielle opptakskrav:

Du må enten ha:

  • gjennomsnittskarakteren 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
  • gjennomsnittskarakteren 4 eller bedre i matematikk (fellesfag 224 timer)
  • minst 35 skolepoeng.

eller

  • gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
  • gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i matematikk (224 timer) og
  • minst 40 skolepoeng.

(Du dekker karakterkravet i matematikk hvis du har bestått ett av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2.)

Fyller du ikke opptakskravet i matematikk? Universitetet i Sørøst-Norge har våren 2022 et nettbasert tilbud for deg som vil bli lærer, men som ikke oppfyller karakterkravet for opptak til lærerutdanninger. Les mer om studiet.

Læringsutbytte

Kandidaten skal etter fullført lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag ha følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Kandidaten

  • Har avansert kunnskap innenfor kroppsøving og idrettsfag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant matematikk eller norsk
  • Har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og ¿metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål innen kroppsøving og idrettsfag, samt matematikk eller norsk
  • Har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
  • Har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • Har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • Har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan orientere seg i aktuell faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor kroppsøving og idrettsfag samt matematikk eller norsk
  • Kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
  • Kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt i kroppsøving og idrettsfag under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • Kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • Kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • Kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag
  • Kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling

Generelle ferdigheter

Kandidaten

  • Kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
  • Kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
  • Kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
  • Kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • Kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Videre studier

Med femårig lektorutdanning har man også faglig kompetanse til å søke opptak til forskerutdanning (Ph.d) som i sin tur gir mulighet for forsknings- og undervisningsstillinger ved universitet og høgskoler.

Fullført utdanning sammen med minst to års yrkeserfaring kan kvalifisere for opptak til Ph.d. i profesjonsvitenskap ved Nord universitet.

Karrieremuligheter

Med femårig lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag kan man arbeide som lektor i skolen. Man er kvalifisert som lærer fra 8.klasse til og med videregående skole. Studiet kvalifiserer også til andre yrker hvor det kreves høy pedagogisk og/eller faglig kompetanse og god formidlingsevne.

Utveksling

Internasjonalisering skal være med på å heve kvaliteten i utdanningen. Sentrale mål er å fremme kulturell forståelse og solidaritet gjennom kunnskap samt å utvikle språkferdigheter. Ett eller to semester av studiet kan tas hos en av våre samarbeidspartnere i utlandet. 5. semester vil være anbefalt for utveksling til utenlandsk samarbeidspartener. I 5. semester skal studentene, i følge studieplan ha emnene «Tilrettelegging for fysisk aktivitet i et helseperspektiv» og «ferdighets-og prestasjonsutvikling i idrett».

Som eksempel kan du ta disse emnene:

Ved Worcester university:

"Teaching Special Education Needs and Disability PE in Schools"

"Application of Learning Theory in Physical Education"

Tilsvarende mulighet finnes også hos våre andre samarbeidspartnere. Alle våre utenlandske samarbeidspartnere tilbyr Physical Education både på bachelor- og masternivå.

Kvalifikasjon/tittel

Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag

Alle utdanninger innen