Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Ønsker du en variert, spennende, og utfordrende studiehverdag? Er du klar for å utdanne deg til verdens viktigste yrke?Hos oss kan du ta en samlingsbasert grunnskolelærerutdanning for 1.-10. trinn, på heltid.Utdanningen gir deg faglig bredde, du kan kvalifisere deg til å undervise i inntil fem fag. Dette er etterspurt i skolesektoren, og kan gi deg en mer variert og fleksibel arbeidshverdag som lærer.Gjennom praksis får du oppleve og erfare lærerrollen og skolehverdagen fra innsiden, og det vil gi deg en unik innsikt i grunnskoleløpet 1.-10.Bli lærer og gjør skole-Norge bedre!
Grunnskolelærer master 1-10 er en integrert og profesjonsrettet utdanning, basert på forskning og erfaringskunnskap. Utdanningen retter seg mot grunnskoleløpet 1-10 trinn, og legger vekt på begynneropplæring og kontaktlærerrollen, samt overgangene mellom småtrinn, mellomtrinn, ungdomsskole og videregående skole.
Masterutdanningen kjennetegnes av helhet og sammenheng mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk, praksisstudier og kritisk refleksjon.
Samlingsbasert grunnskolelærerutdanning 1-10, med nettstøtte, tilbys på Nesna. Utdanningen er et fulltidsstudium som krever deltagelse i undervisningen; både i samlinger, og når undervisningen legges til nettbaserte løsninger. Dette er nærmere beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse. De eksamener som ikke går digitalt krever oppmøte på campus.
I samlingsukene hvor studentene møtes fysisk, vektlegges en kombinasjon av forelesninger og studentaktive arbeidsformer, drøfting i grupper og plenum, arbeid med ulike case og didaktiske metoder, ekskursjoner og lignende. De praktisk-estetiske fagene, og fag der feltarbeid inngår, vil kunne ha egne løsninger.
Nettundervisning og gruppesamarbeid i kollokviegrupper gjennom studieåret er en viktig del av den fleksible grunnskolelærerutdanningen 1-10. Her legges det opp til undervisning via nettforelesninger, nettbaserte presentasjoner, oppgaveløsninger, diskusjoner i nettgrupper, seminar, dagsoppdrag og lignende.
Det er i utdanningen obligatorisk med 60 studiepoeng pedagogikk og elevkunnskap. Til sammen kan utdanningen omfatte 4 eller 5 undervisningsfag. Universitetet tar høyde for at fagtilbudet kan endres etter studentenes fagvalg. Mot slutten av 2. studieår velger studentene sitt masterfag. Masterfordypningen kan være i et av studentens undervisningsfag eller i spesialpedagogikk. Studentene skriver sin masteroppgave over en selvvalgt problemstilling innenfor masterfaget i 5. studieår. I 3. studieår skal studentene skrive en profesjonsrettet FoU-oppgave, knyttet til masterfaget. Arbeidet vil starte allerede i 1. og 2. studieår, hvor arbeidskrav sees i sammenheng med vitenskapelig teori og metode.
Studentene har minst 110 dager veiledet og vurdert praksis i skolen fordelt over alle fem studieår. I tillegg kommer minst fem dager observasjonspraksis tidlig i studiet. Det er krav til 100 % oppmøte i praksis.
De to siste årene skal studenten være tilknyttet en fast praksisskole, både med hensyn til praksis og masterarbeid. I tillegg den obligatoriske praksisen vil studenten få tilgang til Universitetsskolen som læringsarena.
Studentene må ha bestått alle emner fra første studieår for å kunne begynne i tredje studieår. Studentene må ha bestått alle emner fra første til tredje studieår for å begynne i femte studieår.
FoU-oppgaven skal være bestått før studenten får begynne på masteroppgaven. Forkunnskapskrav for enkeltemner vil fremgå av den enkelte emnebeskrivelse.
Undervisningsopplegg
Tre obligatoriske fysiske samlinger per semester, samt en profesjonsorientert og tverrfaglig samlingsuke i samarbeid med universitetsskole og praksisfelt.
Obligatorisk nettundervisning fordeles på tre uker per semester.
Alle samlinger, også nettundervisning, legges innenfor perioden mandag–fredag.
Opptaksinformasjon
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
For grunnskolelærerutdanning regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning ved vurdering av realkompetanse:
Relevant yrkeserfaring fra barnehage, skolefritidsordning, grunnskole eller videregående skole og i tillegg krav til norsk, matematikk og engelsk på nivå med generell studiekompetanse (norsk 393 timer, matematikk 224 timer, engelsk 140 timer).
Det kreves politiattest for studiet iht Opplæringslova §17-11, fjerde ledd
Krav om medisinsk testing
Som student ved lærerutdanningene plikter du å gjennomgå tuberkuloseundersøking dersom du de tre siste årene har oppholdt deg minst 3 måneder i land med høy forekomst av tuberkulose, og skal være i Norge lengre enn tre måneder. Før du kan delta i praksisstudier, må du besvare et spørsmål om utenlandsopphold med tanke på tuberkulose. Dette gjøres som en del av semesterregisteringen i Studentweb. Se her for mer informasjon.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
• har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk
• har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
• har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
• har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
• har inngående kunnskap om overganger og gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen 1-10 trinn, fra barnehage til start på videregående opplæring.
• har inngående kunnskap om begynneropplæring, og videreutvikling av grunnleggende ferdigheter, vurderings og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
• har inngående kunnskap om læringsteori og barn- og unges utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
• har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, gjeldende lovverk og barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
• har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet.
• har kunnskap om lærerplanens tre tverrfaglige temaer, Demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og Bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Kandidaten
• kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
• kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
• kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning
• kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
• kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
• kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
• kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende
denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
• kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings og
utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
• kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.
• kan anvende didaktiske perspektiver i møte med de tverrfaglige temaene, Demokrati og medborgerskap, Folkehelse og livsmestring og Bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
• kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, herunder bidra til forståelse av samenes status som urfolk.
• kan stimulere til demokratisk deltakelse, folkehelse og bærekraftig utvikling
• kan initiere og ivareta et godt skolehjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
• behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
• kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
• kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
• kan reflektere over elevenes sosiale, faglige progresjon og danning fra 1.-10. trinn, og på denne måten være i stand til å legge til rette for et helhetlig skoleløp for elevene
• kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
• kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
Videre studier
Utdanningen kan kvalifisere for opptak til doktorgradsutdanning. Fullført utdanning kan også kvalifisere for opptak til Ph.d. i profesjonsvitenskap ved Nord universitet.
Karrieremuligheter
Denne utdanningen kvalifiserer til stillingsgruppe lektor, og til stillinger med krav om mastergrad, ved ansettelse i skolen.
Utdanningens allsidighet gir også et godt grunnlag for å gå inn i andre yrker som eksempelvis skoleadministrasjon, i media og i ulike typer personal- og informasjonsarbeid.
Utveksling
Du kan reise på utveksling til utlandet høsten i ditt tredje studieår.
Ta kontakt med Charlotta Maria Langejan for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med.
Du kan også lese mer om utveksling her.